2013-02-13, 11:29
Medlem
io3uri9uys avatar
Osäker på vart ämnet passar bäst, men prövar här då det handlar om matredskap.

Köpte billigaste grytan på Ikea inför storkok av köttfärssås, observerar att det står att det inte är rekommenderat att förvara maten i grytan under längre tid på grund av att det kan ske avlagringar av metallen. Ignorerar detta och lagar till storkoket, förvarar allt i grytan som står i kylen, äter av det dagligen.

Spola fram fyra-fem dagar, jag äter en pizza mitt på dagen, en proteindrink vid runt fyra tiden på eftermiddan och lagar sedan vid åtta tiden på kvällen en middag av en del av köttfärsen. Runt fyra timmar senare (midnatt) går jag o lägger mig för det inte känns jättebra. Vaknar till något senare av att jag mår riktigt dåligt. Ja, jag ska väl inte gå in på detaljer - ni vet vad som brukar hända sen vid magsjuka.

Eftersom man väl brukar säga att magsjuka brukar inträffa runt 4 timmar efter inträffad måltid så antar jag att det var köttfärssåsen. Jag brukar vara van med att förvara storkok som jag allteftersom äter av, men har då varit i andra grytor.

Min fråga är; är det rimligt att tänka att det är något med kastrullen som har gjort att det blev såhär, eller hade jag bara otur med något?

Jag tvättade nyss av hela kastrullen men kände mig inte äcklad av rätten i sig, vilken man ju så ofta blir när man varit magsjuk - ännu ett bevis på att det inte var köttfärssåsen utan något "annat"?
Senast redigerad av io3uri9uy 2013-02-13 kl. 11:32.
Citera
2013-02-13, 11:53
Medlem
Värmde du hela satsen köttfärssås varje gång du skulle äta av den? Isåfall är det inte konstigt att du blev sjuk. Bakterierna förökar sig snabbare i varm mat. Sen verkar 4-5 dagar vara i längsta laget för att maten ska hålla sig frisk. Max 3 dagar tycker jag iaf. Tror inte kastrullen är skyldig, det är bakteriernas fel.
Citera
2013-02-13, 11:58
Medlem
vargenbaras avatar
Låter ju vansinnings att ett matredskap avlagrar sig så mycket att du inte kan ha mat i den...

Isånnfall kanske det beror på att den är ny? Att det ramlar av mest skit i början liksom. Hade du diskat den ordentligt innan första användningen?

Jag tror iallafall mest på att köttfärsen var dålig

*edit

värmde du upp hela kastrullen varje gång du skulle äta?? isf är det inte konstigt att du blev sjuk

*edit2

nån han före ^^
Citera
2013-02-13, 12:10
Medlem
Frater_Frags avatar
Vad som är livsviktigt vid produktion av mat är snabb nedkylning av det tillagade om det skall sparas till en annan gång. Nedkylning skall ske så pass snabbt att kärntemperaturen kommer ned till ca 8 grader inom två timmar. Vid uppvärmning skall kärntemperaturen nå minst 72 grader i minst tre minuter för att bakterierna skall hållas på mattan. Förmodligen så har ts låtit grytan vandra ut och in i kylen och däremellan värmt den så pass att maten känts ljummen nog att ätas... Detta är en utmärkt metod om man vill vara snäll mot bacillerna, men inte särskilt snällt mot magen.

Själv så gör jag som så att om jag lagar till en gryta med köttfärssås så kyler jag det överblivna i vattenbad, därefter in med den övertäckta byttan i kylen. Viktigt är att byttan inte är övertäckt under nedkylningen, emedan det då tar för lång tid. Köttfärsen får sedan stå ett par dagar i kylen och mogna, därefter fryses den in i lämpliga förpackningar.
Citera
2013-02-13, 13:20
Medlem
Customizes avatar
Låter som att pizzan är boven.

Har inte haft några problem med sparad mat i grytor och pannor på dom dagarna du skriver.

Däremot, vem har inte blivit dålig i magen av dessa gourmet pizzorna som dom säkert har råvarorna i perfekt ordning?

Är väl föga känt att man riskerar att få rallybajs varje gång man lämnar över 70 spänn för en deg på det lokala knåderiet. Man gamblar om 50% chans
Citera
2013-02-13, 15:58
Medlem
io3uri9uys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smulemorran
Värmde du hela satsen köttfärssås varje gång du skulle äta av den? Isåfall är det inte konstigt att du blev sjuk.

Efter första tillagningen av storkoket så kyler jag ner allt i kylskåpet, därefter tar jag portionsstorlekar av det och värmer upp i en separat kastrull. Jag lagar alltså inte till hela storkoket varje gång utan den är alltid nedkyld.

Citat:
Ursprungligen postat av smulemorran
Sen verkar 4-5 dagar vara i längsta laget för att maten ska hålla sig frisk. Max 3 dagar tycker jag iaf. Tror inte kastrullen är skyldig, det är bakteriernas fel.

Jag har haft storkok som jag ätit av i 9-10 dagar efter tillagning utan problem, men jag kanske bara har haft tur de gångerna? Tycker ändå att 3 dagar låter lite, är det någon som besitter riktigt kunskap inom området? Skulle vara kul att veta. Värt att nämna är ju att det inte luktade illa om maten, och vad jag har hört så ska det vara en bra indikator på att något är ätligt(?)

Citat:
Ursprungligen postat av Frater_Frag
Vad som är livsviktigt vid produktion av mat är snabb nedkylning av det tillagade om det skall sparas till en annan gång. Nedkylning skall ske så pass snabbt att kärntemperaturen kommer ned till ca 8 grader inom två timmar.

