Citat:
Ursprungligen postat av
Autodidis
Lyfter in en blankningspost mot Tesla nu vid kurs $240. Stop loss vid $264. Jag tror IF Metall var startskottet på ett långvarigt fackligt krig mot Tesla. Tror helt enkelt inte det är inprisat ännu.
Detta tror jag kommer sprida sig till övriga norden och ner till IG Metall i Tyskland. Dansk pensionsfond kommer dumpa för 600mkr, och AP-fonderna och Alecta sitter med aktier för miljarder kronor och de börjar knorra.
Lägg till att vänstern börjar odla avsky mot Musk vad han gjort mot Twitter och de åsikter han uttrycker, de vill ta ned honom.
Tesla ska inte handlas till P/E 80. Det ska ner till sina peers.
Jag tror nyheterna, det vill säga FUD, kan påverka kursen mer än i praktiken. Jag vet inte vad du har för tidshorisont du har men jag tror inte R/R är där just nu och det kan bli svettigt om vi tar oss över $250. Är inte $20 ganska stort spann innan stop loss? Jag tror chansen till en vinst är betydligt större om man väntar in $260-300 för en kort position. Det finns inte så mycket som hindrar marknaden de närmaste veckorna. Med det sagt tror jag inte du är helt fel ute med en kort position, bara att timingen verkar lite off nu när big money gått in under $230.
Sen förstår jag inte alls argumentet med att ett P/E-tal runt 80 skulle vara för högt. Det finns stora värden som marknaden kan börja räkna in i kursen när som helst. Nu senast med den oerhört snabba utvecklingen av Optimus, men även energi-sektorn, nya $25,000-modellen och FSD. En kraftigt övervärderad aktie brukar vanligtvis inte konsolidera ovanför 200 veckors MA, till skillnad från Ford och GM.