2013-02-07, 19:16
Medlem
Mahildas avatar
Tänkte höra om det går att överklaga ett gammalt försäkringsbeslut? Ärendet avslutades 2011 och jag har hela tiden tyckt att jag fick väldigt lite pengar om man jämför med andra, men aldrig tänk på att det går att överklaga.
I så fall, vart vänder man sig och hur gör man? Vad ska man skriva? Är väldigt dålig på sånt här så behöver eran hjälp.

cdn07.dayviews.com/42/_u2/_u0/_u3/_u3/_u2/u203326/71104_1220904494.jpg

Bild på min "knöl" som jag fick 2008 i en trafikolycka. För detta fick jag 3000kr för kosmetisk defekt och 2300kr för sveda och värk motsvarande en akut sjuktid på 1 månad.
Tilläggas ska även att jag fortfarande har ont i den ibland.
Citera
2013-02-07, 20:33
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mahilda
Tänkte höra om det går att överklaga ett gammalt försäkringsbeslut? Ärendet avslutades 2011 och jag har hela tiden tyckt att jag fick väldigt lite pengar om man jämför med andra, men aldrig tänk på att det går att överklaga.
I så fall, vart vänder man sig och hur gör man? Vad ska man skriva? Är väldigt dålig på sånt här så behöver eran hjälp.

cdn07.dayviews.com/42/_u2/_u0/_u3/_u3/_u2/u203326/71104_1220904494.jpg

Bild på min "knöl" som jag fick 2008 i en trafikolycka. För detta fick jag 3000kr för kosmetisk defekt och 2300kr för sveda och värk motsvarande en akut sjuktid på 1 månad.
Tilläggas ska även att jag fortfarande har ont i den ibland.

Gäller det ersättning som du fick genom fordonets trafikförsäkring? Eller genom en olycksfallsförsäkring?
Citera
2013-02-07, 20:43
Medlem
Mahildas avatar
Hmm, anmälde nog till mitt försäkringsbolag först men det gick över till fordonets sen. Tror jag.
Citera
2013-02-08, 03:29
Medlem
Ekonomi -> Juridik / mod
Citera
2013-02-08, 21:37
Medlem
7 kap 4 § försäkringsavtalslagen:

Den som vill göra anspråk på försäkringsersättning måste väcka talan mot försäkringsbolaget inom tre år efter att ha fått kännedom om att anspråket kunde göras gällande och i varje fall inom tio år från det att anspråket tidigast kunde göras gällande. Annars går rätten till ersättning förlorad. Om anspråk har framställts till försäkringsbolaget inom denna tid, är fristen enligt första meningen alltid minst sex månader från det att bolaget har förklarat att det har tagit slutlig ställning till anspråket.

Min tolkning av ovanstående är att du skulle ha överklagat inom ett halvår från att bolaget fattade beslut (de lär ju knappast ha generösare regler än lagens minimikrav). I beslutet du fick om ersättning ska det ha funnits med info om överklagande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in