Citat:
Ursprungligen postat av
BästeHrMongolid
Folk som undrar vad man skall med en självkörande bil till då de gillar att köra själva kan vara ett släkte som rensar ut sig själva från genpoolen. FSD reagerar helt enkelt snabbare och tappar aldrig koncentrationen. Om beslutsfattare i Europa inte godkänner FSD så kommer det stå klart att de inte prioriterar färre olyckor eller människoliv.
https://x.com/i/status/2058688381891314153
Länge sedan jag skrev här. Liten update:
Självklart är FSD en oerhörd vinst för samhället. Människoliv i all ära men produktivitet, möjlighet att arbeta ist för att köra, tjäna in enorma summor på kommersiell trafik som är förarlös, effektivisera användandet av fordon rent allmänt är de som driver tillverkarna. Att rädda en människa är värld allt för den människan men underordnat för företagen.
Termen FSD är vedertagen precis så som walkman var, men vad vi pratar om här är ju att ge alla som jobbar med autonomi på vägarna samma rättigheter och godkännanden. Både USA, EU och Kina är protektionistiska och EU har nog hållit på regelverket för att genom fulspel försöka minska glappet till sina egna tillverkares fördel men nu börjar det bli ohållbart att hålla tillbaka detta. Jag förväntar mig att FSD (allas system på samma villkor allså) i närtid godkänns med ungefär samma restriktioner som i USA.
Som jag sa från första gångerna jag postade här: Tesla kommer inte vara ensamma med erbjudandet, men det är kinerserna som inledningsvis kommer att ha konkurrerande produkter. De senaste månaderna och fram för allt sista har XPENG med sitt eget turingchip och VLA 2.0 gjort helt galna framsteg under året och det börjar bli svårt att se skillnader i Kina i alla fall. Det som är märkvärt är hur långt de nått med så lite training data.
(ja det går säkert att hitta en video på youtube där tsla klarar ngt och xpeng failar samma sak, precis som tvärt om!...jag talar om allmän känsla).
Men: Xpeng i Europa är inte en bil som är billigare än en Tesla. Kineserna behöver egentligen få till fabriker på den här kontinenten om de ska utmana på riktigt. Xpeng ryktas fönstershoppa efter en befintlig fabrik och ska ha kommit en bit i förhandlingar med VW.
Update om min egen investering:
För er som följt mig här så minns en del av er att jag tryckte in mest i min exit från TSLA i Redwire, och att det inte var världens bästa investering heller (under en viss tid en sjukt dålig sådan faktiskt). Nu är jag iaf tillbaka där på grön kvist så all good. Time in the market helt enkelt!
TSLA: tror den har svårt att lyfta och dra som en raket långt upp över 500. De där enorma vinsterna behöver infinna sig på riktigt och det verkar de inte göra.