2025-03-12, 17:57
Medlem
Pinoputchins avatar
Det menas helt enkelt bara att tiden har upphört för den som dött. Tiden fortsätter för oss andra, men inte för liket.
Citera
2025-03-12, 18:19
Avslutad
Vi får genomföra en språklig reform, där vi ändrar uttrycket till "Gått ur rymden"
Citera
2025-03-12, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nollpunktnoll
Stötte på ett reportage om en kändis som gått bort, och hör då ännu en kärring säga att han "gått ur tiden".

Men ursäkta mig, är det inte lite förmätet att säga så? Som om vi plötsligt vet var folk tar vägen när de dör - har vetenskapen verkligen kommit så långt?

Sanningen är ju att vi inte har någon jävla aning om var folk tar vägen när de dör. Personligen är jag rätt övertygade om att vi stannar kvar i tiden, där vi reinkarneras in i en ny kropp efter en stunds semester i den andliga idévärlden.

Vad jag vet existerar allt som finns inom ramen för rumtiden, även andliga världar och eviga reinkarnationer. Hela universum består ju av rumtiden. Uanför den finns (mig veterligen) ingenting alls, eftersom själva "utanför" inte ens finns - för det enda som existerar är ju rumtiden.

Så vad är detta för snack; varför skulle vi hamna utanför universum när vi dör och vad är detta för löjligt jävla uttryck?

Gör om och gör rätt, kära Svensson! Det heter "gå bort" av en anledning: för att vi inte vet vart folk tar vägen när de dör!

Varsågod för info. Mvh /Fröken Duktig
Det fullt normala är att man säjer att en person är framliden.
Citera
2025-03-12, 22:06
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Stötte på ett reportage om en kändis som gått bort, och hör då ännu en kärring säga att han "gått ur tiden".

Men ursäkta mig, är det inte lite förmätet att säga så? Som om vi plötsligt vet var folk tar vägen när de dör - har vetenskapen verkligen kommit så långt?

Sanningen är ju att vi inte har någon jävla aning om var folk tar vägen när de dör. Personligen är jag rätt övertygade om att vi stannar kvar i tiden, där vi reinkarneras in i en ny kropp efter en stunds semester i den andliga idévärlden.

Vad jag vet existerar allt som finns inom ramen för rumtiden, även andliga världar och eviga reinkarnationer. Hela universum består ju av rumtiden. Uanför den finns (mig veterligen) ingenting alls, eftersom själva "utanför" inte ens finns - för det enda som existerar är ju rumtiden.

Så vad är detta för snack; varför skulle vi hamna utanför universum när vi dör och vad är detta för löjligt jävla uttryck?

Gör om och gör rätt, kära Svensson! Det heter "gå bort" av en anledning: för att vi inte vet vart folk tar vägen när de dör!

Varsågod för info. Mvh /Fröken Duktig

Det är ett urgammalt uttryck som inte har något med fysikens tidsbegrepp att göra. Fysikens tid saknar ett nu, men det gör inte den upplevda tid vi mänskor lever i (så länge vi lever). Vi sorterar tiden i trenne kategorier: dåtid, nutid och framtid. En avliden person mister sin närvaro och sitt agentskap i den vardagliga tid vi rör oss i, personen går ur tiden.

Tiden har många olika definitioner; få människor navigerar i vardagen med stöd av fysikens definition av tiden.
Citera
2025-03-12, 22:28
Medlem
Det finns åtskilliga utryck för att säga att någon avlidit, ser inte att någon av dessa är direkt rätt eller fel, gäller mest att passa in i lämpligt sammanhang.
Testa nedanstående:
Blivit hemkallad av Gud.
Lämnat jordelivet.
Gått hädan.
Framliden (om en namngiven person).
Somnat in för gott.
Gått till de sälla jaktmarkerna.

Finns garanterat fler.
Citera
2025-03-13, 08:54
Medlem
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det finns åtskilliga utryck för att säga att någon avlidit, ser inte att någon av dessa är direkt rätt eller fel, gäller mest att passa in i lämpligt sammanhang.
Testa nedanstående:
Blivit hemkallad av Gud.
Lämnat jordelivet.
Gått hädan.
Framliden (om en namngiven person).
Somnat in för gott.
Gått till de sälla jaktmarkerna.

