2013-02-07, 19:46
Medlem
Hejsan,

Jag undrar om man kan ta bort en windows användare med alla filer, sökhistorik utan att någon kan backtraca det. Hört att formatera inte hjälper!
Citera
2013-02-07, 19:58
Medlem
NeXTSTEPs avatar
Jag antar att du syftar på att filer går att återskapa även från formaterade hårddiskar. Det finns bara en fullständigt säker lösning för att undvika detta: plocka ut hårddisken och förstör den.

Om du letar sätt att radera data från en hårddisk så gott det går behöver du göra en s.k. nollning/lågnivåformatering. Det kan man göra med program som KillDisk.
Citera
2013-02-07, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeXTSTEP
Jag antar att du syftar på att filer går att återskapa även från formaterade hårddiskar. Det finns bara en fullständigt säker lösning för att undvika detta: plocka ut hårddisken och förstör den.

Om du letar sätt att radera data från en hårddisk så gott det går behöver du göra en s.k. nollning/lågnivåformatering. Det kan man göra med program som KillDisk.
Så om jag använder det programmet plus installerar Windows igen så kan de inte se att jag har försökt dölja något ?

Det handlar väl egentligen inte om några större grejer, men vill inte de ska se vad jag har surfat. Antar att de inte återskapar grejer sådär bara? Varför skulle de göra det? Det är ett försäljningsföretag...? Paranoid?
Citera
2013-02-07, 20:26
Medlem
när man raderar något på en hårddisk försvinner bara sökvägen till datan och platsen lämnas öppen för överskrivning. Så om du inte skriver över det med ny data så finns det alltid spår. Man kan använda program som fyller alla tomma platser med nonsens och därmed försvinner spåren, men man kan förmodligen se att du försöker dölja något.. om jag har förstått hur det fungerar rätt!
Citera
2013-02-11, 21:07
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ohoy
när man raderar något på en hårddisk försvinner bara sökvägen till datan och platsen lämnas öppen för överskrivning. Så om du inte skriver över det med ny data så finns det alltid spår. Man kan använda program som fyller alla tomma platser med nonsens och därmed försvinner spåren, men man kan förmodligen se att du försöker dölja något.. om jag har förstått hur det fungerar rätt!
Ja, och när du väl skrivit över datan finns det ingen chans att återskapa något. Överskrivet är överskrivet.
Citera
2013-02-16, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Ja, och när du väl skrivit över datan finns det ingen chans att återskapa något. Överskrivet är överskrivet.
Så jag kan rent tekniskt sett efter att tagit bort all info jag vill ha bort dvs filer och webhistorik bara för över 120gig med filmer från en annan hårddisk och då kommer det väl skrivas över? Det borde ju ändå funka? Enligt eran princip med att använda ett program som skriver över det.
Citera
2013-02-16, 13:27
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ukra
Så jag kan rent tekniskt sett efter att tagit bort all info jag vill ha bort dvs filer och webhistorik bara för över 120gig med filmer från en annan hårddisk och då kommer det väl skrivas över? Det borde ju ändå funka? Enligt eran princip med att använda ett program som skriver över det.
Ja. Och när det väl är överskrivet finns det inte ens en teoretisk chans att återskapa innehållet. Det är helt enkelt omöjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in