2013-02-13, 00:31
Medlem
ToiletDucks avatar
Sådan där storlek på kcal-underskott som du påstår bedriva är inte smart såvida du akut på en vecka vill tappa några kilon för att komma i badbrallorna till thailandresan. Du kommer garanterat inte fortsätta att gå ner i samma takt framöver, först och främst för att de första kg:na är lättapad väska och sen att kroppen kommer att gå in i svältläge (låg ämnesomsättning är fenomenet va?). Du kommer inte att dö eller bli akut sjuk (dvs det är inte jättefarligt), men du kommer bli seg och klen och kommer definitivt inte kunna bedriva någon givande träning.

Skulle max gå ner ett kilo i veckan (detta är ändå ett snabbt tempo med typ 1000kcal om dan om 1 kg fett = 7000kcal) om du tänkte köra någon intensivviktminskning till påsken. Då borde du få i dig tillräckligt med energi för att kroppen ska hålla i någolunda "högvarvsläge". Kroppen tror att den kommer få överflödigt med mat så den inte behöver hushålla och använda varenda varje molekyl vi stoppar i oss, den kan välja ut det bästa och bajsa ut resten. Du alltså kommer på sikt inte gå ner snabbare i vikt genom att toksvälta dig som du gör nu, exakt vilket underskott du ska ligga på för hålla "maximal" viktnedgång samtidigt som du orkar leva och träna vet jag inte, men underskott på över 20% ställer jag mig tveksam till under en längre period.
Citera
2013-02-13, 10:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ToiletDuck
Sådan där storlek på kcal-underskott som du påstår bedriva är inte smart såvida du akut på en vecka vill tappa några kilon för att komma i badbrallorna till thailandresan. Du kommer garanterat inte fortsätta att gå ner i samma takt framöver, först och främst för att de första kg:na är lättapad väska och sen att kroppen kommer att gå in i svältläge (låg ämnesomsättning är fenomenet va?). Du kommer inte att dö eller bli akut sjuk (dvs det är inte jättefarligt), men du kommer bli seg och klen och kommer definitivt inte kunna bedriva någon givande träning.

Skulle max gå ner ett kilo i veckan (detta är ändå ett snabbt tempo med typ 1000kcal om dan om 1 kg fett = 7000kcal) om du tänkte köra någon intensivviktminskning till påsken. Då borde du få i dig tillräckligt med energi för att kroppen ska hålla i någolunda "högvarvsläge". Kroppen tror att den kommer få överflödigt med mat så den inte behöver hushålla och använda varenda varje molekyl vi stoppar i oss, den kan välja ut det bästa och bajsa ut resten. Du alltså kommer på sikt inte gå ner snabbare i vikt genom att toksvälta dig som du gör nu, exakt vilket underskott du ska ligga på för hålla "maximal" viktnedgång samtidigt som du orkar leva och träna vet jag inte, men underskott på över 20% ställer jag mig tveksam till under en längre period.
Tack för ditt svar, jag förstod allt utom det sista.
Vad betyder det där om att du är tveksam till 20% underskott under en längre period?
Citera
2013-02-14, 09:30
Bannlyst
Jag har gått ner ett halvt kilo senaste dygnet igen.
När menar ni att jag kommer att sluta gå ner ett halvt kilo per dygn?
Jag väger under 90 kilo nu.
Citera
2013-02-16, 15:03
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zettaflex
Jag har gått ner ett halvt kilo senaste dygnet igen.
När menar ni att jag kommer att sluta gå ner ett halvt kilo per dygn?
Jag väger under 90 kilo nu.

Ja. Du är inte tillräckligt fet för att kunna gå ned så mycket utan att fasta, trots din träning.

"Mannen vägde 207 kg när studien började och gick ner i snitt 0,32 kg per dag. När han skrevs ut efter 382 dagar vägde han 81 kg och han hade alltså gått ner hela 126 kg."

http://tranastyrka.se/fasta-pa-riktigt/
Citera
2013-02-16, 17:47
Medlem
Om du är seriös med din styrketräning borde du lära dig att räkna kalorier, varje deff/bulk kommer bli mycket bättre eftersom då kan du exakt räkna på hur mycket protein osv du får i dig.. Om du kör en deff som du gör nu där du går lite på känn kommer du förlora mycket muskler samtidigt som du rasar i fettmassa... men det är enligt mig inte värt det,, det tar längre tid att bygga muskler än att bränna fett.. Jag rekommenderar att du kör en långsam deff på 500kcal underskott per dag i ungefär 6månader för att uppnå det bästa resultatet

Om du är intresserad utav att börja räkna kalorier kan jag ge dig lite nyttiga länkar

Livsmedelsverket - Sök på vad du äter sedan får du ut hur mycket det innehåller per 100gram
Kaloribalansformel - Räkna ut hur mycket kalorier du behöver per dag
Allmän information om deff

Mvh
Citera
2013-02-17, 08:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Ja. Du är inte tillräckligt fet för att kunna gå ned så mycket utan att fasta, trots din träning.

