2013-02-11, 21:54
Medlem
varfors avatar
Hej alla mods och ex-mods!

Jag är en av de som inte skriver så mycket inlägg men rapporterar stora mängder skräp som förstör trådar.
Idag när jag skulle rapportera ett inlägg så började jag flumma i rapporten och kom på att det kanske inte var det bästa då den till slut nästan såg ut som inlägget jag rapporterade (Fast längre och med bättre sågningar då inlägget jag tänkte rapportera var oneliner/ot/personangrepp (Men jag gjorde den här tråden istället för jag kom på att mods kanske störs på mig.))

Nu till saken jag ville komma till, hur vill mods (antar att det är ni som läser rapporterna som kommer in) att jag hedanefter ska utforma mina rapporter?

Är det ok att dumförklara (Ibland, då man inte alltid kan göra det för det är så jävla mycket skit som måste rapporteras för att man ska kunna läsa/följa en tråd, speciellt om den ligger i AÄ...) inlägget man rapporterar genom en längre text eller vill ni bara se ett OT, reklam, oneliner eller dyl i rapporten?

Har även ibland rapporterat OP för att jag ansett att hela tråden behöver rensas upp då det i vissa fall är flera sidor som behöver rapporteras (nästan alla AÄ trådar behöver det här oftast pga idioter som inte orkar läsa hela OP. Undantaget är psykologiforat som moddas på ett mycket föredömligt sätt enligt mig.), ibland är det i princip samma inlägg flera ggr om (Blandat med OT och oneliners och chat, fy faan vad jag hatar chat i trådar...) från olika användare i tiotals sidor.
Är det ok att göra sådana rapporteringar eller ska jag börja rapportera inläggen som stör min läsning individuellt?

Tycker ni det är jobbigt att modda om man rapporterar för mycket eller är det ok om jag rapporterar allt som jag anser förstör trådar? (Än en gång jag älskar psykologi forats hårdmoddning och låsning av trådar som inte håller måttet eller går helt OT. Det ger resultatet högkvalitativa trådar som är relevanta och inte fyllda med skräp, går den modellen att exportera till övriga forumdelar?)

Hur gör jag med folk som inte vet hur man använder citera flera och redigera funktionen? Deras inlägg kan bli extremt jobbiga att läsa då de kan ta upp en hel sida själv med inlägg skapade inom 1min istället för ett enda inlägg med alla citat och tankar som kommit upp efter någon annan postat.
Får jag rapportera dessa för bump kanske?

Ursäkta att tråden blev så lång men det kom upp mer frågor medans jag skapade den.

PS. Kom på att idioter som tycker att hårdmoddning är censur och att troll, OT chat och dyl är bra saker som ska stödjas av forumet inte behöver göra sig besvär och skriva i min tråd för ni är anledningen till att jag behövde göra den...
Senast redigerad av varfor 2013-02-11 kl. 21:57.
Citera
2013-02-11, 22:02
Moderator
Humbugs avatar
Jag tycker då om när en rapport motiveras. Det kan bli problematisk om man som mod inte är insatt i en tråd och får en rapport utan motivering. Att då snabbt läsa igenom en mastodonttråd och bilda sig en uppfattning blir svårt, speciellt som jag kanske vid en första anblick inte ser vad du ser.

Men vi agerar bara på regelbrott. Har någon använt citat-funktionen fel är det inte moderatorernas sak.
Citera
2013-02-11, 22:11
Medlem
varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Jag tycker då om när en rapport motiveras. Det kan bli problematisk om man som mod inte är insatt i en tråd och får en rapport utan motivering. Att då snabbt läsa igenom en mastodonttråd och bilda sig en uppfattning blir svårt, speciellt som jag kanske vid en första anblick inte ser vad du ser.

