2013-02-13, 02:46
Medlem
Mr.JoieDeVivres avatar
Jag hittade min numera avlidna morfars gamla säkerhetsrakhyvel tillsammans med ett oanvänt rakblad. Märket och modellen står på hyveln; Matador De Luxe. Det sägs ju att man ska kunna få en mycket bättre, närmre och skönare rakning med säkerhetshyvel gentemot de modernare tre/fem-stegsbladen á la Gilette.

Hur som helst, jag har testat raka med den två gånger och det känns i det närmsta omöjligt att få en nära rakning, i synnerhet på hakan. Efter man rakat sig, löddrat om och rakat igen, har man fortfarande stubb.

Hur gör ni som rakar er med säkerhetshyvel? Tacksam för synpunkter angående teknik, etc!
Citera
2013-05-23, 01:17
Medlem
Glappkontakts avatar
Typ såhär http://www.youtube.com/watch?v=-qSIP6uQ3EI
Han har ett gäng videos som visar mer. Fast jag skulle nog undvika att raka mothårs ...
Senast redigerad av Glappkontakt 2013-05-23 kl. 01:19.
Citera
2013-05-23, 01:53
Medlem
Paddan1000s avatar
Håll huden så spänd som möjligt när du rakar. Spärra upp munnen, dra in underläppen över tänderna i underkäken och dra huden runt hakan åt motsatt håll med din fria hand så blir hakhuden så spänd som möjligt.

Just hakan blir lätt irriterad, så försök lära dig vilka rakriktningar som inte fungerar och undvik dem. Jag tycker det är bäst att raka från sidorna och inåt, med små förändringar i hyvelns riktning för att angripa stråna från så många riktningar som möjligt. Att raka sig rakt uppifrån och ned eller nedifrån och upp går inte på hakan mellan spetsen och underläppen. Testa också att vinkla hyveln lite så att bladet skär snett som en giljotin.

Det viktigaste är ändå att man har rätt utrustning från början. Matador De Luxe är ett bra val och en av mina favorithyvlar, men det är ännu viktigare att man använder rätt rakblad.
Citera
2022-01-11, 14:24
Medlem
Snartfinsks avatar
Kör 3 pass!

Medhårs, rakt över och sedan mothårs! Då blir det en riktigt nära rakning och man blir len som en bebis.
Citera
2022-02-05, 14:55
Medlem
alla säkerhetshyvlar rakar olika. en del tar inte så djupt och en del skär väldigt djupt. det är verkligen natt och dag här.
sen är bladen olika vassa.

det tar nog kanske 30 rakningar innan man blir bra på det också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in