2013-02-08, 11:00
Bannlyst
Citat:
Ett stort amerikanskt bolag har avslöjat att deras stjärnprogrammerare anställt kinesiska konsulter för att göra programmerarens jobb. Allt för att kunna surfa runt på nätet.

http://nyheter24.se/nyheter/internet/736505-programmerare-anstallde-kinesiska-konsulter

Vad tyckte ni om hans agerande?
Är detta nåt som programmerare kan ta efter i Sverige?
Övriga tankar och åsikter?
Citera
2013-02-08, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NicklasSvensson
http://nyheter24.se/nyheter/internet/736505-programmerare-anstallde-kinesiska-konsulter

Vad tyckte ni om hans agerande?
Är detta nåt som programmerare kan ta efter i Sverige?
Övriga tankar och åsikter?

Hans agerande mot arbetsgivaren är antagligen olagligt enligt deras anställningsavtal och beroende hur avtalet är utformat till kund, säkerligen inte juridiskt korrekt.

Jag tror att det säkerligen finns svenska bolag som lägger ut en del eller hela uppdraget på kineser och indier för att sänka kostnaderna. Jag anser inte det är något fel i sig, så länge kontraktet till kund är utformat korrekt. Men det förutsätter självklart att kunden får det han betalar för.

Övriga tankar från mig är att de flesta företag jobbar så här, inget konstigt alls. Man vill sänka sina kostnader, därför lägger man ut en del av produktioner på låglöneländer. Välj en bransch och du kommer finna att en viss del av produktionen, supporten osv. ligger i dessa länder
Citera
2013-02-08, 11:40
Moderator
Carlboms avatar
Har har väl egentligen gjort företaget en tjänst? Nu kan de sparka honom för att låta kineserna jobba kvar och utföra samma jobb för en billigare peng.
Citera
2013-02-08, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Har har väl egentligen gjort företaget en tjänst? Nu kan de sparka honom för att låta kineserna jobba kvar och utföra samma jobb för en billigare peng.

Tror du själv på det där?
Citera
2013-02-08, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allegera
Tror du själv på det där?

Ja, vad då? Finns många skickliga kinesiska programmerare. (många lallare såklart, också)
Citera
2013-02-08, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petter234
Ja, vad då? Finns många skickliga kinesiska programmerare. (många lallare såklart, också)

Så med andra ord menar du att ett större företag, där anställda kan tjäna miljoner, inte har koll på marknaden? De visste inte redan innan deras trogna anställde person visade dem det, att det fanns duktiga kineser ute på marknaden..
Citera
2013-02-09, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allegera
Så med andra ord menar du att ett större företag, där anställda kan tjäna miljoner, inte har koll på marknaden? De visste inte redan innan deras trogna anställde person visade dem det, att det fanns duktiga kineser ute på marknaden..

Om du kollar upp all hinder som finns för en kines som vill jobba i USA så skulle du kanske vara mindre raljant.
Citera
2013-02-09, 10:14
Medlem
Citat:
Om du kollar upp all hinder som finns för en kines som vill jobba i USA så skulle du kanske vara mindre raljant.

Jag tror inte du förstod min fråga, jag skulle vara tydligare till dig, ber om ursäkt. Ett företag av större storlek har koll på sina konkurrenter. De vet att de finns kineser som kan gör arbetet betydligt billigare än dom själva. Det större företaget i USA får sälja in kvaliteten och säkerheten med att jobba med amerikaner i USA istället för att lägga ut arbetet till Kina.

Om det större amerikanske bolaget skulle börja lägga en del av arbetet till Kina eller Indien så skulle det skada dem själva. Dock beror det självklart vilken prisgrupp det amerikanske bolaget jobbar med samt kundgrupp. Sen också vilken nisch de har. Det här amerikanska bolaget hade uppenbarligen inte den nischen, eftersom det inte var tillåtet.

Det finns självklart företag i USA som använder sig av kineser som bor i Kina, men dom marknadsför sig själv antagligen med slutpriset till kund eller något annat för den delen.

Det var därför jag var intresserad av hur du tänkte med att man kunde se det som en tjänst, till det amerikanska bolaget?
Citera
2013-02-09, 15:15
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Fast det är sällan man outsourcar nyutveckling. Snarare monotona uppgifter, uppfräschning och/eller portning av befintliga projekt - där programmerarna knappt behöver tänka själva, dvs. kodapa-grejer - som man överlämnar till tredje världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in