2013-02-13, 16:58
Medlem
valter-eggons avatar
Är det någon som har erfarenhet av Biltemas snöslungor?

Jag funderar nämligen på att köpa en ST 11001.
http://biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Maskiner/Snoslunga/Snoslunga-ST-11001-17368/

Max effekt: 8,1 kW / 11,0 hp
Växlar: 6 framåt / 2 bakåt
Hastighet: 0,5 - 5,0 km/h
Typ av snöslunga: 2-stegs
Arbetsbredd: 71 cm
Max arbetshöjd: 51 cm
Utkast, rotationsvinkel: 180°

Pris 8999:-

Eller är det bättre att satsa på något annat märke? Förslag?
Citera
2013-02-13, 17:30
Medlem
Bongomans avatar
Frågan är alltid med alla maskiner, kan jag få tag på reservdelen x om 5 år. Med en maskin med Briggs-motor är svaret ja. Så även med Honda och Yanmar. Vilken motor sitter på denna? Surt att behöva skrota en snöslunga bara för att förgasarnålen är krokig.
Citera
2013-02-13, 17:53
Medlem
8xxSeriess avatar
Läste igenom manualen på deras hemsida till den.. inte någonstans står det vad det är för märke på motorn.

Nja jag är med tveksam. Kanske bättre att kolla efter en modell av ett erkänt märke, inte bara när det kommer till delar av motorn men även andra delar som kan komma att gå åt, ex. remmar och stenutlösare
Citera
2013-02-13, 17:58
Moderator
Arne.Ankas avatar
Av det lilla jag läst så verkar motorerna fungera och starta bra även när det är riktigt kallt men resten slits snabbt, en del anser det räcka med en hård säsong för att det runt motorn ska va slut men googla, finns en hel del att läsa.
Citera
2013-02-14, 08:33
Medlem
borrizs avatar
Nu är jag förvirrad!
Tidigare hade biltema alltid friskrivit sig genom att hävda att prylarna inte var för professionellt bruk.
Nu hittar jag bilden där det står "Verktyg för hem och professionell användning", har det skett någon form av revolution eller?
http://www.biltema.se/Global/SV/Banners/2012/Verktyg/banner_verktyg_se_hemmabruk.jpg
Citera
2013-02-14, 08:50
Medlem
My name is Earls avatar
Jag var på ett möte med platschefen på Biltema (ej produktrelaterad) för några veckor sedan, och han påstod att den stora slungan var identisk med en slunga som kostar 35k på svenska marknaden, och att de endast tar ut en vinst på ALLA deras produkter på 15%. Med tanke på att han inte vinner något genom att ljuga för mig, är det troligen sanning, och slungan ser bra och gedigen ut.
Citera
2013-02-14, 10:20
Medlem
valter-eggons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Av det lilla jag läst så verkar motorerna fungera och starta bra även när det är riktigt kallt men resten slits snabbt, en del anser det räcka med en hård säsong för att det runt motorn ska va slut men googla, finns en hel del att läsa.
Riktigt dåligt googlat av mig innan jag startade denna tråd. Nu sökte jag på "Biltema snöslungor kvalitet" och fick bra träffar.

Jag brukar själv bli vansinnig på trådstarter där man hittar svaret på frågan genom att googla topic.

Tack för svaren!
Citera
2013-02-14, 10:22
Medlem
valter-eggons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Jag var på ett möte med platschefen på Biltema (ej produktrelaterad) för några veckor sedan, och han påstod att den stora slungan var identisk med en slunga som kostar 35k på svenska marknaden, och att de endast tar ut en vinst på ALLA deras produkter på 15%. Med tanke på att han inte vinner något genom att ljuga för mig, är det troligen sanning, och slungan ser bra och gedigen ut.
Intressant! Jag vill helst inte betala 15-20 tkr för en slunga... Men jag ska även kolla begagnatmarknaden.
Citera
2013-02-14, 14:23
Medlem
Det är skräp som inte orkar med blötsnö eller snövallar.

Denna är i samma dåliga klass som valfri kinamaskin samt de från Jula, Classe MM.

Och den som säger att en biltemaslunga är i klass med slugnor i 35k klassen, dvs Toro, Honda osv.
Den har inte kört en Toro eller Honda. det är enbart säljsnack som allt för många går på.
Citera
2013-02-14, 18:44
Medlem
My name is Earls avatar
Fast hur bra kvalité behöver man egentligen på en snöslunga som man endast använder kanske 50 timmar pr. år? Man kan ju köpa 4-5 billiga slungar till samma pris som en ny märkesslunga, och då har man både slunga och garantier i minst lika lång tid.
Citera
2013-02-14, 18:55
Medlem
valter-eggons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Fast hur bra kvalité behöver man egentligen på en snöslunga som man endast använder kanske 50 timmar pr. år? Man kan ju köpa 4-5 billiga slungar till samma pris som en ny märkesslunga, och då har man både slunga och garantier i minst lika lång tid.
Det är exakt så jag också tänker.

Fast det finns ju slungor som fortfarande går fastän de är 30 år gamla. Å andra sidan så vet jag ju inte hur höga reparationskostnaderna varit under dessa år...

Jag tror att det är sämre kvalitet på Biltemas slungor men jag tror inte den är katastrofdålig.
Citera
2013-02-14, 19:17
Medlem
hockexxs avatar
Jag vet att farsgubben köpte sig en begagnad Honda för minst 15 år sedan. Det enda som behövt bytas på den under dessa år är brytpinnar, tändstift och däck. Jag har svårt att tro att en ny maskin för 9 papp håller så bra. Då är värt att nämna att min far inte sköter sina motordrivna redskap på bästa sätt.

Dock så har jag svårt att tro att någon slunga på marknaden idag håller så bra..

Nu är det inte kanske rakt av det du vill diskutera. Men kanske det vore något att kolla på en begagnad slunga som är välskött?
Hur det ligger till med reservdelar till äldre maskiner vet jag inte, men nog bör det finnas reservdelar för "kvalitetsslungor" även om de har några år på nacken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in