2013-02-11, 16:53
Medlem
OfrivilligNiceGuys avatar
Hallå där! Jag går i tankar om fölovning. Men jag har funderat lite! I filmer när folk förlovar sig, så går snubben ner på knä, slänger upp en fet diamantring som han ärvt av sin mormor, ställer frågan och sätter den fina ringen på brudens finger. Men hur funkar det egentligen?

Jag har ju tänkt köpa två förlovningsringar, en till mig och en till flickvännen. Frågar jag henne om hon vill gifta sig? Och sen helt enkelt sätter min egen ring på mitt eget finger? Och hur blir det sedan vid giftermål? Ska man då köpa en till ring som jag då ska sätta på brudens finger vid vigseln?
Jag är förvirrad, och vet tyvärr ingen annan jag vända mig till. Så jag frågar er, Flashback! Någon har något bra tips?
Tack på förhand!
Citera
2013-02-11, 17:38
Medlem
VenomXs avatar
På film visas ju oftast situationen i USA, där kulturen är lite annorlunda (inte minst vad gäller giftermål) och där är det också bara förlovningsring för tjejen som gäller, dvs killarna har helt enkelt ingen förrän de gifter sig.

I Sverige har jag mest uppfattat det som att det är just "att förlova sig" som man kommer överens om att man vill göra, dvs att frågan om just giftermål inte behöver tas upp i det tidiga skedet alls. Men det är säkert olika på personer och hur formell man är osv.

Verkar dock i allmänhet som att kidsen i Sverige förlovar sig lite hursomhelst med sin pojkvän/flickvän utan några större tankar på att gifta sig, skaffa barn och leva resten av livet tillsammans. I USA är det ju istället så att en förlovning där i allmänhet betyder att paret befinner sig i förberedelserna för giftermål så att säga, och då bör förlovningen helst inte dras ut på alltför många år, samtidigt som den fullt logiskt alltid brukar inledas med att man frågar om personen faktiskt vill gifta sig (underförstått: inom en mycket snar framtid och inte liksom "nån dag i framtiden").
Citera
2013-02-11, 18:17
Medlem
imperatrixs avatar
Jag tycker det är ganska konstigt att "gå ner på knä och fria". Diskutera det med din partner istället?
Citera
2013-02-11, 19:45
Medlem
En ring för varje finger!
Citera
2013-02-11, 20:30
Medlem
V-Ds avatar
Nej, det är meningen att bara din tjej får en ring vid förlovning. Inte du. Din tjej. Har aldrig fattat vad svenskar babblar om med att mannen också får en ring vid förlovning.
It's just..wrong.
Citera
2013-02-11, 21:36
Medlem
Den där Ribbing brukar veta vad hon talar om...

http://www.dn.se/blogg/etikettfragan/2009/01/29/frieri-ring-forlovningstid-1308/
Citera
2013-02-12, 01:34
Medlem
billinge1992s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
På film visas ju oftast situationen i USA, där kulturen är lite annorlunda (inte minst vad gäller giftermål) och där är det också bara förlovningsring för tjejen som gäller, dvs killarna har helt enkelt ingen förrän de gifter sig.

I Sverige har jag mest uppfattat det som att det är just "att förlova sig" som man kommer överens om att man vill göra, dvs att frågan om just giftermål inte behöver tas upp i det tidiga skedet alls. Men det är säkert olika på personer och hur formell man är osv.

Verkar dock i allmänhet som att kidsen i Sverige förlovar sig lite hursomhelst med sin pojkvän/flickvän utan några större tankar på att gifta sig, skaffa barn och leva resten av livet tillsammans. I USA är det ju istället så att en förlovning där i allmänhet betyder att paret befinner sig i förberedelserna för giftermål så att säga, och då bör förlovningen helst inte dras ut på alltför många år, samtidigt som den fullt logiskt alltid brukar inledas med att man frågar om personen faktiskt vill gifta sig (underförstått: inom en mycket snar framtid och inte liksom "nån dag i framtiden").

Frågade min far samma sak idag faktiskt, trodde det fungerade lite som i USA att man friade för att förlova sig och inom snar framtid gifta sig.

Han och min mamma när dem var tillsammans så var dem förlovade ett tag. Sedan friade han till henne och då började man planera bröllop. Så vad jag förstod det sa han att man kom överrens om att bli förlovade, sedan så friade han ett tag senare . Dem kom dock aldrig så långt som till ett bröllop men men!
Citera
2013-02-12, 07:29
Medlem
confused...s avatar
I Sverige kommer man överens om att förlova sig, båda skaffar sig en förlovningsring.

Förlova sig behöver inte betyda att man kommer gifta sig eller att det är ett bröllop på g.

Även om du är förlovad med en kvinna i Sverige, så måste du fria om ni ska gifta er. Du kan även fria utan att ni är förlovade.

Man skulle kunna säga att i Sverige så har förlova sig och gifta sig ingenting med varandra att göra. Förlova sig fungerar mer som en "light" version av att gifta sig. Inte lika mycket uppstyr som med giftermål och hela det köret med kyrka,vigselman/präst, vittnen osv men ändå visa att man tagit relationen till en nivå högre.
Senast redigerad av confused... 2013-02-12 kl. 07:32.
Citera
2013-02-12, 07:37
Medlem
Westridges avatar
Jag har varit förlovad sen förra årtusendet och har inga planer på att gifta mig, detta trots tjat hemifrån
Jag köpte enkla ringar till oss bägge och det duger

I övrigt läs länken som Grainger-13 la upp
Citera
2013-02-12, 13:22
Medlem
Roxanas avatar
Två ringar känns nästan standard- en förlovningsring och sen en vigselring. Vissa bär bägge ringarna samtidigt, andra väljer att efter bröllopet bara bära vigselringen. När det gäller just förlovning så har majorieten av de jag vet haft varsin ring, även om det bara är tjejen som får sin vid just frieriet.
Citera
2013-02-12, 16:25
Medlem
rosamannens avatar
Jag tycker Ribbing har rätt, med reservation för att vigselringen inte alls behöver vara slät och enkel, utan faktiskt kan vara mer utsmyckad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in