Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
På film visas ju oftast situationen i USA, där kulturen är lite annorlunda (inte minst vad gäller giftermål) och där är det också bara förlovningsring för tjejen som gäller, dvs killarna har helt enkelt ingen förrän de gifter sig.
I Sverige har jag mest uppfattat det som att det är just "att förlova sig" som man kommer överens om att man vill göra, dvs att frågan om just giftermål inte behöver tas upp i det tidiga skedet alls. Men det är säkert olika på personer och hur formell man är osv.
Verkar dock i allmänhet som att kidsen i Sverige förlovar sig lite hursomhelst med sin pojkvän/flickvän utan några större tankar på att gifta sig, skaffa barn och leva resten av livet tillsammans. I USA är det ju istället så att en förlovning där i allmänhet betyder att paret befinner sig i förberedelserna för giftermål så att säga, och då bör förlovningen helst inte dras ut på alltför många år, samtidigt som den fullt logiskt alltid brukar inledas med att man frågar om personen faktiskt vill gifta sig (underförstått: inom en mycket snar framtid och inte liksom "nån dag i framtiden").
Frågade min far samma sak idag faktiskt, trodde det fungerade lite som i USA att man friade för att förlova sig och inom snar framtid gifta sig.
Han och min mamma när dem var tillsammans så var dem förlovade ett tag. Sedan friade han till henne och då började man planera bröllop. Så vad jag förstod det sa han att man kom överrens om att bli förlovade, sedan så friade han ett tag senare

. Dem kom dock aldrig så långt som till ett bröllop men men!