Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-02-11, 14:18
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isei
Om man skriver 10 st välskrivna inlägg per dag så kan man inte hålla koll på vilka som får stå kvar och inte. En funktion där man kan fylla i om man vill få ett automatiskt PM med ens inlägg om det tas bort vore en bra idé.
För en tid sedan raderade en moderator ett hundratal inlägg av mig i en tråd jag varit aktiv i.
Jag kontaktade en moderator i den delen och fick då ett svar angående orsaken.
Hade knappast velat ha PM-boxen dränkt i PM om raderade inlägg.

Hur menar du att jag ska avgöra om jag vill ha informationen på jämt eller bara ibland?

Tror nog att man om man är lite seriös så har man någorlunda koll på sina inlägg.
Citera
2013-02-11, 14:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
För en tid sedan raderade en moderator ett hundratal inlägg av mig i en tråd jag varit aktiv i.

Det säger väl mer om dig. Dessutom måste det vara ett jävla extremfall, som dessutom går att lösa.

Citat:
Jag kontaktade en moderator i den delen och fick då ett svar angående orsaken.
Hade knappast velat ha PM-boxen dränkt i PM om raderade inlägg.

Då kunde ju mod såklart slagit ihop det till ett PM. Precis som det fungerar om man får en varning i ett ämne som man har skrivit i. Jag ser inte problemet över huvud taget.

Citat:
Hur menar du att jag ska avgöra om jag vill ha informationen på jämt eller bara ibland?

En ruta som du kan kryssa i bland "redigera alternativ".

Citat:
Tror nog att man om man är lite seriös så har man någorlunda koll på sina inlägg.

Några timmar efteråt, men moderatorer jobbar retroaktivt i en månad och ofta tar det en dag innan inlägg försvinner. Jag vill inte hålla koll på alla mina skrivna inlägg i alla fall.
Citera
2013-02-11, 14:30
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Det säger väl mer om dig. Dessutom måste det vara ett jävla extremfall, som dessutom går att lösa.

Då kunde ju mod såklart slagit ihop det till ett PM. Precis som det fungerar om man får en varning i ett ämne som man har skrivit i. Jag ser inte problemet över huvud taget.

En ruta som du kan kryssa i bland "redigera alternativ".

Några timmar efteråt, men moderatorer jobbar retroaktivt i en månad och ofta tar det en dag innan inlägg försvinner. Jag vill inte hålla koll på alla mina skrivna inlägg i alla fall.
Jag ser inte problemet.
Moderatorer raderar inlägg kontinuerligt.
Saknar man inlägg så frågar man en moderator, svårare än så är det inte.
Citera
2013-02-11, 14:34
Bannlyst
Citat:
Jag ser inte problemet.
Moderatorer raderar inlägg kontinuerligt.
Saknar man inlägg så frågar man en moderator, svårare än så är det inte.

Hmm kanske inte. Jag tänkte mer på om man vill kolla igenom sina gamla inlägg så vet man inte om något har raderats, om det är ett specifikt inlägg så har du rätt. Man kan ju fråga en moderator då och då om man har raderade inlägg om man orkar.
Citera
2013-02-11, 14:36
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Eftersom du inte motiverade så får man ju gissa sig till varför det skulle kunna vara dåligt. Jag gör ett försök; Du kanske tror att sådana meddelanden uppmuntrar användarna till att PM:a tillbaka sin åsikt i frågan om de får ett PM med den informationen, att det skulle bli en massa vändande post med klagomål över att det absolut inte var OT och ni skulle bli dränkta i sånt?
I så fall är det väl bara att göra så att sådana PM inte går att reply:a på. Och ha som avslutande rad i PM:et att "Detta PM är automatiskt ivägskickat av systemet som information till dig och ska inte besvaras." eller liknande. Går man så långt att man kopierar PM:et och skapar ett nytt så är man nog ändå en sådan som hade PM:at och klagat i alla fall.

Men som sagt, nu gissar jag ju bara, du kanske har en annan anledning till varför du tycker det är en dålig idé?
Din lösning täcker mycket väl den del av problematiken som gör att jag för min del tycker det är en usel idé - grundinställningen måste alltid vara att vi normalt sett gör korrekta bedömningar och därmed inte ska behöva försvara och motivera varenda åtgärd vi gör - en hektisk dag kan det lätt bli några hundra inlägg som en enskild moderator städar bort.

