Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-02-13, 22:42
Medlem
ebqts avatar
Nu har jag tabbat mig rejält. Jag satt och pillade lite i inställningarna i min Macbook Pro(2010) och tamejfan på något jä.. sätt har jag bytt lösenordet på det enda adminkontot. Jag har dessutom inte aktiverat funktionen "aktivera via app-store" eller vad det nu står så där kan jag inte göra något. Jag sitter här på ett gästkonto med föräldrafiltret aktivt och har endast tillgång till Safari.

Vad fan kan jag göra? Jag är på skidsemester och har inte någon tillgång till CD att boota från. Jag har en Time-machine kopia från tidigare på en annan partion på HDD:n, går det att logga in via den? Jag kommer inte ihåg vad jag valt att säkerhetskopiera via TM men det kanske går?

Mina resurser är en annan dator med begränsat internet, Telia-dongel, min iPhone och den här datorn med gästkonto.

Kom igen nu flashback, snälla hjälp mig! Vad kan jag göra? Är datorn en tegelsten för evigt eller finns det något kortkommande för att komma åt terminalen och skapa ett nytt konto för att sedan få tillgång till resten av datorn?

Jag tillåter er alla att använda " " flitigt då det är så jag känner mig.
Citera
2013-02-13, 23:00
Medlem
Det ska gå att skapa ett nytt admin-konto från terminalen. Du kan få upp den om du håller in cmd+s när du startar upp. Sen när du kommer hem kan du använda installations-DVD'n för att återställa det gamla.

Vad sägs om att googla "reset admin password macbook without disk"?
Citera
2013-02-14, 00:25
Medlem
ebqts avatar
Jag prövade att söka på Google men föräldrafiltret spärrar exempelvis macrumors och de flesta sökresultaten som innehåller speciella nyckelord av den karaktären. Kommer jag komma åt mina program och filer genom att skapa ett nytt adminkonto? Eller åtminstone kunna återställa filerna?

Tack för hjälpen, får försöka lösa detta imorgon...
Citera
2013-02-14, 09:00
Medlem
Du kommer in och får full tillgång med ett nytt adminkonto, du kan t.o.m ta bort det gamla om du vill.

Här är kommandona. En del fungerar det för, andra inte... Lycka till

Citat:
You can try this:

But, it will create a new account and your old files will still not be accessible.

Creating a new Admin on Mac Os X:
Here's how to reset your OS X password without an OS X CD.
the Working solution for me was to create a new admin
you can create new admin like this by deleting a specific file.

You need to enter terminal and create a new admin account:

1. Reboot
2. Hold apple key + s key down after you hear the chime.
(command + s keys on newer Macs)
3. When you get text prompt enter in these terminal commands to create a brand new admin account (hitting return after each line):

mount -uw /
rm /var/db/.AppleSetupDone
shutdown -h now

4. After rebooting you should have a brand new admin account. When you login as the new admin you can simply delete the old one and your good to go again!

Apple stores wont reset it for you. Computer shops may charge you $50 to $200 trying to reinstall the Mac and failing at the end.
Citera
2013-02-14, 10:56
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Örfil
Du kommer in och får full tillgång med ett nytt adminkonto, du kan t.o.m ta bort det gamla om du vill.

Här är kommandona. En del fungerar det för, andra inte... Lycka till
Intressant att slutsatsen är att man kan välja om man vill radera det gamla kontot eller inte. Det går inte att bara nollställa/byta lösenordet på det ursprungliga kontot, efter man skapat ett nytt admin-konto?

Edit: Hittade denna men är osäker på om det är Apple ID-metoden TS nämnde eller inte. OS X: Ändra eller återställa ett kontolösenord´
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in