2013-02-13, 21:54
Medlem
Dr.Jekells avatar
Tja , undrar vilka månader som enligt statestik är bäst att sälja aktier. Såg ett jättebra diagram över alla månader och hur mycket dom höjts/sänkts statistiskt över x antal år, tex tror septemper var en väldigt dålig månad medans januari brukade gå uppåt väldigt mycket. Ganska stora skillnader alltså och skulle gärna ha tag i den infon igen men hittar inte på artikeln.

Någon som kan hjälpa?
Citera
2013-02-13, 22:00
Medlem
kurt-sunes avatar
Köp till sillen och sälj till kräftorna säger en del. Vet inte var det uttrycket kommer ifrån eller om det stämmer.

Överlag ska man försöka göra sina inköp när börsen är svag och skakig. Det brukar inte vara kopplat till någon speciell månad vad jag vet.
Citera
2013-02-13, 22:14
Medlem
throwbacks avatar
Historiskt sett så brukar januari vara en stark börsmånad. Har ingen säker källa på det förutom någon artikel från DI nu i år. Så köp i dec/ början jan om du utgår från att det nu stämmer med att jan är en stark månad. Skulle dock inte lägga allt för mycket vikt på det här om du ska göra seriösa investeringar i framtiden.
Citera
2013-02-13, 22:15
Medlem
endures avatar
Sell in may and go away =)

Facebook introducerades i maj, vi vet ju alla hur det gick...
Citera
2013-02-14, 21:25
Medlem
Dr.Jekells avatar
Någon som hittar mer specifika siffror får gärna skriva i tråden eller pm till mig.
Citera
2013-02-14, 23:46
Medlem
JFGI!
Citera
2013-02-14, 23:48
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jekell
Någon som hittar mer specifika siffror får gärna skriva i tråden eller pm till mig.

Goolar du lite kan du komma långt

http://www.aktivborshandel.se/tag/manadseffekt/

Edit: Freelunch var på hugget...
Citera
2013-02-15, 00:02
Medlem
Phillemans avatar
Fredagseffekten är ju helt klart intressantast och den jag brukar ha i åtanke när jag tradar
Citera
2013-02-18, 19:27
Medlem
Dr.Jekells avatar
Kanon grabbar de är sånthär material jag letar efter. Älskar när folk googlar åt mig
Citera
2013-02-18, 19:32
Medlem
Dr.Jekells avatar
fast jag har för mig att det var brutalt större skillnader på den artikeln jag såg förut.. var dock inte så källkritisk att jag vet vad studien grundade sig på dock.
Citera
2013-02-18, 20:13
Medlem
Ur Aktiespararen:

"Den som köpte aktier i början av 2000-talet har fått knappt 10 procent i total avkastning på sina placeringar. Men om du i stället hade varit en aktiv förvaltare av dina sparpengar, och ägt aktier enbart under perioden 1 november till 30 april varje år, skulle din aktieportfölj ha stigit med hela 132 procent."

http://www.aktiespararna.se/inledare1104
Citera
2013-02-18, 20:16
Medlem
Phillemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boogeyman77
Ur Aktiespararen:

"Den som köpte aktier i början av 2000-talet har fått knappt 10 procent i total avkastning på sina placeringar. Men om du i stället hade varit en aktiv förvaltare av dina sparpengar, och ägt aktier enbart under perioden 1 november till 30 april varje år, skulle din aktieportfölj ha stigit med hela 132 procent."

http://www.aktiespararna.se/inledare1104
Någonting våra kära experter brukar glömma är den "lilla detaljen" att testa tesen på en helt annan tidsperiod
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in