2013-02-12, 00:32
Medlem
Hirvis avatar
Har haft en trevlig laptop i tre år nu. Men senaste veckan har den börjat svartna sporadiskt. Jag kan väcka den till liv med att koppla i hdmi-kabeln temporärt, sen dör den igen. Och när det väl funkar så funkar det oavbrutet. (Stått på 2 dygn i rad ostört)

Det jag kommit fram till är att det är något fel på skärmen, så smart är jag. Och det är antagligen glapp eller en trasig sladd, eftersom den tvärdör om jag försöker vrida skärmen fram/bak och ett antal gånger varje gång jag startar upp den.

vad ska jag göra? har inte råd att köpa en ny dator för tillfället. ska jag köpa en extern skärm? ska jag försöka laga det? vad kostar det?
Citera
2013-02-12, 10:16
Medlem
PeterNosters avatar
Det första man behöver göra är att tala om vilket märke och modell av laptop man har. Det är lite olika teknik för skärmarna. Det låter ju som ett glapp någonstans. Det glappet kan finnas inuti skärmen men också i datorn.

För att avgöra om det är skärmen eller datorn så lys med en kraftig lampa in i skärmen när den är svart. Ser du då en svag bild så är det bakgrunds belysningen.

I skärmen finns en bakgrundsbelysning som kan vara antingen lysrör, CCFL, eller lysdioder, LED. Har du lysrör så kan det vara själva "glimtändaren" som antingen är trasig eller bara glapp. En ny "glimtändare" kostar 300 - 400kr men att laga glappet kostar ju inget om du gör det själv.
Citera
2013-02-12, 10:25
Medlem
Hirvis avatar
Acer Aspire 5738.
Citera
2013-02-12, 10:41
Medlem
PeterNosters avatar
Då har du en LCD med lysrör. Gör lampprovet.

15.6" HD 1366 x 768 pixel resolution, high-brightness (220-nit) Acer CineCrystal™ TFT LCD, supporting simultaneous multi-window viewing via Acer GridVista™
Citera
2013-10-06, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Har du lysrör så kan det vara själva "glimtändaren" som antingen är trasig eller bara glapp. En ny "glimtändare" kostar 300 - 400kr men att laga glappet kostar ju inget om du gör det själv.

Drivdon alternativt HF-don är ett bättre ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in