2013-02-11, 08:32
Medlem
Okej, here we go fb.

Jag är kille, 22 år och har någonting jag verkligen behöver hjälp, eller iaf råd med.

Är som så att jag häromdagen stod i spegeln och överblickade val av ny frisyr. Problemet med mig har så länge jag kan minnats alltid varit att jag aldrig riktigt varit nöjd med vare sig klippning eller frisyr. Det har bara känts och sett "konstigt" ut men aldrig kunnat sätta fingret på vad det kunnat vara.

Så jag började därför studera mitt ansikte och kom sedan fram till att bästa sättet att få reda på vilken frisyr som skulle passa så gick jag på internet och sökte efter just ansiktsformer. Alla har vi ju olika sådana, och alla passar ju inte i alla frisyrer eller klippningar.

Här är en bra länk till en bild som visar alla olika ansiktsformer:

http://www.google.se/imgres?q=face+s...1&tx=159&ty=82

Skådespelaren Collin Farrell är väl det närmaste jag kan komma beskrivningen av mitt hårfäste. Han har också relativt lågt hårfäste, men jag har fasen ännu lägre! Se länk nedan:

http://www.google.se/imgres?q=colin+...0&tx=37&ty=106

Som jag kan se på mig själv (men är inte helt säker) så verkar jag ligga i gränslandet mellan "square face" och "heart face" - dvs jag har ganska breda och prominenta käkar men desto värre är att mitt hårfäste är ovanligt lågt för kille upptäckte jag även (5,5 cm! - tror de flesta ligger på minimum 6,5-7 cm!) och jag har även den typiska hjärtformade modellen. Det låga hårfästet får även hela ansiktet att se "ihoptryckt" ut på ett underligt sätt. Jag har även väldigt inåtgående oc tydliga "vingar" (alltså hårfästet på sidorna om pannan) som får pannan att se ÄNNU mindre ut. Det blir en väldigt konstig kontrast mot nedre och övre delen av ansiktet.

Så en blandning mellan dessa ansiktsformer (square face och heart face) är väl tyvärr det närmaste man kommer mitt ansikte.

Val av frisyrer? Ja, VÄLDIGT begränsad skulle jag numera säga och vetskapen om mitt ansikte just nu gör mig bara deprimerad. Min personlighet säger mig att jag alltid vill ha medel- till långt hår (har också ganska tjockt, mörkt hår) som gärna står lite uppåt, med hjälp av vax eller dylikt. Det ser ju dock helt åt helsicke fel ut på mig. Om jag kör snaggat så är pannan fortfarande väldigt liten och de tydliga vingarna (hårfästet på sidorna om pannan) får huvudet att se rundare ut än vad det egentligen är, trots att jag inte alls har ett runt huvud! Arghh!

Jag har nu försökt gå den allra enklaste vägen och helt enklt bara raka bort en del av hårfästet, för att höja det. Och det hela ser bättre ut helt klart, och visst blir det en betydlig skillnad mot innan! Men det underliggande håret är grått på stället, och försvinner alltså inte ens med en slätrakning. Man se tydligt vart linjen för hårfästet går ändå.

Det lustiga är att ingen i min släkt (ja, helsvenska) har denna typ av lågt hårfäste och hjärtformade modell. INGEN. Inte min morfar, farfar, pappa eller mamma. Jag hade bara "oturen" att ärva detta.

Jag har därför börjat snegla på laser-hårborttagning - är detta ens ett alternativ för att höja ett lågt hårfäste? Annat alternativ? Kosmetiskt ingrepp?

Om ni tänker er in i hur mitt ansikte skulle vara format som, vad skulle ni rekommendera rent spontant för frisyrer?

Några andra där ute som har samma ansiktsform/hårfäste som mig som vet vilka frisyrer som passar, alternativt vet vilka ingrepp eller metoder man kan ta till för att förändra detta?

Believe me, jag vill inte ens tänka på detta. Men eftersom jag inte vill gå och vara missnöjd med mig själv och valet av frisyrer så är det här tyvärr någonting som etsat sig fast i minnet på mig. Jag måste helt enkelt göra något åt saken.

Och nej, detta är ingen trolltråd. Skäms tamefan att ens skriva denna

All hjälp tas tacksamt emot!
Senast redigerad av 44774 2013-02-11 kl. 08:35.
Citera
2013-02-11, 09:24
Medlem
Vet att tråden och alltihop låter flummigt, men ingen som har ngt förslag?
Citera
2013-02-11, 10:24
Medlem
Laserbehandling låter enklast, kan tyvärr inte komma på någon frisyr förutom helrakat:/
Citera
2013-02-11, 11:13
Medlem
sabbelurig tack, jag uppskattar iaf svaret, även om det känns lite tungt med vetskapen om detta :-/ Blir nog laserbehandling... såvida inga andra känner till några bättre knep? Hoppas höra från andra.
Citera
2013-02-11, 11:15
Medlem
Jag vill också passa på att klämma in en till fråga;

Kan folk rent spontant (killar/män helst) mäta och och lägga upp här hur högt / lågt ert hårfäste sitter? Jag nojjar sönder just nu
Citera
2013-02-11, 11:25
Medlem
strategasiats avatar
6cm om man mäter högsta punkten på ögonbrynet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in