2024-12-15, 11:13
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Vad är det för idioter som säger och skriver boende när de menar bostad?

Här är några problem när det gäller bostäder och adresser.

När en lägenhet ligger i markplan kan det vara förvirrande när det både kan heta bottenvåning,entréplan eller våning 1.
Det somliga kallar för första våningen kan för andra betyda andra våningen.

Det vanliga systemet för husnumrering i Sverige,vid en väg eller gata,är att att husen får udda nummer på ena sidan av gatan eller vägen och jämna på den andra.
Vet ej om det förekommer att husen på ena sidan både kan ha jämna och udda nummer.
Kan verka virrigt om man har olika system i kommunerna.
Citera
2024-12-15, 11:22
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi

När en lägenhet ligger i markplan kan det vara förvirrande när det både kan heta bottenvåning,entréplan eller våning 1.

Det vanliga systemet för husnumrering i Sverige,vid en väg eller gata,är att att husen får udda nummer på ena sidan av gatan eller vägen och jämna på den andra.
Vet ej om det förekommer att husen på ena sidan både kan ha jämna och udda nummer.

Ja praxis är ju att det heter nedre botten ,NB, elller bottenvåning, BV.
Mäklarna skyr dock dessa fastställda begrepp och skriver antingen inget alls om var lägenheten är belägen vilket betyder nedre botten eller så skriver de "en halv trappa" vilket i så fall skulle betyda att våningen ovanför var en och enhalv trappa vilket det inte är.

Mäklare är väldigt kreativa och flexibla när de ska beskriva oattraktiva objekt.
Citera
2024-12-16, 15:31
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ja praxis är ju att det heter nedre botten ,NB, elller bottenvåning, BV.
Mäklarna skyr dock dessa fastställda begrepp och skriver antingen inget alls om var lägenheten är belägen vilket betyder nedre botten eller så skriver de "en halv trappa" vilket i så fall skulle betyda att våningen ovanför var en och enhalv trappa vilket det inte är.

Mäklare är väldigt kreativa och flexibla när de ska beskriva oattraktiva objekt.

Det fetmarkerade har du givetvis helt rätt i. Dock kan man ju fundera på om någon köper utan att först göra ett fysiskt besök där? Ju mer något förvrängs i en viss riktning, desto större blir ju fallhöjden.
Citera
2024-12-16, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi

Båda varianterna förekommer tyvärr. Inte sett någon logik i när det sker en avvikelse heller, alltså när husen har nummer 1,2,3,4 efter varandra.

Det ni inledde med, när ingången till en lägenhet börjar på samma nivå som ytterdörren, är onekligen förvirrande ibland. "Bottenplan" kanske är mest begripligt. Lägenhetsnummer styrs ju av våning, samma oklarheter inträder där ibland.
Citera
2024-12-17, 12:02
Medlem
Huntsmans avatar
Ang. våningar, vet en offentlig byggnad där entréplan benäms våning 3.
Detta eftersom det finns en bottenvåning under denna samt en kulvert under bottenvåningen.

Förvirrande...
Citera
2024-12-18, 13:57
Medlem
MrB00ZEs avatar
Vet inte om någon har skrivit om detta i tråden tidigare, men är det bara jag som stör mig på när folk uttalar ett e som ett ä i vissa ord? Vet att detta till viss del är dialektalt men jag stör mig så otroligt mycket på det.

Exempel:

1. Korrekt uttal: Erfarenhet/ Fel uttal: Ärfarenhet

2. Korrekt uttal: Ersättning/ Fel uttal:
Ärsättning

3. Korrekt uttal: Chef/ Fel uttal:
Chäf.

Det känns mest som att det mestadels är folk som inte bor i Uppland som uttalar det så här, i Uppsala uttalar vi i alla dessa exempel med e och inte ä.
Citera
2024-12-18, 16:22
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrB00ZE
Det känns mest som att det mestadels är folk som inte bor i Uppland som uttalar det så här, i Uppsala uttalar vi i alla dessa exempel med e och inte ä.

Jag gillar det subtila von oben-perspektivet här.

I sak håller jag med dig om att det är (lite) störande.

Mvh
En svelänning som uttalar det som det ska uttalas
Citera
2024-12-18, 16:31
Medlem
MrB00ZEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Jag gillar det subtila von oben-perspektivet här.

I sak håller jag med dig om att det är (lite) störande.

Mvh
En svelänning som uttalar det som det ska uttalas

Vi svelänningar måste samarbeta så att dessa barbariska uttal inte får plats i vårt samhälle
Senast redigerad av MrB00ZE 2024-12-18 kl. 16:36.
Citera
2024-12-18, 17:28
Medlem
Citat:
Vet inte om någon har skrivit om detta i tråden tidigare, men är det bara jag som stör mig på när folk uttalar ett e som ett ä i vissa ord? Vet att detta till viss del är dialektalt men jag stör mig så otroligt mycket på det.

Exempel:

1. Korrekt uttal: Erfarenhet/ Fel uttal: Ärfarenhet

2. Korrekt uttal: Ersättning/ Fel uttal:
Ärsättning

3. Korrekt uttal: Chef/ Fel uttal:
Chäf.

Erfarenhet och ersättning är intressanta eftersom det vanliga är att 'e' uttalas /ä/ framför 'r'. Så dessa ä-uttal följer ju bara det mönstret och båda tas faktiskt upp i SO som alternativa uttal till e-uttalet.
Citera
2024-12-18, 17:42
Medlem
MrB00ZEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Erfarenhet och ersättning är intressanta eftersom det vanliga är att 'e' uttalas /ä/ framför 'r'. Så dessa ä-uttal följer ju bara det mönstret och båda tas faktiskt upp i SO som alternativa uttal till e-uttalet.

Så ä efter r är standarduttalet?
Citera
2024-12-18, 17:59
Medlem
Citat:
Så ä efter r är standarduttalet?

Nej före r. Alltså e uttalas /ä/ framför r i de flesta ord. Men jag vet inte om det har med den initiala positionen att göra att det dessa fall uttalas med /e/ av många. Tänk på vilka ord som helst med 'er' nånstans i ordet. Visst blir det oftast /ä/?

Folk som läser svenska som främmande språk har ofta detta som ett av uttalasreglerna, dvs. att 'e' uttalas /ä/ framför 'r'.
Citera
2024-12-18, 18:13
Medlem
MrB00ZEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Nej före r. Alltså e uttalas /ä/ framför r i de flesta ord. Men jag vet inte om det har med den initiala positionen att göra att det dessa fall uttalas med /e/ av många. Tänk på vilka ord som helst med 'er' nånstans i ordet. Visst blir det oftast /ä/?

Folk som läser svenska som främmande språk har ofta detta som ett av uttalasreglerna, dvs. att 'e' uttalas /ä/ framför 'r'.

Enligt mig blir det inte ä, inte enligt någon i Uppsala eller Sthlm men om man kollar i andra delar av Sverige kanske det blir det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in