2026-05-24, 22:28
Medlem
MohinderHerbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
Det finns kalla siffror på att Tesla är sjukt övervärderat (deras försäljning i relation till aktiekursen), så inga känslor där inte. Det borde också säga sig själv att det inte är något sundhetstecken när ett bilföretag lägger alla sina förhoppningar till hushållsrobotar och självkörande taxibilar...

Sen finns det såklart ingen logik i exakt när en finansbubbla spricker, så att förutsäga exakt när luften går ur Tesla är som att förutsäga nästa veckas lotto-rad.

90% av alla inlägg blir bättre med minst en kräkis! Så kom inte här och tala illa om vår illamående gula vän!
En övervärdering är aldrig fakta baserat på vad som står i redovisningen nu. Det är enbart en åsikt baserat på framtidstro.

Ställ dig frågan vad deras försäljning kommer vara 2027, 2028, 2029 istället. Om den är mycket bättre , kan man ändå kalla Tesla för en övervärderad bubbla som luften kommer pysa ur idag?
Citera
2026-05-25, 13:12
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Folk som undrar vad man skall med en självkörande bil till då de gillar att köra själva kan vara ett släkte som rensar ut sig själva från genpoolen. FSD reagerar helt enkelt snabbare och tappar aldrig koncentrationen. Om beslutsfattare i Europa inte godkänner FSD så kommer det stå klart att de inte prioriterar färre olyckor eller människoliv.

https://x.com/i/status/2058688381891314153
Citera
2026-05-25, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Folk som undrar vad man skall med en självkörande bil till då de gillar att köra själva kan vara ett släkte som rensar ut sig själva från genpoolen. FSD reagerar helt enkelt snabbare och tappar aldrig koncentrationen. Om beslutsfattare i Europa inte godkänner FSD så kommer det stå klart att de inte prioriterar färre olyckor eller människoliv.

Sagt om en film med två ouppmärksamma Tesla fanboys som är fullt upptagna med att filma och stirra ner på ratten istället för att övervaka körningen. Teslan kör rakt ut och tvärnitar i sista sekunden, fast man ser bilen komma i full fart från vänster. Lika trafiksäkert som en femåring som kliver rakt ut på ett obevakat övergångsställe utan att kolla åt sidorna innan. Medan föraren i den gula skåpbilen tycks ha läst av situationen innan och förstått vad som var på väg att hända. Det finns uppenbarligen en anledning till varför det är krav på Supervised, och uppenbara dödsrisker med att föraren sätter sin övertro till FSD.

Men jag håller med om att autobroms är bra som en kompletterande förarassistans.
Citera
2026-05-25, 13:50
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:

Länge sedan jag skrev här. Liten update:

Självklart är FSD en oerhörd vinst för samhället. Människoliv i all ära men produktivitet, möjlighet att arbeta ist för att köra, tjäna in enorma summor på kommersiell trafik som är förarlös, effektivisera användandet av fordon rent allmänt är de som driver tillverkarna. Att rädda en människa är värld allt för den människan men underordnat för företagen.

Termen FSD är vedertagen precis så som walkman var, men vad vi pratar om här är ju att ge alla som jobbar med autonomi på vägarna samma rättigheter och godkännanden. Både USA, EU och Kina är protektionistiska och EU har nog hållit på regelverket för att genom fulspel försöka minska glappet till sina egna tillverkares fördel men nu börjar det bli ohållbart att hålla tillbaka detta. Jag förväntar mig att FSD (allas system på samma villkor allså) i närtid godkänns med ungefär samma restriktioner som i USA.

Som jag sa från första gångerna jag postade här: Tesla kommer inte vara ensamma med erbjudandet, men det är kinerserna som inledningsvis kommer att ha konkurrerande produkter. De senaste månaderna och fram för allt sista har XPENG med sitt eget turingchip och VLA 2.0 gjort helt galna framsteg under året och det börjar bli svårt att se skillnader i Kina i alla fall. Det som är märkvärt är hur långt de nått med så lite training data.

(ja det går säkert att hitta en video på youtube där tsla klarar ngt och xpeng failar samma sak, precis som tvärt om!...jag talar om allmän känsla).

