2013-02-11, 15:18
Medlem
cavvemans avatar
Gjorde en sökning på detta ämne, men hittade ingen som passade min fråga.

I vilket fall som helst, jag låg i min säng och tog mig en powernap nu under eftermiddagen, när jag vaknade upp så gnuggade jag mig i det ena ögat eftersom det kliade lite smått, nästa sekund så ser jag en tass attackera mitt andra öga.

Om man bortser från att det gör ont som bara den och att min syn på det ögat i det närmaste halverades minst sagt så undrar jag vad i helsike det kan ha varit som gjorde att min katt betedde sig så.

För hon brukar aldrig riva mig normalt. Hon slickar mig både i tid och otid på ansiktet och fingrarna. Har ej heller bitit mina fingrar.

Visserligen är hon en bonnkatt, men hon har aldrig attackerat människor, bara möss isf och enstaka fåglar.

Så vad har hänt med min snälla katt så att hon betedde sig på det viset?
Citera
2013-02-11, 15:21
Medlem
Jag gissar att hon var superbusig, din handrörelse tolkades som lek och hon "tänkte inte efter". Det händer, men du borde verkligen söka läkare för ögat om hon faktiskt rev dig. Katters klor är inte att leka med, bakterierna som lever på dem är ännu jobbigare.
Citera
2013-02-11, 15:21
Medlem
prostinnans avatar
Kan ingenting om kattbeteenden - har dock ett tips till dig: håll koll på ögat närmsta dagarna, om det börjar se infekterat ut (vilket det med stor chans kommer göra) så kolla upp det hos läkare. Kattbakterier är inte att leka med.
Citera
2013-02-11, 15:28
Medlem
cavvemans avatar
Jodå, hade tänkt dra till vårdcentralen, men de hinner stänga innan jag kommer fram. Bor ute på landet, och bussarna åker inte speciellt ofta. Så får bli akuten...

Men hon har aldrig lekt så vildsint förut. Bara slicka mina fingrar och köra in sitt huvud mot mig. Det är allt.
Citera
2013-02-11, 15:38
Medlem
MusseMunskydds avatar
Klipp klorna oftare.
Citera
2013-02-11, 16:06
Medlem
Rompetrolls avatar
Om katten är frisk och "som vanligt" för övrigt så var det säkert en ren olyckshändelse.
Vi människor kan skada varandra också med lite otur, helt oprovocerat.

När jag flyttade hemifrån och med en kattunge i bagaget hände liknande. Min säng hade en lampa ovanför kudden och sömnig så sträckte jag upp handen för att tända den. Och kattungen trodde det var lek. Jag fick en klo i ögat, men ytligt.
Det var helt enkelt så att katten ville leka.

Däremot var det ju högst olyckligt att det tog i ögat. Men det kan hända vem som helst med husdjur(jag tror jag var mer i riskzonen med fåglarna utanför buren, av alla våra djur genom åren)

Se till att få hjälp med ögat så det inte blir svår inflammation. Nedsatt synskärpa och smärta lär nog tas akut.

edit: ingen skillnad mellan "bonnkatt" och rasrena, avlade katter. De senare vill nog också jaga lite möss och fåglar. Skillnaden ligger väl i att raskatter inte släpps ut med tanke på att dom kostat rätt mycket och är då innekatter med behov av lek och stimulans.
Citera
2013-02-11, 16:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MusseMunskydd
Klipp klorna oftare.
Den kanske var sur på dig, har du matat ordentligt? :-o
Citera
2013-02-11, 17:13
Medlem
Rompetrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MusseMunskydd
Klipp klorna oftare.

Om du låter katten gå ut så klipp inte klorna. Då kan den inte försvara sej och klättra upp om någon anfaller.

Är det en innekatt så är det en fördel att klippa klorna regelbundet. Innekattens klor kan faktiskt växa runt och tränga in i trampdynan. Den katt jag har nu är så om jag inte klipper dom.
Citera
2013-02-11, 17:47
Medlem
VenomXs avatar
Det är ett djur, du vet, en tänkande levande varelse. Husdjur är inte mer robotar med 100% förutsägbart beteendemönster än vad vi människor är. Kanske hade katten PMS? Who knows, men du lär nog aldrig få reda på svaret eftersom du inte kan fråga katten.

Jag skulle struntat i kattens motivation och satt som enda prio att se efter ögat.
Citera
2013-02-12, 16:16
Medlem
cavvemans avatar
Återkoppling, katten beter sig som att inget hänt, och det verkade inte vara några allvarliga fel på mitt öga enligt akuten. Dock rådde de mig till att tvätta ögat med sån där ögontvätt med jämna mellanrum i några dagars tid.
Citera
2013-02-12, 17:27
Medlem
Rompetrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cavveman
Återkoppling, katten beter sig som att inget hänt, och det verkade inte vara några allvarliga fel på mitt öga enligt akuten. Dock rådde de mig till att tvätta ögat med sån där ögontvätt med jämna mellanrum i några dagars tid.

Tack för uppdateringen.
Skönt att det inte var så allvarligt med ögat. Synen är man ju rädd om.
Och med tanke på kattens beteende nu så var det helt säkert lite lek som gick fel. Misstag gör vi alla och faktum är att jag tror vi människor gör de flesta om vi jämför.
Var glad att du ska skölja ditt öga! Att skölja kattens är definitivt mycket svårare! (jag har erfarenhet!) Läkarbesök är också billigare än veterinärbesök.
Citera
2013-02-13, 20:27
Medlem
Fiaskruttans avatar
Vilken tur du hade...
Jag hade också en superbusig katt för länge sedan som kom åt hornhinnan av bara busfarten.
Jag fick en liten reva på hornhinnan...kan känna av det fortfarande idag om det är väligt kallt ute.
In till en ögonläkare direkt råder jag till. Ögonen är viktiga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in