Finns garanterat fler.

Jotack, det visste jag redan.
Citera
2025-03-14, 14:01
Medlem
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Det fullt normala är att man säjer att en person är framliden.

Jasså, på vilken planet då? Ser uttrycket ibland i urgamla filmer och mossiga romaner, men aldrig i nutid i talspråk.
Citera
2025-03-14, 14:09
Medlem
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Det är ett urgammalt uttryck som inte har något med fysikens tidsbegrepp att göra. Fysikens tid saknar ett nu, men det gör inte den upplevda tid vi mänskor lever i (så länge vi lever). Vi sorterar tiden i trenne kategorier: dåtid, nutid och framtid. En avliden person mister sin närvaro och sitt agentskap i den vardagliga tid vi rör oss i, personen går ur tiden.

Tiden har många olika definitioner; få människor navigerar i vardagen med stöd av fysikens definition av tiden.

No shit Sherlock. Men skulle det inte vara mer korrekt att säga att personen har gått ur rummet?

Vi vet ju faktiskt inte om personen är kvar i nutid, exempelvis som ett spöke.

"Närvaro och agentskap" - som du så fint uttrycker det - har ju inte direkt något med tidsuppfattning att göra. Och återigen, vi vet inte var på tidslinjen man befinner sig när man är död. Däremot försvinner man ju på ett påtagligt sätt ur det fysiska rummet - man vandrar inte längre på jorden, såvitt folk kan se åtminstone - och därmed är "gå bort" ett mer passande uttryck.

Att någon har "lidit fram" eller "blivit framliden", som en person i tråden förslog, passar sig naturligtvis inte eftersom det låter efterblivet. Även om de flesta lider någon form av kval i dödsögonblicket så lider man ju knappast framåt - och även om man gjorde det så kan man ju helst undvika att påtala detta av respekt för den AVlidne... att vederbörande har fallit av pinn är däremot uppenbart och odiskutabelt.
Senast redigerad av Nollpunktnoll 2025-03-14 kl. 14:39.
Citera
2025-03-14, 14:14
Medlem
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Det menas helt enkelt bara att tiden har upphört för den som dött. Tiden fortsätter för oss andra, men inte för liket.

Och hur vet du det? Har du varit på andra sidan?
Citera
2025-03-14, 14:15
Medlem
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .---------------.
Vi får genomföra en språklig reform, där vi ändrar uttrycket till "Gått ur rymden"

Fast man är ju antagligen kvar i rymden. Det finns ingenting utanför rymden, så det är teknisk (metafysiskt OCH fysiskt) sett omöjligt att "gå ur den".
Citera
2025-03-14, 14:42
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Och hur vet du det? Har du varit på andra sidan?

Det vet jag inte. Jag bara förklarade vad språkbruket betyder.
Citera
2025-03-14, 15:00
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Jasså, på vilken planet då? Ser uttrycket ibland i urgamla filmer och mossiga romaner, men aldrig i nutid i talspråk.
Ja, i talspråk torde det vara högst ovanligt att säga framliden/framlidna/framlidne, men dessa ord förekommer fortfarande tämligen ofta i tidningstext. På tidningar.kb.se får man t.ex. 4056 träffar på "framlidne" för åren 2020-2024 och 1434 träffar på "framlidna". Nu är förvisso inte alla dessa träffar unika, för i viss grad kan det vara samma tidningstext som har "tryckts" mer än en gång, men det är ändå rätt många träffar.

https://tidningar.kb.se/search?_sort=-datePublished&from=2020-01-01&to=2024-12-31&q=%22framlidne%22&searchGranularity=part

https://tidningar.kb.se/search?_sort=-datePublished&from=2020-01-01&to=2024-12-31&q=%22framlidna%22&searchGranularity=part
Senast redigerad av schizophrenia 2025-03-14 kl. 15:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in