Men: Xpeng i Europa är inte en bil som är billigare än en Tesla. Kineserna behöver egentligen få till fabriker på den här kontinenten om de ska utmana på riktigt. Xpeng ryktas fönstershoppa efter en befintlig fabrik och ska ha kommit en bit i förhandlingar med VW.

Update om min egen investering:
För er som följt mig här så minns en del av er att jag tryckte in mest i min exit från TSLA i Redwire, och att det inte var världens bästa investering heller (under en viss tid en sjukt dålig sådan faktiskt). Nu är jag iaf tillbaka där på grön kvist så all good. Time in the market helt enkelt!

TSLA: tror den har svårt att lyfta och dra som en raket långt upp över 500. De där enorma vinsterna behöver infinna sig på riktigt och det verkar de inte göra.
Citera
2026-05-25, 18:54
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MohinderHerb
En övervärdering är aldrig fakta baserat på vad som står i redovisningen nu. Det är enbart en åsikt baserat på framtidstro.

Ställ dig frågan vad deras försäljning kommer vara 2027, 2028, 2029 istället. Om den är mycket bättre , kan man ändå kalla Tesla för en övervärderad bubbla som luften kommer pysa ur idag?

Hmmm... först vill du att jag ska lägga fram mitt "case" baserat på hårda fakta (och utan kräkis), sen i nästa inlägg så bygger du ditt "case" helt på ljusblå drömmar och förhoppningar...

Om jag förstått det rätt så är Tesla högre värderade på börsen än alla andra bilföretag tillsammans. Betyder det att du tror att Tesla kommer sälja lika många bilar som hela övriga bilbranschen nästa år, eller tror du vi behöver vänta så länge som till den magiska framtidens år 2028 på såna försäljningssiffror...
Citera
2026-05-25, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseKlasse
Sagt om en film med två ouppmärksamma Tesla fanboys som är fullt upptagna med att filma och stirra ner på ratten istället för att övervaka körningen. Teslan kör rakt ut och tvärnitar i sista sekunden, fast man ser bilen komma i full fart från vänster. Lika trafiksäkert som en femåring som kliver rakt ut på ett obevakat övergångsställe utan att kolla åt sidorna innan. Medan föraren i den gula skåpbilen tycks ha läst av situationen innan och förstått vad som var på väg att hända. Det finns uppenbarligen en anledning till varför det är krav på Supervised, och uppenbara dödsrisker med att föraren sätter sin övertro till FSD.

Men jag håller med om att autobroms är bra som en kompletterande förarassistans.

Ja det var inte så imponerande, tittar folk inte åt sidorna bara för att de får grönt ljus? Nästa gång är det en polisbil som kommer farandes.
Citera
2026-05-26, 00:53
Medlem
otellos avatar
Citat:

Tesla behöver öka sin försäljning med typ 47000%, i verkligheten krymper den.
Citera
2026-05-26, 00:55
Medlem
otellos avatar
Citat:

Tealas s.k. FSD kommer med typ 300% högre crash-rate jämfört med mänskliga förare. Nej tack.
Citera
2026-05-26, 06:49
Medlem
MohinderHerbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Applicera det på dagens $98 miljarder så handlas den för Ev/Sales 0.034. Otur när du tänker eller tänker du inte?
Citera
2026-05-26, 08:58
Medlem
MohinderHerbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
2024 toppade försäljningen på exakt $97,69 miljarder, på rullande är den exakt $97,88 miljarder. För den som inte är utvecklingsstörd så är det en ökning. Du får leta nya bullet points i väntan på nya rapporter
Citera
2026-05-26, 10:06
Medlem
otellos avatar
Citat:
2024 toppade försäljningen på exakt $97,69 miljarder, på rullande är den exakt $97,88 miljarder. För den som inte är utvecklingsstörd så är det en ökning. Du får leta nya bullet points i väntan på nya rapporter
1. Det är inte 2024
2. Marginalerna krymper
Citera
2026-05-26, 10:10
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:

Att korta aktien i över ett år medan trenden är uppåt och vi ser ännu ett nytt ATH snart är definitionen av att vara utvecklingsstörd. Våran egen lilla pro trader missade lektionen om hur man alltid följer trenden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in