2013-02-11, 15:27
Medlem
Är det någon som vet vad som gäller vid hyreshöjning?
Jag har precis flyttat in i en nyproduktion. Fastigheten har stått här innan, men allt är nyrenoverat samt att de byggt på en våning. Jag skrev på kontrakt för denna den 13/12 och fick nycklarna och flyttade in den 1/2. Under kontraktsskrivningen berättade de om hyran som var en viss summa. Densamma som stod på deras hemsida när jag ansökte. De nämnde inget om en kommande höjning. Inte heller när jag hämtade nycklar. Jag antog att det inte skulle vara någon sådan detta året pga renoveringen. Att det redan var inräknat i hyran. Den 8/2 kom info lapp i brevlådan att en höjning med 2,3% ska börja gälla från 1/3.

Finns det någon lag som säger att de behövde upplysa mig om detta innan?
Citera
2013-02-11, 15:32
Medlem
Det är ju den årliga höjningen, brukar vara runt 2-3%.
Citera
2013-02-11, 15:32
Avslutad
Det är väl hyreshöjning varje år?
Därmed tror jag inte dom måste meddela hyresgästen ang. det.
Citera
2013-02-11, 17:08
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockFather
Jag har precis flyttat in i en nyproduktion. Fastigheten har stått här innan, men allt är nyrenoverat samt att de byggt på en våning. Jag skrev på kontrakt för denna den 13/12 och fick nycklarna och flyttade in den 1/2. Under kontraktsskrivningen berättade de om hyran som var en viss summa. Densamma som stod på deras hemsida när jag ansökte. De nämnde inget om en kommande höjning. Inte heller när jag hämtade nycklar. Jag antog att det inte skulle vara någon sådan detta året pga renoveringen. Att det redan var inräknat i hyran. Den 8/2 kom info lapp i brevlådan att en höjning med 2,3% ska börja gälla från 1/3.

Det skall stå i kontraktet när hyran skall omindexeras. Eftersom du flyttat in 1/2 så är det inte säkert att du skall omfattas av hyreshöjningen eftersom din hyra kanske redan är omindexerad så du får kontakta värden helt enkelt och fråga.
Citera
2013-02-11, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det skall stå i kontraktet när hyran skall omindexeras. Eftersom du flyttat in 1/2 så är det inte säkert att du skall omfattas av hyreshöjningen eftersom din hyra kanske redan är omindexerad så du får kontakta värden helt enkelt och fråga.

Om det inte står i kontraktet, vad ska jag då säga/hävda till hyresvärden?

Jag vill bara förtydliga att jag vet att en hyreshöjning sker varje år, men jag stör mig på att de inte nämnt det någon gång utan enbart pratat om den hyran som jag nu får höjd!
Citera
2013-02-12, 10:00
Medlem
Jag antar att man inte hade förhandlat med hyresgästföreningen för kommande år när ni skrev avtal i december. Det vanliga när man skriver kontrakt runt årsskiften är dock att man gör gällande att det är innevarande års hyresnivå som står på kontraktet och att den kan komma att omförhandlas.

Ett vanligt sätt att uttrycka det på är alltså att tala om vilket års hyresnivå det är som gäller, typ att det någonstans står 2012 års hyresnivå. Man brukar inte säga att "det kan komma hyreshöjningar".
Citera
2013-02-12, 10:04
Medlem
kurt-sunes avatar
Hyreshöjningar får man nog tyvärr vara beredd på. I synnerhet i nyproducerade hyresrätter med hög belåning på fastigheten. Vill man ha bättre inflytande över kostnaderna är det bättre att köpa en egen bostadsrätt.
Citera
2013-02-12, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RockFather

Är ingen hyreshöjning pga andra anledningar planerad finns inget juridiskt incitament att tala om detta för en inflyttande, nej. Som andra redan har sagt så är detta den normala årliga hyreshöjningen. Man får ingen varning ang. detta i förväg, vare sig man redan bor där eller ska till att flytta in/är nyinflyttad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in