Men vi agerar bara på regelbrott. Har någon använt citat-funktionen fel är det inte moderatorernas sak.
Hur ser det ut när man rapporterar? Får ni bara rapporten eller får ni en "bild" av inlägget samtidigt? Det vanligaste jag rapporterar är oneliners/chat för det stör mest och förekommer oftast. På andra plats är nog folk som inte bryr sig om att läsa tråden eller ens OP och därmed postar samma sak som skrivits i varannan post sedan första sidan och dessutom är helt OT, tråden om AÄ förändringen var ett bra exempel på det här då nästintill alla poster var:
"CENSUR!!!!!!!" även fast det stod klart och tydligt att mods skulle få MÖJLIGHETEN att peta in högkvalitativa trådar bland all skit i AÄ..
Senast redigerad av varfor 2013-02-11 kl. 22:16.
Citera
2013-02-11, 22:29
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varfor
Hur ser det ut när man rapporterar? Får ni bara rapporten eller får ni en "bild" av inlägget samtidigt? Det vanligaste jag rapporterar är oneliners/chat för det stör mest och förekommer oftast. På andra plats är nog folk som inte bryr sig om att läsa tråden eller ens OP och därmed postar samma sak som skrivits i varannan post sedan första sidan och dessutom är helt OT, tråden om AÄ förändringen var ett bra exempel på det här då nästintill alla poster var:
"CENSUR!!!!!!!" även fast det stod klart och tydligt att mods skulle få MÖJLIGHETEN att peta in högkvalitativa trådar bland all skit i AÄ..

Vi får en kopia på inlägget som det såg ut när det blev rp;at och sedan den eventuella text eller motivering som ni skriver in när den skickas.
Så det hjälper alltså inte att personen redigerar det hundra gånger om för beviset på regelbrottet finns fångat så fort någon skickar rp på det.

Sedan hur en "perfekt" rp ska vara utformad har jag absolut inga krav på och skulle något vara oklart kan man alltid skicka pm och fråga.
Vanligtvis kan man själv fort se vad det är som skulle behöva åtgärdas så tänk inte på att det måste finnas med en längre förklaring utan något enkelt och kort räcker oftast.
Senast redigerad av .ZoeJane. 2013-02-11 kl. 22:33.
Citera
2013-02-11, 22:41
Medlem
teflonpannan69s avatar
Jag tror nog att moderatorerna uppskattar små motiveringar kring (vad man själv tror) är svårbedömda fall, samtidigt som ren och skär spam samt rena felaktigheter inte alltid behöver en motivering.
Citera
2013-02-11, 23:02
Medlem
Crossmacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Jag tror nog att moderatorerna uppskattar små motiveringar kring (vad man själv tror) är svårbedömda fall, samtidigt som ren och skär spam samt rena felaktigheter inte alltid behöver en motivering.
Precis så är det.

Ifall en underlig RP utan motivering hamnar hos mig så brukar jag fråga den som rapporterade vad han syftar på, så motiveringar kan aldrig skada.
Citera
2013-02-12, 12:48
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Hej alla mods och ex-mods!
(...)
Nu till saken jag ville komma till, hur vill mods (antar att det är ni som läser rapporterna som kommer in) att jag hedanefter ska utforma mina rapporter?

Är det ok att dumförklara (Ibland, då man inte alltid kan göra det för det är så jävla mycket skit som måste rapporteras för att man ska kunna läsa/följa en tråd, speciellt om den ligger i AÄ...) inlägget man rapporterar genom en längre text eller vill ni bara se ett OT, reklam, oneliner eller dyl i rapporten?
Mycket bra att du RP:ar!

En RP blir bättre av en motivering. Men det är ytterst sällan motiveringen vinner på att vara längre än ett par rader. Ofta räcker ett par ord för att förklara hur man anser att inlägget bryter mot t ex 0.03.
Gäller det 0.04 eller 1.07 är det finemang om länk till annat inlägg finns med.
Gäller det 0.02 "tråd finns redan" så är det finemang om länk till den äldre tråden finns med.

Citat:
Har även ibland rapporterat OP för att jag ansett att hela tråden behöver rensas upp då det i vissa fall är flera sidor som behöver rapporteras (nästan alla AÄ trådar behöver det här oftast pga idioter som inte orkar läsa hela OP. Undantaget är psykologiforat som moddas på ett mycket föredömligt sätt enligt mig.), ibland är det i princip samma inlägg flera ggr om (Blandat med OT och oneliners och chat, fy faan vad jag hatar chat i trådar...) från olika användare i tiotals sidor.
Är det ok att göra sådana rapporteringar eller ska jag börja rapportera inläggen som stör min läsning individuellt?

