Citat:
Ursprungligen postat av io3uri9uy
Osäker på vart ämnet passar bäst, men prövar här då det handlar om matredskap.
Köpte billigaste grytan på Ikea inför storkok av köttfärssås, observerar att det står att det inte är rekommenderat att förvara maten i grytan under längre tid på grund av att det kan ske avlagringar av metallen. Ignorerar detta och lagar till storkoket, förvarar allt i grytan som står i kylen, äter av det dagligen.
Spola fram fyra-fem dagar, jag äter en pizza mitt på dagen, en proteindrink vid runt fyra tiden på eftermiddan och lagar sedan vid åtta tiden på kvällen en middag av en del av köttfärsen. Runt fyra timmar senare (midnatt) går jag o lägger mig för det inte känns jättebra. Vaknar till något senare av att jag mår riktigt dåligt. Ja, jag ska väl inte gå in på detaljer - ni vet vad som brukar hända sen vid magsjuka.
Eftersom man väl brukar säga att magsjuka brukar inträffa runt 4 timmar efter inträffad måltid så antar jag att det var köttfärssåsen. Jag brukar vara van med att förvara storkok som jag allteftersom äter av, men har då varit i andra grytor.
Min fråga är; är det rimligt att tänka att det är något med kastrullen som har gjort att det blev såhär, eller hade jag bara otur med något?
Jag tvättade nyss av hela kastrullen men kände mig inte äcklad av rätten i sig, vilken man ju så ofta blir när man varit magsjuk - ännu ett bevis på att det inte var köttfärssåsen utan något "annat"?
Vet inte så mycket om just det med kastrullen men det låter som bakterierna fick växa till sig.
Håller med om att mat kan uppehållas längre än tre dagar men efter fem dagar vid dålig nedkylning så kan det finnas stora mängder bakterier.
Vissa bakterier kan ju även växa i kallt tillstånd(kommer inte ihåg namnen på dem)
En annan förklarning kan ju vara att de första 4 dagarna värmde du upp maten tillräckligt för att döda bakterierna men den 5e dagen gjorde du inte det.
Det kan ha funnits bakterier på tallriken, kastrullen, besticken eller dylikt vid den 5e dagen.
Är svårt att säga exakt vad som har gjort det utan att ta riktiga bakterie tester på maten.
I restaurangkök vid misstänke av matförgiftning så fryser man ned maten direkt och tar bakterie prover på den
Mat behöver inte lukta dåligt för att tekniskt sett vara dålig
Se helt enkelt till att värma maten bra nog innan du äter den. För nedkylning så skulle jag rekomendera att du lägger ut maten i ett smalt lager på alternativt flera låder, plåtar eller annat och kyl ned. när maten är kall lägg över i annan förpackning och sätt lock på