Tja , undrar vilka månader som enligt statestik är bäst att sälja aktier. Såg ett jättebra diagram över alla månader och hur mycket dom höjts/sänkts statistiskt över x antal år, tex tror septemper var en väldigt dålig månad medans januari brukade gå uppåt väldigt mycket. Ganska stora skillnader alltså och skulle gärna ha tag i den infon igen men hittar inte på artikeln.
Historiskt sett så brukar januari vara en stark börsmånad. Har ingen säker källa på det förutom någon artikel från DI nu i år. Så köp i dec/ början jan om du utgår från att det nu stämmer med att jan är en stark månad. Skulle dock inte lägga allt för mycket vikt på det här om du ska göra seriösa investeringar i framtiden.
fast jag har för mig att det var brutalt större skillnader på den artikeln jag såg förut.. var dock inte så källkritisk att jag vet vad studien grundade sig på dock.
"Den som köpte aktier i början av 2000-talet har fått knappt 10 procent i total avkastning på sina placeringar. Men om du i stället hade varit en aktiv förvaltare av dina sparpengar, och ägt aktier enbart under perioden 1 november till 30 april varje år, skulle din aktieportfölj ha stigit med hela 132 procent."
"Den som köpte aktier i början av 2000-talet har fått knappt 10 procent i total avkastning på sina placeringar. Men om du i stället hade varit en aktiv förvaltare av dina sparpengar, och ägt aktier enbart under perioden 1 november till 30 april varje år, skulle din aktieportfölj ha stigit med hela 132 procent."