2013-02-08, 21:08
Medlem
Hej.

Visste inte om jag skulle skriva här eller i kemiavdelningen.

Som rubriken säger så vill jag blanda en vätska som lyser när jag kopplar till ström från ett batteri.

Hade tänkt att göra typ en glow stick, men behöver inte lysa så starkt att det lyser upp ett rum.

Så jag undrar hur jag ska gå till väga att lösa detta problem eller om det går att lösa?

Tack
Citera
2013-02-08, 21:29
Medlem
sommarlovs avatar
Jag har aldrig hört talas om det du frågar efter!
Citera
2013-02-08, 21:35
Medlem
Sökte lite på google och hittade Elektroluminiscens.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Elektroluminiscens

Det är det jag tänker på, fast i flytande form om det går.
Citera
2013-02-08, 21:51
Medlem
herrcarlssons avatar
Får du bara gnista från batteriet kan du använda bensin.
Citera
2013-02-09, 11:24
Medlem
Kan ju fungera, ska testa det

Men skulle vilja ha en lite säkrare metod också.
Citera
2013-02-09, 14:14
Medlem
Forzos avatar
Det blir nog svårt. Med tanke på att elektroluminiscens kräver att materialet är en halvledare med pn-övergång blir det således omöjligt att få det i flytande form. Det som skulle kunna fungera är istället någon form av excitation, ungefär som neonskyltar fungerar, fast med något flytande material istället. Dock blir nog även det svårt att hitta.

Om du kan tänka dig att skaffa lite mer utrustning är det lättare att koppla batteriet till en UV-lampa som får lysa på någon UV-fosfor. Tyvärr kommer jag inte på någon lämplig just nu men det bör vara lättare att få i flytande form.
Citera
2013-02-10, 17:46
Medlem
Tack för svaret. Jag förstod när jag hade läst lite att det skulle bli mycket svårt eller helt omöjligt och det är ju det.

Får fortsätta att forska om uv-lampa och fosfor. Men tack så mycket.
Citera
2013-02-10, 17:51
Medlem
cephs avatar
Vanligt tonicvatten fluorescerar snyggt blått (ser lite Cerenkovaktigt ut) under UV/blacklight.
Citera
2013-02-10, 18:35
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oblivio
Får fortsätta att forska om uv-lampa och fosfor. Men tack så mycket.

Notera att jag inte menade grundämnet fosfor utan använde ordet fosfor (samma stavning men uttalas olika ), som betyder något fosforescerande ämne.

Tror det är lättaste vägen att gå faktiskt.
Citera
2013-02-10, 23:36
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Vanligt tonicvatten fluorescerar snyggt blått (ser lite Cerenkovaktigt ut) under UV/blacklight.

Ledsen för dubbelpost men kom på att jag glömde bort att säga att det är Kinin som gör att tonic lyser lite snyggt blått (det räcker faktiskt med vanligt solljus för att notera effekten ).
Citera
2013-02-11, 00:19
Medlem
skunkjobbs avatar
Verkar inte vara vanligt och inte enkelt heller, åtminstone inte om du vill ha en rejäl skvätt i en burk som ska lysa när man skickar ström genom den. Här har vi en artikel Electroluminescence of liquid dye solutions in a waveguide cell men det är ett mikroskopiskt gap mellan elektroderna, flera tusen volt och vätskan tappade snabbt lysförmågan då den bröts ner. Jag ser inte exakt vad det var för vätska, "dye sollution" står det bara och det kan ju vara en jäkla massa grejer. Dye är ju färg, typ textilfärg och sådant. Lite luddigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in