2013-02-13, 14:47
Medlem
Hej!

Familjen här funderar på att skaffa ett kort till en 13 årig tjej. Är det ok tycker ni ? Hur har ni (föräldrar) gjort ?
Citera
2013-02-13, 14:49
Avslutad
Gäller det eget privatkonto eller kreditkort?
Jag tror jag fick mitt första kort runt 13-14. Sällan var det pengar på med tanke på att det var privatkonto. Så fort månadspengen kom så försvann den lika fort.
Citera
2013-02-13, 14:50
Medlem
FiskarFlexs avatar
13 tycker jag är fullt rimligt, fick själv mitt första kort när jag var 13. Givetvist var det spärrat för internetköp så föräldrarna slapp oroa sig för den delen(är f.ö 24 idag).
Citera
2013-02-13, 14:51
Medlem
Tror inte kredit behövs. Kommer max vara uttag på 500-2000 kr i månaden.
Citera
2013-02-13, 14:56
Medlem
Håller med tidigare personer, 13 år är en rimlig ålder, jag fick mitt vid 14 och har tre syskon som fått sitt när de passerat 13 år. Ni kan ju sätta gräns på hur mycket hon kan spendera, samt sätta automatisk överföring för barnbidrag / månadspeng. Med internet etc. är det ju dessutom simpelt för er att hålla koll på vart pengarna går. I med att hon är så ung och troligtvis inte kränger via telefonförsäljning eller extraknäcker än bör ju inte summorna hon har tillgång till vara större än att räcka till något par jeans, en tröja och lite lördagsgodis. Att ge henne ett eget kontokort kan vara ett sätt att få henne att känna sig vuxen och mer mogen, kanske hon tar större ansvar.

:j
Citera
2013-02-13, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaRose
Hej!

Familjen här funderar på att skaffa ett kort till en 13 årig tjej. Är det ok tycker ni ? Hur har ni (föräldrar) gjort ?

Citat:
Ursprungligen postat av LaRose
Tror inte kredit behövs. Kommer max vara uttag på 500-2000 kr i månaden.

Skillnaden mellan ett debitkort utan kredit och kontanter är ju näst intill obefintlig, så visst. Men egentligen, varför skall en 13-åring ha ett kort? Känns lite som det kan uppmuntra till spontanköp när hon alltid har såpass mycket pengar i fickan. Med kontanter krävs mer planering för dyrare inköp, hon lär ju inte bära med sig 2000 kronor i kontanter.

Ett annat sätt att se på saken är att de flesta förstår värdet av pengar bättre om det är kontanter - det känns värre att lämna ifrån sig tre femhundralappar än lämna över ett plastkort som pengarna dras ifrån.
Citera
2013-02-13, 14:58
Medlem
Kan man ha 100% koll på deras uttag då med ?
Citera
2013-02-13, 15:00
Medlem
det är väll bra att barn får träna på att ta hand om sin ekonomi
och att sätta in månads pengen på ett konto värkar jo smidigt.
men ge henne ej ett kort med kredit på direkten
jag föreslår ett Visa Electron
http://www.nordea.se/Privat/Vardagstj%C3%A4nster/Kort/Visa+Electron/200294.html#e3420398-77ac-4474-91b7-2fe435aaf49b
Citera
2013-02-13, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charmkvarken
Men egentligen, varför skall en 13-åring ha ett kort? Känns lite som det kan uppmuntra till spontanköp när hon alltid har såpass mycket pengar i fickan. Med kontanter krävs mer planering för dyrare inköp, hon lär ju inte bära med sig 2000 kronor i kontanter.

Det börjar bli bökigt med kontanter och värre lär det bli.

Man slipper också turen runt bankomaten varje gång hon ska pengar till kläder osv.

"hon lär ju inte bära med sig 2000 kronor i kontanter"

Har du sett en 13-årig tjej handla kläder?
Citera
2013-02-13, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004

Man slipper också turen runt bankomaten varje gång hon ska pengar till kläder osv.

Känns inte säkert att ge en 13 åring 2000 i kontanter.
Citera
2013-02-13, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004

Enkelt att lösa, barnet får lämplig summa pengar varje månad som skall täcka bland annat kläder. Skall hon då handla kläder får hon helt enkelt bestämma det innan och ta med sig lämplig summa och måste alltså planera inköpen.

Och nej, det har jag inte...
Citera
2013-02-13, 15:25
Medlem
Kommer ju självklart stickas in lite pengar då och då.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in