Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-02-10, 09:20
  #1
Medlem
Negersmurfens avatar
I Skåne, framförallt i Helsingborg och Landskrona, äter man bulle med bulle. Det är en fralla som man har stoppar in en negerboll i. Det förekommer också att man stoppar in en arraksboll istället. Det låter torrt och tråkigt, men är mycket godare än det låter.

Nu har man bestämt att Bulle med bullens dag ska infalla 10 april. Här är två artiklar om Bulle med bullens dag:

http://hd.se/helsingborg/2013/01/16/...a-en-egen-dag/

http://helsingborg.lokaltidningen.se...701309739/1084

Ni som har ätit bulle med bulle, är det gott eller äckligt?
Citera
2013-02-10, 10:08
  #2
Medlem
Åt det mycket när jag var mindre, har inte ätit det på flera år nu men vill minnas att jag gillade det rätt så mycket.

Vill folk sen kalla det negerbulle så får de väl göra det, det är iaf bättre än kenyaskalle med mjäll =P. Tråkigt nog så känns det som att denna tråden kommer spåra ur och folk kommer diskutera vad bullen heter och inte heter istället.
Citera
2013-02-10, 10:11
  #3
Medlem
Muhamedssons avatar
När jag var ett barn så käkade vi fralla med en gräddbulle i. Det var en favorit i den lokala kiosken. Jag känner mig sugen att testa med en chokladboll istället. Men det är väl inte samma tjusning längre. När man var barn tyckte jag att man fick mycket för pengarna. Det mättade bra och var billigt.
__________________
Senast redigerad av Muhamedsson 2013-02-10 kl. 10:26.
Citera
2013-02-10, 10:13
  #4
Medlem
-=Damian=-s avatar
ÅH GOTT! måste ha stoppat i mig säkert över 1000 st i mina dagar, klassikern som barn när man var hungrig och tog sin veckopeng och gick till affären och köpte 3 frallor och 3 negerbollar sen käkade sig mätt på detta

Har faktiskt även i vuxen ålder fortsatt med detta ibland och stundtals äter jag nog 2-3 i veckan för att sedan inte äta det på säkert ett år!

Men gott är det, även arraksbollar är kanon att ha i
Citera
2013-02-10, 17:20
  #5
Medlem
johanness avatar
jag försökte en gång göra bulle med bulle med hemgjord negerboll. det var inget fel på negerbollen, men kombinationen med fralla blev inte alls bra. enda sättet att få till det är nog att använda köpenegerbollar, t ex från delicato.
Citera
2013-02-10, 20:52
  #6
Medlem
elimicmats avatar
Den gör man allt som oftast än i dag. Klassiker i cafeterian när man gick på högstadiet. Samhället var betydligt mer tolerant då, så det gick under namnet "klämd neger". Hade väl blivit ett jävla ramaskri om någon skola haft det idag.
Citera
2013-02-10, 20:59
  #7
Medlem
herrcarlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elimicmat
Den gör man allt som oftast än i dag. Klassiker i cafeterian när man gick på högstadiet. Samhället var betydligt mer tolerant då, så det gick under namnet "klämd neger". Hade väl blivit ett jävla ramaskri om någon skola haft det idag.

Haha klämd neger det blev dagens fniss.

Men förstår inte riktigt är det en vanlig fralla? alltså en sådan man har smör och ost på som man stoppar negern i?
Citera
2013-02-10, 21:23
  #8
Medlem
Negersmurfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrcarlsson
Haha klämd neger det blev dagens fniss.

Men förstår inte riktigt är det en vanlig fralla? alltså en sådan man har smör och ost på som man stoppar negern i?

Det har också kallats för bulle med neger, men det ansågs olämpligt.

Nej, det är en fralla utan smör och ost. Googla på 'bulle med bulle' så ser du hur det ser ut.
Citera
2013-02-10, 21:31
  #9
Medlem
herrcarlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negersmurfen
Det har också kallats för bulle med neger, men det ansågs olämpligt.

Nej, det är en fralla utan smör och ost. Googla på 'bulle med bulle' så ser du hur det ser ut.

Jo förstod att det var utan smör och ost menade om det var en "mack" fralla.
Googlade och fick svar en sådan måste testas snarast
Citera
2013-04-05, 15:54
  #10
Medlem
fotsvetts avatar
Har inte testat denna kombination. Måste göra det i helgen. Jag såg att denna dag fått en Facebook-sida. Det är visst många som ska fira denna dag nästa vecka.
Citera
2013-04-05, 19:51
  #11
Medlem
det är riktigt gott! Jag visste inte att detta var ett lokalt fenomen? Har de inte bulle med bulle uppåt i landet?
Citera
2013-04-05, 20:22
  #12
Medlem
Bulle med bulle är kanon gott, åt man ofta under skoltiden.
Äter det fortfarande någon enstaka gång när jag blir sugen.
Ibland brer jag lite smör beroende på hur bullen är.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback