Flashback bygger pepparkakshus!
2013-02-12, 21:31
Medlem
barrot08s avatar
Hej!

Installerade tidigare windows 8 på min burk vilket resulterade i att en av mina skärmar vägrar anpassa sig till den korrekta upplösningen. Tar jag den högsta upplösningen krymper skärmen och jag får en svart kant på varje sida av den ena skärmen, detta går inte heller att lösa via skärmens egna knappar. Jag har fått välja en sämre upplösning vilket gör att skärmen utvidgas helt, men det stör mig som fan att jag har bra upplösning på vänstra skärmen (VGA ansluten) men skitupplösning på högra (HDMI ansluten). Har provat ladda ner drivrutiner till grafikkortet etc men vill ej ge sig. Äre nån som har tips?

Tack på förhand!
Citera
2013-02-12, 21:34
Medlem
Du behöver windows 8 drivrutiner för skärmen. Finns dom inte, ja då får du köpa en ny skärm eller fråga tillverkaren om de har planer att utveckla en drivrutin för en äldre skärm.
Citera
2013-02-12, 21:38
Medlem
Andreasvbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loxyria
Du behöver windows 8 drivrutiner för skärmen. Finns dom inte, ja då får du köpa en ny skärm eller fråga tillverkaren om de har planer att utveckla en drivrutin för en äldre skärm.
Skärmar använder inte drivrutiner, som bäst en profil (EDID).

Se till så du inte kör i klonat läge, ställ in så den utökar skärmen.
Kör man klonat blir det samma upplösning på båda skärmar, den som klarar lägst.
Citera
2013-02-12, 22:30
Medlem
barrot08s avatar
men ena skärmen har ju bra upplösning (vga ingång), den andra (med HDMI ingången) har inte det, hur fan fixar jag det.
Citera
2013-02-12, 22:44
Medlem
Andreasvbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barrot08
men ena skärmen har ju bra upplösning (vga ingång), den andra (med HDMI ingången) har inte det, hur fan fixar jag det.
Först måste du veta vad du har för möjligheter.

1. Vad stöder skärmarna för upplösning?
2. Vad har du inställt på nu, klona/utöka?
2a. Klona stöder som sagt bara det som den sämsta skärmen har i upplsöning.
2b. Ställ in till utökat och kolla om det blir bättre.
Senast redigerad av Andreasvb 2013-02-12 kl. 22:46.
Citera
2013-02-12, 22:54
Medlem
barrot08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Först måste du veta vad du har för möjligheter.

1. Vad stöder skärmarna för upplösning?
2. Vad har du inställt på nu, klona/utöka?
2a. Klona stöder som sagt bara det som den sämsta skärmen har i upplsöning.
2b. Ställ in till utökat och kolla om det blir bättre.

1. Skärmarna stöder 1920x1080 dock har jag på 1680x1050 nu för att den ska utvidgas helt på båda skärmarna, vilket resulterat i att det är bra upplösning vga skärmen. Skulle jag ändra till 1920x1080 får jag svarta kanter längst hdmi skärmen och fin upplösning på vga skärmen.

2. utöka

har självklart provat ändra men hjälper inte, avinstallerade drivrutinerna nu också men verkar inte heller hjälpa. Det här är ju helt sjukt.....!
Citera
2013-02-12, 23:00
Medlem
Andreasvbs avatar
Gissar på en inställning i drivrutinen.

Så här t.ex.: http://cowgod.net/wp-content/uploads/2008/04/nvidia_flat_panel_scaling.png
Citera
2013-02-13, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Skärmar använder inte drivrutiner, som bäst en profil (EDID).

Se till så du inte kör i klonat läge, ställ in så den utökar skärmen.
Kör man klonat blir det samma upplösning på båda skärmar, den som klarar lägst.

Det beror på vilka skärmar. En äldre analog skärm med 1920x1080 behöver nya drivrutiner för nyare OS för att köra i full upplösning, det vet jag av erfarenhet. Men det var kanske inte det TS hade problem med, då han hade problem med den hdmi-anslutna...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in