Förslaget hjälper däremot inte användare som inte vill dränkas i meddelanden om att inlägg de ändå inte kan se plötsligt är borta. Visst går det att till viss del klumpa ihop notifieringarna, men det skulle ändå utan tvekan bli ett irritationsmoment om en användares PM-låda fylls med 'Ditt inlägg har raderats...'.

Att inlägg postas om är ytterst sällan ett problem, och i de fall det faktiskt är ett problem så är jag övertygad om att användaren postat om inlägget även om det föregåtts av ett automatgenererat PM.
Citera
2013-02-11, 14:38
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Det finns ingen bortre gräns på en månad, utan vi kan mycket väl radera inlägg postade 2002.
Citera
2013-02-11, 15:00
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Hmm kanske inte. Jag tänkte mer på om man vill kolla igenom sina gamla inlägg så vet man inte om något har raderats, om det är ett specifikt inlägg så har du rätt. Man kan ju fråga en moderator då och då om man har raderade inlägg om man orkar.
Jag kan säga att mitt exempel iofs kan betecknas som ett extremfall som inte är allt för vanligt.
Men vad jag menar är att det blir lite svårt att ha en sådan funktion på som standard.

I mitt fall handlade det mer om att man ville göra en upprensning i en tråd, många av svaren var förvisso svar på frågor men i egentlig mening hörde inte svaren hemma i tråden eftersom svaren besvarades i FAQ eller regler.

Jag köper förklaringen till fullo.
Orsaken till att jag frågade var att jag såg min PC sjunka rejält och kunde inte hitta en logisk förklaring till orsaken.
Citera
2013-02-11, 15:34
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Att inlägg postas om är ytterst sällan ett problem, och i de fall det faktiskt är ett problem så är jag övertygad om att användaren postat om inlägget även om det föregåtts av ett automatgenererat PM.

Vad gäller den sista meningen tror jag tvärtom att man nog drar sig från att posta om ett inlägg när man fått info om att den anses som OT/Trams, men det går ju bara att bevisa med empiri, gissningar i all ära. Om det å andra sidan sällan är ett problem så känns det inte som något att prioritera framför andra viktigare saker som står på att-göra-listan.

Men med tanke på hur mycket OT som raderas dagligen kanske det från användarnas perspektiv är ett problem. Jag har ett annat förslag som kanske är bättre än ett PM som i sig uppmuntrar att man svarar på PM:et: http://i49.tinypic.com/2rnc769.jpg
Citera
2013-02-11, 15:39
Medlem
Roxanas avatar
Citat:
Nej jag gillar inte alls idén.
Det raderas så enormt mycket som inte leder till någon åtgärd, de allra flesta saknar inte ens sina raderade inlägg.Om man då skulle börja meddela alla som får inlägg raderade så skulle mängden klagomål öka rejält.

Håller med, vilket jäkla jidder det skulle bli. Blir trött bara jag tänker på det.
Citera
2013-02-11, 15:49
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Vad gäller den sista meningen tror jag tvärtom att man nog drar sig från att posta om ett inlägg när man fått info om att den anses som OT/Trams, men det går ju bara att bevisa med empiri, gissningar i all ära. Om det å andra sidan sällan är ett problem så känns det inte som något att prioritera framför andra viktigare saker som står på att-göra-listan.

Men med tanke på hur mycket OT som raderas dagligen kanske det från användarnas perspektiv är ett problem. Jag har ett annat förslag som kanske är bättre än ett PM som i sig uppmuntrar att man svarar på PM:et: http://i49.tinypic.com/2rnc769.jpg
Med tanke på att det inte allt för sällan - i det fall ompostning över huvud taget sker - händer att en användare postar om sitt inlägg bara någon minut efter radering trots att inlägget fått stå kvar i någon timme, och dessutom upprepar manövern ifall det raderas igen så handlar det i mitt fall mer om empiri än gissningar. Det brukar avslutas med ett PM där man uppmanas att suga kuk och dö samt något om censur, eller någon annan kreativ omskrivning.

Exemplet du visar kan funka, men personligen är jag orolig för att mängden varningar för 0.06 hade ökat lavinartat oavsett uppmaningar i texten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in