Jag satte in den i kylen direkt efter att den var klar och behöll den därefter där och tog enbart små portioner av grytan, ingen aning om kylningsprocessen inte var tillräckligt snabb nog men antagligen tog det något längre än 2 timmar.
Dock åt jag ju av grytan i 3-4 dagar innan jag fick magsjuka. Vilket iofs. kanske förtäljer något alls egentligen, kanske bara var ett visst område av färsen som var dåligt.
Citera
2013-02-15, 14:57
Medlem
Vad är det för material i kastrullen, aluminium, rostfritt, belagd? Att förvara mat i aluminiumkastruller och formar är inte bra, framför allt sur mat t ex tomat, då det kan lösa ut aluminium i maten, http://www.slv.se/grupp1/Risker-med-mat/Metaller/Aluminium/ Dock ger inte aluminium i maten upphov till magsjuka.

När det gäller mat i rostfria kärl så finns risken att materialet angrips och små mängder metall löses ut i maten och att insidan blir porig: http://www.kastruller.com/index.php?option=com_content&view=article&id=3&Ite mid=2
Citera
2013-02-20, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av io3uri9uy
Osäker på vart ämnet passar bäst, men prövar här då det handlar om matredskap.

Köpte billigaste grytan på Ikea inför storkok av köttfärssås, observerar att det står att det inte är rekommenderat att förvara maten i grytan under längre tid på grund av att det kan ske avlagringar av metallen. Ignorerar detta och lagar till storkoket, förvarar allt i grytan som står i kylen, äter av det dagligen.

Spola fram fyra-fem dagar, jag äter en pizza mitt på dagen, en proteindrink vid runt fyra tiden på eftermiddan och lagar sedan vid åtta tiden på kvällen en middag av en del av köttfärsen. Runt fyra timmar senare (midnatt) går jag o lägger mig för det inte känns jättebra. Vaknar till något senare av att jag mår riktigt dåligt. Ja, jag ska väl inte gå in på detaljer - ni vet vad som brukar hända sen vid magsjuka.

Eftersom man väl brukar säga att magsjuka brukar inträffa runt 4 timmar efter inträffad måltid så antar jag att det var köttfärssåsen. Jag brukar vara van med att förvara storkok som jag allteftersom äter av, men har då varit i andra grytor.

Min fråga är; är det rimligt att tänka att det är något med kastrullen som har gjort att det blev såhär, eller hade jag bara otur med något?

Jag tvättade nyss av hela kastrullen men kände mig inte äcklad av rätten i sig, vilken man ju så ofta blir när man varit magsjuk - ännu ett bevis på att det inte var köttfärssåsen utan något "annat"?

Vet inte så mycket om just det med kastrullen men det låter som bakterierna fick växa till sig.
Håller med om att mat kan uppehållas längre än tre dagar men efter fem dagar vid dålig nedkylning så kan det finnas stora mängder bakterier.

Vissa bakterier kan ju även växa i kallt tillstånd(kommer inte ihåg namnen på dem)
En annan förklarning kan ju vara att de första 4 dagarna värmde du upp maten tillräckligt för att döda bakterierna men den 5e dagen gjorde du inte det.

Det kan ha funnits bakterier på tallriken, kastrullen, besticken eller dylikt vid den 5e dagen.
Är svårt att säga exakt vad som har gjort det utan att ta riktiga bakterie tester på maten.
I restaurangkök vid misstänke av matförgiftning så fryser man ned maten direkt och tar bakterie prover på den

Mat behöver inte lukta dåligt för att tekniskt sett vara dålig

Se helt enkelt till att värma maten bra nog innan du äter den. För nedkylning så skulle jag rekomendera att du lägger ut maten i ett smalt lager på alternativt flera låder, plåtar eller annat och kyl ned. när maten är kall lägg över i annan förpackning och sätt lock på
Citera
2013-02-20, 13:09
Medlem
Nekro.s avatar
Haha du låter alltså mat stå i FEM dagar som redan är uppvärmd?
Max två dagar för mig sen ryker maten ner i papperskorgen, och jag förvarar alltid överbliven mat i plastbyttor.
Citera
2013-02-20, 16:21
Medlem
DingusMcDucks avatar
Jag kan ha fel, men det där med metall/metalljoner från kokkärl orsakar väl inte matförgiftning/magsjuka? Det finns förstås andra skäl att undvika t ex aluminium och koppar i maten, plus att även "rostfritt" stål blir anfrätt av syra efter tillräckligt lång tid, även vid låga temperaturer.

Hur stort var storkoket som du ställde in i kylen direkt efter att det var klart? Om du ställer in säg 2 kg ~90-gradig mat i en vanlig hushållskyl, så lär temperaturen i hela kylen öka rätt ordentligt. Åt du något annat ur kylen den dagen?
Citera
2013-02-21, 10:12
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av io3uri9uy
Jag har haft storkok som jag ätit av i 9-10 dagar efter tillagning utan problem, men jag kanske bara har haft tur de gångerna? Tycker ändå att 3 dagar låter lite, är det någon som besitter riktigt kunskap inom området? Skulle vara kul att veta. Värt att nämna är ju att det inte luktade illa om maten, och vad jag har hört så ska det vara en bra indikator på att något är ätligt(?)

Det där med bakterietillväxt är lite lurigt. Antalet dagar man förvarar den utgör ju bara hur sannolikt det är att maten har hunnit bli dålig. Mat kan bevisligen vara bra efter 10 dagar i kylskåp, och även hinna bli dålig efter redan 2 dagar.

Själv brukar jag kunna spara maten allt mellan två och fem dagar, beroende på innehåll. Fisk blir tråkig snabbt, kött är jag rädd för att det ska bli dåligt, mejeriprodukter är lite sådär och vegetarisk mat anser jag hålla längst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in