Tycker ni det är jobbigt att modda om man rapporterar för mycket eller är det ok om jag rapporterar allt som jag anser förstör trådar?
(...)
Istället för att RP:a i stort sett varje inlägg i ett parti av en tråd så kan man RP:a ett inlägg och i RP:n skriva t ex:
- Många OT-inlägg härifrån och framåt.
- Kolla kontots poster i denna tråd, upprepad OT/trådkapningsförsök senaste dagarna.

Sedan kanske inte moderator gör en likadan bedömning, men det är en annan sak.
Senast redigerad av Schlesien 2013-02-12 kl. 13:30. Anledning: korrigerar bortglömt ord
Citera
2013-02-12, 21:41
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Motivering till varför man rapporterar är alltid välkommet. Det ger en bild av hur den som rapporterat har tänkt, för i vissa fall är det inte helt lätt att bedöma ett regelbrott.
Citera
2013-02-14, 23:28
Medlem
Gh0steds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
trådkapningsförsök
Vad är egentligen poängen med den regeln, och hur ser ett typiskt regelbrott ut mot den? Jag har funderat på det tidigare men aldrig fått för mig at ta reda på det.
Vore det exempelvis trådkapning om jag vände frågeställningen i denna tråd till diskussion kring just denna regel?

Bra att någon tog upp denna fråga också, jag har själv haft funderingar kring samma sak. Ibland skickar jag med motiveringar, men man skulle nog kunna göra det bra oftare. Verkar som att ni mods har samma inställning till det hela, så det är helt klart någonting att hålla i tankarna vid RP.
Citera
2013-02-14, 23:58
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gh0sted
Citat:
trådkapningsförsök
Vad är egentligen poängen med den regeln, och hur ser ett typiskt regelbrott ut mot den? Jag har funderat på det tidigare men aldrig fått för mig at ta reda på det.
Vore det exempelvis trådkapning om jag vände frågeställningen i denna tråd till diskussion kring just denna regel?

Bra att någon tog upp denna fråga också, jag har själv haft funderingar kring samma sak. Ibland skickar jag med motiveringar, men man skulle nog kunna göra det bra oftare. Verkar som att ni mods har samma inställning till det hela, så det är helt klart någonting att hålla i tankarna vid RP.
Trådkapningsförsök är en typ av off topic. Det är när nån vill använda tråden till att handla om sin hjärtefråga fast topic egentligen är något annat.

T ex om en användare hoppar in i denna tråd och vill prata om en varning hen har fått, eller att hen är förföljd av RP:are. Off topic-inlägg med förväntan om respons på sin OT, eller med hög risk för flera OT-inlägg, kan man säga.

En RP-motivering på det kan t ex skrivas såhär: "OT, tjatar om sitt dataproblem i flera inlägg".
Senast redigerad av Schlesien 2013-02-15 kl. 00:01.
Citera
2013-02-20, 15:27
Medlem
Gh0steds avatar
Citat:
Trådkapningsförsök är en typ av off topic. Det är när nån vill använda tråden till att handla om sin hjärtefråga fast topic egentligen är något annat.

T ex om en användare hoppar in i denna tråd och vill prata om en varning hen har fått, eller att hen är förföljd av RP:are. Off topic-inlägg med förväntan om respons på sin OT, eller med hög risk för flera OT-inlägg, kan man säga.

En RP-motivering på det kan t ex skrivas såhär: "OT, tjatar om sitt dataproblem i flera inlägg".
Tack för förklaringen, alltid bra med djupare förståelse för regelverket som finns på Flashback utifall man hamnar i en diskussion kring en moderators beslut eller liknande.
Citera
2013-02-20, 19:51
Medlem
ManJuices avatar
Kan man förbjudas ifrån att rapportera?

Har rapporterat en del trådar/inlägg, mest för att man ibland är uttråkad och vill leka hobbypolis. Men också för att man stör sig på nyreggade som tramsar.
Tidigare brukade jag få "ett tack för att du rapporterade..." varje gång man rapporterar, nu får jag inga tack längre.
Saknar ettan vid inboxen..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in