"Mannen vägde 207 kg när studien började och gick ner i snitt 0,32 kg per dag. När han skrevs ut efter 382 dagar vägde han 81 kg och han hade alltså gått ner hela 126 kg."

http://tranastyrka.se/fasta-pa-riktigt/

Citat:
Ursprungligen postat av Bomben1
Om du är seriös med din styrketräning borde du lära dig att räkna kalorier, varje deff/bulk kommer bli mycket bättre eftersom då kan du exakt räkna på hur mycket protein osv du får i dig.. Om du kör en deff som du gör nu där du går lite på känn kommer du förlora mycket muskler samtidigt som du rasar i fettmassa... men det är enligt mig inte värt det,, det tar längre tid att bygga muskler än att bränna fett.. Jag rekommenderar att du kör en långsam deff på 500kcal underskott per dag i ungefär 6månader för att uppnå det bästa resultatet

Om du är intresserad utav att börja räkna kalorier kan jag ge dig lite nyttiga länkar

Livsmedelsverket - Sök på vad du äter sedan får du ut hur mycket det innehåller per 100gram

Mvh
Så här ser min viktminskning ut senaste nio dagarna.
Februari:
9: 92.5
10: 92.0
11: 91.4
12: 90.9 åt några chokladbitar och 2 st 33 cl läsk innan sängdags
13: 91.1
14: 90.3 åt en banan innan sängdags
15: 90.3 åt en halv burk färdiglagad köttfärssås innan sängdags
16: 90.7 promenerade 15 km
17: 89.9

Jag tycker att det ser ganska bra ut, det är ju extremt tydligt hur min viktminsking upphör om jag äter minsta lilla utöver det jag började med.

Eller?

Jag kan ju dessutom säga att jag har blivit lite starkare i vissa övningar mot slutet, det rimmar illa med att mina muskler skulle försvinna?
Senast redigerad av zettaflex 2013-02-17 kl. 08:50.
Citera
2013-02-17, 09:39
Medlem
Gullegubbens avatar
Varje kilo fett kan oxidera 70 kalorier per dag vid underskott. Den långtidsfastande supertjockisen tappade 0,3 kilo fett och fick därmed 2100 kalorier att konsumera om dagen i genomsnitt under fastan. För att tappa 0,5 kilo fett om dagen måste du ha ett underskott på 3500 om dagen och ha 50 kilo fett på kroppen.
Citera
2013-02-17, 09:45
Bannlyst
ta bort
Senast redigerad av zettaflex 2013-02-17 kl. 10:27.
Citera
2013-02-17, 10:26
Bannlyst
Citat:
Varje kilo fett kan oxidera 70 kalorier per dag vid underskott. Den långtidsfastande supertjockisen tappade 0,3 kilo fett och fick därmed 2100 kalorier att konsumera om dagen i genomsnitt under fastan. För att tappa 0,5 kilo fett om dagen måste du ha ett underskott på 3500 om dagen och ha 50 kilo fett på kroppen.
Fast nu har jag ju gått ner 0.325 gram/dygn i snitt dom senaste åtta dagarna?

Och jag har ju prövat äta mer, minsta lilla jag stoppar i mig utöver det jag redovisade i TS, leder ju uppenbarligen till viktuppgång igen?
Senast redigerad av zettaflex 2013-02-17 kl. 10:30.
Citera
2013-02-17, 11:31
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zettaflex
Fast nu har jag ju gått ner 0.325 gram/dygn i snitt dom senaste åtta dagarna?

Och jag har ju prövat äta mer, minsta lilla jag stoppar i mig utöver det jag redovisade i TS, leder ju uppenbarligen till viktuppgång igen?

Vad jag förstår är det inget ovanligt med snabb viktnedgång den första tiden (säg max två veckor) vid diet/deff, men det är då inte främst fett som försvinner, utan minskat mag- och tarminnehåll och minskad vätskeansamling. När kroppen är i ny balans och du bara eller främst minskar i fett kommer det att gå saktare.
Citera
2013-02-21, 15:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ToiletDuck

Citat:
Ursprungligen postat av Bomben1

Mvh

Citat:
Vad jag förstår är det inget ovanligt med snabb viktnedgång den första tiden (säg max två veckor) vid diet/deff, men det är då inte främst fett som försvinner, utan minskat mag- och tarminnehåll och minskad vätskeansamling. När kroppen är i ny balans och du bara eller främst minskar i fett kommer det att gå saktare.
Tack för era svar, jag tog till mig av synpunkterna och har börjat äta mer nu.

Nu äter jag under en dag:

1.5 liter standardmjölk
250 gram keso
220 gram banan
2 dl juice
2 hela ägg
3 äggvitor
1 dl havregryn
100 gram Whey80
100 gram fläskfilé/kycklingfalukorv/laxfilé
30 gram blåbärssylt
30 gram kaviar

Det ger mig ungefär 2500 kcal/dag och 220g protein och jag äter ungefär varannan timme.

Hur ser det ut?

Borde jag ändra något?

Jag vill också påpeka att jag har ett sk. "idrottshjärta" och har en vilopuls på 32-34 när jag sover och jag skulle också vilja veta om/hur det påverkar förbränningen i vila.

Mvh.
Senast redigerad av zettaflex 2013-02-21 kl. 15:14.
Citera
2013-02-21, 15:17
Medlem
Dreass avatar
Vad tränar du dagligen som bränner 1500kcal? Springer du 2 mil dagligen och tränar i 5h?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in