2013-02-08, 19:25
Medlem
undrarbaras avatar
Hej,

Jag jobbar med hållbarhet på ett företag. Jag är högutbildad och man kan säga att jag "gör karriär" för jag är väldigt driven och jag har den typen av jobb.

Jag har i grunden av mig själv varit väldigt estetisk av mig. Jag är väldigt reflekterande kring var världen är på väg och jag har mycket engagemang i samhällsfrågor. Till viss del får jag utlopp för mitt samhällsengagemang i mitt jobb, eftersom jag jobbar med hållbarhetsfrågor. Jag jobbar dock inte med reflekterande esteter, utan jag jobbar med "tomma karriärister". De tänker inte så mycket runt saker och ting, de bara gör. Deras handlingar baserar sig inte på något djupare än att förbättra sin karriär. Allt känns så platt.

I och med att jag jobbar för ett företag så är jag inte opartisk och jag måste hela tiden tänka på marknadsföringen. I vissa fall tycker jag att företaget kör falsk marknadsföring, "green wash". Jag måste ändå hålla god min och jag får inte säga vad jag tycker egentligen. Jag personligen bryr mig genuint om hållbarheten, men jag känner att det enda som företaget bryr sig om är kortsiktig vinst i pengar. Det är ganska självklart, eftersom det är ett företag.

Dessutom, visst att jag jobbar med hållbarhet, men skillnaden jag gör är så liten för världen. Jag skulle vilja göra större skillnad, påverka mer.