2013-02-12, 18:52
Medlem
Hej, jag söker en motsats till ordet tillföra i positiv bemärkelse. Alltså ett ord som tillför något som är dåligt. vet inte om man kan kalla det för motsats men ni fattar
Citera
2013-02-12, 18:57
Medlem
madmwazels avatar
Man kan väl använda tillföra negativt? "Du tillför ingenting gott" "Du tillför bara med din arrogans i den här diskussionen"?
Citera
2013-02-12, 19:49
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Kanske besmitta, kontaminera, bespotta, befläcka?

Typ: Du bespottar hela avdelningen med dina motbjudande åsikter...
Senast redigerad av ugglor-i-mossen 2013-02-12 kl. 19:51.
Citera
2013-02-12, 20:03
Medlem
JohnLocke2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbelito
Hej, jag söker en motsats till ordet tillföra i positiv bemärkelse. Alltså ett ord som tillför något som är dåligt. vet inte om man kan kalla det för motsats men ni fattar

Utföra ;-)

Nej man kan inte tillföra något som är dålligt då det inte tillför något positivt men kan tappa eller parasitera.
Du tappar mig på kraft.
Du är en parasit .
Citera
2013-02-13, 09:31
Medlem
SinXs avatar
Citat:

besudla?
Citera
2013-02-13, 14:31
Medlem
Carelesss avatar
Litteratur --> Språk
/Moderator
Citera
2013-02-13, 14:36
Bannlyst
Fråndra, undandra?
Citera
2013-02-13, 14:49
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:

Nej, jag fattar faktiskt inte riktigt. Ska det vara ett ord för att någon/något gör saken värre? Jag tänker i så fall på uttrycket "stjälpa mer än hjälpa". "Krångla till" kan ju vara något i närheten. Men du ville väl ha ett ord.
Citera
2013-02-13, 14:51
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
... kontaminera något med något ...
... förorena ...

Slammet från avloppsverken är kontaminerat med tungmetaller och oljespill. NE Svensk ordbok:
förorena verb ...
SUBST.: förorenande, förorening
• blanda in oönskade, skadliga partiklar i ngt som anses rent, särsk. naturen:
luften i storstäderna är starkt förorenad; stränderna är förorenade och fiskarna förgiftade
KONSTR.: förorena ngt
HIST.: sedan 1613
Det finns många sorters motsatser.
Citera
2013-02-13, 15:02
Medlem
Käg Malaxs avatar
Kanske "förvärra" och "skada" kan funka i vissa sammanhang.
Citera
2013-02-13, 15:43
Medlem
Urlaka. Frånta. Decimera. Minska värde. "Kulturberika"
Inflation (+ något hjälpord). Reducera. Devalvera.
Ta bort. Förminska. Skada. Synd att... Värdelöst bidrag. Icke konstruktivt. Riktigt illa.
Ogenomtänkt. Populistiskt. Kanske bra för populasen, men knappast för våra kunder.
Bidrag av föga värde. Ej mycken innehåll. Inget positivt det här, inte. Snarast negativt.
Början på slutet. Du måtte skämta. Är det ett skämt eller? Ovanligt dåligt skämt det här.
Jag har sett bättre förslag. En riktig trojan / trojansk häst. Akta er för grekernas gåvor!
En björntjänst. Det låter som en riktig björntjänst.
För lite och för sent. Alldeles för komplicerat. Säkert fint tänkt, men alldeles för dyrt.
Citera
2013-02-13, 16:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Distrahera eller förleda.
Senast redigerad av HerrGickhan 2013-02-13 kl. 16:23.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in