2026-05-06, 08:39
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BamseVarBoeg
Spännande short term play, i tråden så ser det ut som att jag är bearish AMD men det jag egentligen menade var sättet som Jeffrey investerar på, supercykeln AI boom är svår att sätta emot men jag anser det ändå vara en bubbla snarlik 2000 dot com i sättet som AI byggs upp nu och vem som vinner i slutändan.

Att AI kommer förändra världen mycket stort är en självklarhet, frågan är vem som gynnas i långa loppet.

Det blev en spännande dag. Slutade på 355, en uppgång på 4% sedan hände något drastiskt i efterhandeln. Aktien föll rejält men studsade direkt upp enormt. Efterhandeln slutade på 414 dollar. Ska bli mycket spännande att se vad denna dag bär med sig. Om det håller sig över 400 är frågan om jag ska börja sälja av lite... gjort mycket mycket pengar på denna aktie som läget är just nu.

// CC
Citera
2026-05-06, 20:59
Medlem
CC75s avatar
AMD upp 18% i skrivande stund. 90% på en månad. Grattis till alla er som vågade köpa och hålla denna aktie som varit känd som Advance Money Destroyer. Inte så mycket av den varan nu.

// CC
Citera
2026-05-06, 22:41
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
AMD upp 18% i skrivande stund. 90% på en månad. Grattis till alla er som vågade köpa och hålla denna aktie som varit känd som Advance Money Destroyer. Inte så mycket av den varan nu.

// CC

Jag har köpt och sålt om vartannat, men gick in igen för ungefär en månad sen. Lite för sent, men har ändå en fin uppgång (på ett ganska litet innehav, men ändå). Jag förstod inte riktigt varför AMD var så styvmoderligt behandlad av marknaden jämfört med en del andra halvledarbjässar. Kanske är det först nu som bolagets fulla potential börjar synas, och att det mesta av uppgången ligger framför oss?

Hoppas kan man ju, men efter så här stora uppgångar räknar jag med en del rekyler också. Det bär mig dock emot att sälja igen.

Kanske skalar jag av lite av ren princip
Citera
2026-05-06, 23:02
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Jag har köpt och sålt om vartannat, men gick in igen för ungefär en månad sen. Lite för sent, men har ändå en fin uppgång (på ett ganska litet innehav, men ändå). Jag förstod inte riktigt varför AMD var så styvmoderligt behandlad av marknaden jämfört med en del andra halvledarbjässar. Kanske är det först nu som bolagets fulla potential börjar synas, och att det mesta av uppgången ligger framför oss?

Hoppas kan man ju, men efter så här stora uppgångar räknar jag med en del rekyler också. Det bär mig dock emot att sälja igen.

Kanske skalar jag av lite av ren princip

Jag börjar lite fundera på om jag ska skala lite också... normalt gör jag inte det då jag tänker långsiktigt men har nyttjat min kredit på Avanza för att köpa på mig det senaste halvåret. Nådde aldrig riktigt mitt mål på 1 000 st men nästan så det finns lite att ta av. Gjorde dock ett misstag med Palantir där jag sålde hälften av mina 3 000 aktier för 45. Resterande sålde jag dock för mellan 110 och 180 så gjorde en bra affär ändå men lite grämer jag mig att jag sålde för tidigt. Därav att jag funderar mer noggrant denna gång. Men absolut, risken för en rekyl finns där och med DT i Vita Huset vet man aldrig vad som händer på marknaden i stort.

// CC
Citera
2026-05-21, 10:36
Medlem
CC75s avatar
AMD håller ställningarna runt 450 dollar även om den för några dagar sedan var under 400. Igår var en bra dag med 8% uppgång. Det kommer nu rapporter att Lisa SU mött Hi Lifeng, vice premiärminister i Kina i måndags. Det finns förhoppningar om att Kina kan få börja köpa bättre chip från USA vilket de är mycket intresserade av, liksom självklart Nvidia.

Häromdagen höjde även Evercore sin riktkurs från 358 till 579 dollar och skriver bl.a. att AI nu är på väg att skifta från träning till "inference" som innebär att AI kan göra end prognoser, dra egna slutsatser och agera på den kunskap (träning) som den har fått. Dvs detta är nästa steg i AIs utveckling och där verkar AMD ligga långt om inte t.o.m. längst fram.

// CC
Citera
2026-05-27, 06:46
Medlem
CC75s avatar
Stannade på över 500 igår... var uppe på 509 som mest i efterhandeln. Sålde av ett fåtal för att minska min belåningsgrad och kanske säljer några till om kursen stabiliserar sig över 500. Den stora bulken kommer jag dock behålla.

// CC
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in