2013-02-10, 19:21
Medlem
Hej!

Valde frra ret Avanza Zero som fond i min premiepension och den har kat 10 % sedan jag klev in dr.

Varfr jag valde denna var bla. fr att det inte r ngra avgifter och att den tidigare hade haft bra utveckling.

Sitter nu och spanar runt p ntet om att det r en del som byter fond varje eller vartannat r(Om inte nnu oftare) i PPM och satt d och kollade p Avanzas Fondpaket dr bla. tre val fanns.

East Capital - Hg risk
Skagen - Medel risk
BlackRock - Lg risk

Samtliga med fokus p hg avkastning.

Br man byta fond i sin PPM emellant, eller kanske dela upp(om detta gr?)

Av dessa tre, vilka hade ni satsat p?
Citera
2013-02-16, 00:53
Medlem
Cuba-Colas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Hej!

Valde frra ret Avanza Zero som fond i min premiepension och den har kat 10 % sedan jag klev in dr.

Varfr jag valde denna var bla. fr att det inte r ngra avgifter och att den tidigare hade haft bra utveckling.

Sitter nu och spanar runt p ntet om att det r en del som byter fond varje eller vartannat r(Om inte nnu oftare) i PPM och satt d och kollade p Avanzas Fondpaket dr bla. tre val fanns.

East Capital - Hg risk
Skagen - Medel risk
BlackRock - Lg risk

Jag r PPM-knarkare och byter lite hr och dr minst en gng i mnaden.

Satsa p Skagen Global eller Skagen Kon-Tiki.
Citera
2013-02-16, 16:49
Medlem
Citat:
Hej!

East Capital - Hg risk
Skagen - Medel risk
BlackRock - Lg risk

Jag hoppas du menar byta fonder och inte fond som du skriver. Personligen tycker jag absolut att man br byta fonder beroende p frutsttningar. Sen br man tnka p att avgifterna oftast r rabatterade inom PPM och att d fastna fr Avanza zero pga att den r avgiftsfri kan ltt bli en frlust jmfrt med andra aktivt frvaltade sverigedonder.

Ngot jag fr vrigt hoppas p r att Spiltans aktiefond investmentbolag snart kommer in i PPM.
Citera
2013-02-16, 17:42
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Citat:
Hej!

East Capital - Hg risk
Skagen - Medel risk
BlackRock - Lg risk

Vilken fond du ska vlja beror sklart p hur lnge du ska spara. Gr du i pension om ett r r det kanske lite dumt att vlja en fond med hg risk t.ex. r det dremot 40 r kvar till pensionen kan du gott ta lite risker. Vet inget om fonderna i vrigt.
Citera
2013-02-16, 18:58
Medlem
Det framgr inte vilken Black Rock-fond TS har.

Avanza Zero r ju frdelaktig vik lngsiktigt sparande, eftersom den r utan frvaltningsavgift, vilket r extremt ovanligt. Men det kanske r smartare att ha Avanza Zero i en vanlig aktiedep hos Avanza n i PPM, eftersom fonden nd r gratis. Kanske bttre d att satsa p ngra andra fonder inom PPM, som ju har rabatterade avgifter p mnga annars dra fonder. Tittar man p sparandet som helhet, dr PPM bara r en del, kan det vara smart att vlja de dyra fonderna i PPM.

East Capital kan nog vara bra, ryska brsen r lgt vrderad. Volatiliteten r dock hg, s det r alltid frnuftigt att flja upp innehaven ngra gnger per r och grna ha en frutbestmd frvntan p avkastning, s man kan fatta beslut om nr det r dags att slja utan att frivra sig. Skagen Global/Kon-Tiki/Vekst har ju bra track records, s den sortens aktiva frvaltning r inte fel lngsiktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in