2013-02-13, 10:32
Medlem
diskretpunkts avatar
Som topic.

Har fått ett jobb där det jobbar 6-7 kroknäsor från något gammal krigsland, tror de va Bosnien/Serbien, eftersom jag är ett par pinnhål ner på företagshierarkin så var det inte så mycket att göra åt och företagsledningen verkade uppenbarligen inte heller se det som ett problem.

Men vad som irriterar mig något oerhört är att de, både under arbete och på raster, talar på sitt hemspråk som jag inte ens vet vilket det är med säkerhet, med varandra.
Inte sällan nickar de mot oss vita svenskar i fikarummet och håller sig för skratt, vilket har skapat en rejäl debatt bland oss svenskar på jobbet. Ibland har de tjafsat på sina hemspråk också.

Flera stycken ser gärna att de åker ut, och våran förman har lovat att göra sitt bästa för att åtminstone få bort packet från arbetsplatsen, för att lämna rum till arbetssökande svenskar som inte: bryter, är uppkäftiga/självgoda, eller talar mörker-språk och i synnerhet inte under så förnedrande former som med gruppskratt till. Inte sällan leder ju heterogena arbetsplatser till osämjor och försämrad stämning i gruppen, och förmodligen är det fler som har fått erfara det.

Min största drivkraft för tillfället att påbörja universitetsstudier är just att slippa folk som detta, om det mot förmodan skulle finnas blattar på högskolan så får vi åtminstone hoppas att de kan prata svenska utan att låta som valfri pizzabagare.

Ni som har liknande erfarenhet: Vad tycker ni om uppförandet? Är det acceptabelt? Hur hanterade ni i ditt företag/arbetsplats detta fenomen?

SD2014
Citera
2013-02-13, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskretpunkt
Som topic.

Har fått ett jobb där det jobbar 6-7 kroknäsor från något gammal krigsland, tror de va Bosnien/Serbien, eftersom jag är ett par pinnhål ner på företagshierarkin så var det inte så mycket att göra åt och företagsledningen verkade uppenbarligen inte heller se det som ett problem.

Men vad som irriterar mig något oerhört är att de, både under arbete och på raster, talar på sitt hemspråk som jag inte ens vet vilket det är med säkerhet, med varandra.
Inte sällan nickar de mot oss vita svenskar i fikarummet och håller sig för skratt, vilket har skapat en rejäl debatt bland oss svenskar på jobbet. Ibland har de tjafsat på sina hemspråk också.

Flera stycken ser gärna att de åker ut, och våran förman har lovat att göra sitt bästa för att åtminstone få bort packet från arbetsplatsen, för att lämna rum till arbetssökande svenskar som inte: bryter, är uppkäftiga/självgoda, eller talar mörker-språk och i synnerhet inte under så förnedrande former som med gruppskratt till. Inte sällan leder ju heterogena arbetsplatser till osämjor och försämrad stämning i gruppen, och förmodligen är det fler som har fått erfara det.

Min största drivkraft för tillfället att påbörja universitetsstudier är just att slippa folk som detta, om det mot förmodan skulle finnas blattar på högskolan så får vi åtminstone hoppas att de kan prata svenska utan att låta som valfri pizzabagare.

Ni som har liknande erfarenhet: Vad tycker ni om uppförandet? Är det acceptabelt? Hur hanterade ni i ditt företag/arbetsplats detta fenomen?

SD2014

För att mycket lättare anpassa sig till det svenska samhället tycker jag man ska prata svenska i närheten av andra människor som inte pratar samma språk som t.ex serber
Citera
2013-02-13, 10:40
Medlem
Ska jag vara riktigt ärlig anser jag att endast svenska ska förekomma i Sverige, vare sig det gäller arbetsplats eller utomhus.

Finns ju en del undantag såsom engelska och dylikt när det behövs.
Citera
2013-02-13, 10:40
Medlem
Har inte SD lämnat förslag till att elever och lärare skall prata svenska i skolan, att andra språk inte skall dominera!

Det är väl bra för invandrare också då dem lär sig Svenska!
Citera
2013-02-13, 10:49
Medlem
Om personerna tydligt pratar illa om er, sina kollegor, så är det bara att ta upp saken med dem. Förklarar de sig inte eller slutar upp så har de väl inte så mycket där att göra. Utöver det så tycker jag inte att det är någon fara. Förutom folk söderifrån så är finnar det tydligaste exemplet på detta, vad jag märkt.
Citera
2013-02-13, 10:54
Medlem
citymormors avatar
Helt oacceptabelt beteende!

Dessa idioter skall givetvis konfronteras, om dom skall uppehålla sig i gemensamma utrymmen som tex fikarum så skall givetvis svenska pratas, möjligen engelska och svenskan är bristfällig. Ytterst oartigt att flamsa på annat språk för att exkludera personer från gemenskapen.
Citera
2013-02-13, 10:58
Medlem
ProfessorSudos avatar
Jag skulle föredra att alla pratade svenska under sin tid som medborgare i Sverige, dessutom tycker jag det vore bättre om dom fokuserade på att tala svenska med varandra eftersom dom ofta redan har svårigheter med språket. Dom lär ju knappast bli bättre på svenska utan att öva.
Citera
2013-02-13, 11:02
Medlem
hur på värkar det deras arbete att dom talar serbiska på jobbet.
tycker det låter sjukt kul att så många som 8 st från samma land jobbar på samma ställe.
dom har jo massor gemensamt inte så att du känner dig utanför?
börja läsa serbiska på kvällarna så kan du nog få va med och prata du med.
Citera
2013-02-13, 11:04
Medlem
DrBums avatar
Det är respekt för andra att man talar det språk som är för landet man är i, och kan man inte detta talar man den universella Engelskan.
Citera
2013-02-13, 11:07
Medlem
lcdtvs avatar
Haha underbart, 2 syrier på min förra arbetsplats pratade i fikarummet. Jag satt och lyssnade i 30min, båda är trevliga och skötsamma medelålders kvinnor.

Mitt ex lärde mig en del kurdiska, så innan vi gick in igen så sa jag "dags att gå in igen kanske" på kurdiska.

Båda typ flippade ur, helt oväntat ifrån deras sida. Då de snackade en del skit om andra tjejer på arbetet, jag är kille dock.
Citera
2013-02-13, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrBum
Det är respekt för andra att man talar det språk som är för landet man är i, och kan man inte detta talar man den universella Engelskan.

bara vi i väst som tycker att alla ska kunna prata engelska
mandarin är ett störe språk än engelska kanske ska kräva att du lär dig det
spanska är också ett störe språk än engeska
Citera
2013-02-13, 11:10
Medlem
Självklart har dem mycket gemensamt,språket osv!

Kanske inte helt konstigt att dem pratar serbiska med varandra om dem är så många från samma land.

Men om det är det enda dem gör,så är det ju helt fel.

Självklart ska dem prata svenska på jobbet och sköta sina arbetsuppgifter,det är ju inte ett cafe!
Kan förstå om folk stör sig,om deras snack går till överdrift!

Själv vet jag att när invandrare pratar på sitt språk,så hörs det så högt nästan som att dem skriker!

Men man kan ej förbjuda dem att prata på sitt eget språk,så länge dem ej är otrevliga eller stör andra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in