Flashback bygger pepparkakshus!
2013-02-11, 00:31
Medlem
Jag varken kan eller vill kryptera hela driven p.g.a. diverse problem. Däremot är vissa delar krypterade där bl.a. olika lösenord förvaras. Hur mycket och vilken information är möjligt för t.ex. polisen eller experter att bärga från en dator som ska in på service men som rensats med CCleaner och CCleaner Enhancer (sju överskrivningar) och som stängts av med inställningen ClearPageFileAtShutdown. Jag har även tvättat free space med en överskrivning och städat upp registrer och annat med andra program. All privat information ligger i krypterade cointainers bortom all åtkomst. Finns det någon mer här som behöver tvättas innan servicen som jag inte tänkt på?
Obs: jag har förut blivit utsatt för en oseriös dataexpert som klonade min hårddisk och sen la ut allting på nätet. Jag vill inte att något liknanden ska kunna hända igen men samtidigt behöver jag servicen. Är jag säker denna gång?
Citera
2013-02-11, 00:51
Medlem
Ragwings avatar
Får man fråga vad det är som behöver åtgärdas? Om det är ett hårdvarufel så kan du ju plocka ut hårddisken innan du skickar in datorn, såvida det inte är hårddisken det är fel på så behövs den inte skickas med. Annars om du har krypterat den information som du inte vill göra tillgänglig utifall att någon kopierar datan på din hårddisk och skrivit över datan (wipe free space som egentligen verkligen skriver över datan till skillnad från vanlig borttagning där utrymmet endast markeras som fritt och hänvisningen till datan tas bort) så ska du inte behöva oroa dig för att någon ska kunna återskapa data eller komma åt befintlig, privat data.
Citera
2013-02-11, 04:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ragwing
Får man fråga vad det är som behöver åtgärdas? Om det är ett hårdvarufel så kan du ju plocka ut hårddisken innan du skickar in datorn, såvida det inte är hårddisken det är fel på så behövs den inte skickas med. Annars om du har krypterat den information som du inte vill göra tillgänglig utifall att någon kopierar datan på din hårddisk och skrivit över datan (wipe free space som egentligen verkligen skriver över datan till skillnad från vanlig borttagning där utrymmet endast markeras som fritt och hänvisningen till datan tas bort) så ska du inte behöva oroa dig för att någon ska kunna återskapa data eller komma åt befintlig, privat data.

En urplockad hårddisk väcker onödiga frågetecken. Anledningen till att den ska på service är att det kommit damm i tangentbordet och att datateknikern som ska ta hand om den är en förälder i min sons idrottsförening. Jag vet att han kommer gå igenom och lusläsa varje kB så jag har därför preparerat surfhistoriken och annat på ett socialt förmånligt sätt. Jag har även installerat en keylogger som slår på webkameran så jag kan följa vad som händer. Aja, nog om det men om det vore så som du skriver; vad tjänar man i så fall på att kryptera hela driven? Vilket mervärde ger det i sekretess och integritet jämfört med att bara städa den och kryptera vissa delar?

Utöver det undrar jag om det finns något krypteringsprogram där man kan ställa in antalet tillåtna brute-force försök. Jag vill kunna ha ett kort lösenord till mina containers så som t.ex. nyponsoppa men ändå vara i princip 100 procent säker på att kombinationen inte går att hacka. Finns något sånt?
Citera
2013-02-11, 04:35
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebastiandro
En urplockad hårddisk väcker onödiga frågetecken.<klipp>

Flytta containers till en extern disk och tvätta driven. Problem solved. USB diskarna kostar nästan inte ens pengar, och du lär inte ha många TB på en bärbar i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in