Citat:
Ursprungligen postat av Ragwing
Får man fråga vad det är som behöver åtgärdas? Om det är ett hårdvarufel så kan du ju plocka ut hårddisken innan du skickar in datorn, såvida det inte är hårddisken det är fel på så behövs den inte skickas med. Annars om du har krypterat den information som du inte vill göra tillgänglig utifall att någon kopierar datan på din hårddisk och skrivit över datan (wipe free space som egentligen verkligen skriver över datan till skillnad från vanlig borttagning där utrymmet endast markeras som fritt och hänvisningen till datan tas bort) så ska du inte behöva oroa dig för att någon ska kunna återskapa data eller komma åt befintlig, privat data.
En urplockad hårddisk väcker onödiga frågetecken. Anledningen till att den ska på service är att det kommit damm i tangentbordet och att datateknikern som ska ta hand om den är en förälder i min sons idrottsförening. Jag vet att han kommer gå igenom och lusläsa varje kB så jag har därför preparerat surfhistoriken och annat på ett socialt förmånligt sätt. Jag har även installerat en keylogger som slår på webkameran så jag kan följa vad som händer. Aja, nog om det men om det vore så som du skriver; vad tjänar man i så fall på att kryptera hela driven? Vilket mervärde ger det i sekretess och integritet jämfört med att bara städa den och kryptera vissa delar?
Utöver det undrar jag om det finns något krypteringsprogram där man kan ställa in antalet tillåtna brute-force försök. Jag vill kunna ha ett kort lösenord till mina containers så som t.ex. nyponsoppa men ändå vara i princip 100 procent säker på att kombinationen inte går att hacka. Finns något sånt?