2013-02-07, 14:52
Medlem
Ignatius Is avatar
Om SD och motsvarande exempel på högerpopulism försvann, så skulle de etablerade partierna i Sverige ha betydligt lättare att genomföra viktiga förändringar i invandringspolitiken. Tack vare den beröringsskräck som finns kring partiet - vilken är motiverad sett till partiets historia och tonläge - så omöjliggörs idag detta, och debatten samt de politiska förslagen är fortsatt låsta.

De personer (varav detta forum har flera exempel) som argumenterar rasistiskt och som uppvisar en total avsaknad av pragmatism har således det största ansvaret för den situation de själva argumenterar mot. Om inte detta vore så tragiskt, hade det naturligtvis varit stor komik.

Oförmågan att uttrycka sig intelligent och att uppvisa normalt beteende är slående och lägger sig som en våt filt över diskussionen och understödjer missförhållanden. Det är ingen slump att sajten Avpixlat bjuds in till kvällens debatt för att prata om näthat.

Till exempel så saknas det idag ett tydligt argument till varför Sverige ska ha EU:s högsta invandringskvot per capita. Ett förhållande som knappast är ett naturtillstånd och som ansvariga politiker i normalfallet hade behövt förklara, om det inte vore så att de var upptagna med att säkerställa att sådan fullt normal politisk diskussion skulle kidnappas av rasistiska galningar.

Man kan också titta på den rent mediala diskussionen. I Danmark angrips en författare av en politisk våldsextremist och när en svensk krönikör tecknar en prenumeration på den tidning som författaren skriver för som en yttradefrihetsmanifestation får han genast kritik från ett helt gäng frihetshatande vänsterjournalister. Förutom att de uppvisar en total fräckhet och brist på självinsikt så kommer de dessutom undan med det. Aggressiviteten i publikationen i frågan och hos den nätsvans som stödjer den är så pass hög att all form av kritik mot den accepteras.

Så hur vore det om ni som skriver här tar och skärper till er?
Citera
2013-02-07, 15:09
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Så TS menar att om all kritik försvann (för jag antar att all kritik mot doktriner uppfattas som kätteri?), så skulle doktrinen skärpa sig? Eftersom Reinfeldt har sådan sandlådementalitet att han helt öppet fattar politiska beslut för att bestraffa SD och den svenska befolkningen som lägger sin röst på dem, så är det svenska folket som måste skärpa sig?

Om EUSSR-kritiken upphör, så kommer vi gå ur EUSSR? Om vi slutar kritisera det ekonomiska systemet, så kommer det att rätta till sina systemfel? Är det samma princip som gäller där?

Ett konstigt resonemang. Om man har ett system som är till bristningsgränsen fylld med egon och prestige som begränsar förnuftigt beslutsfattande, så är det kanske systemet det är fel på? Har den tanken slagit dig, TS?

Visst kan jag hålla med om att alla inlägg här inne inte håller toppklass, men de inläggen har mycket lite med de faktiska problemen att göra. De är symptom på dem.
Senast redigerad av Ubbe Cykelkedja 2013-02-07 kl. 15:12.
Citera
2013-02-07, 15:18
Medlem
Ignatius Is avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe Cykelkedja
Så TS menar att om all kritik försvann (för jag antar att all kritik mot doktriner uppfattas som kätteri?), så skulle doktrinen skärpa sig? Eftersom Reinfeldt har sådan sandlådementalitet att han helt öppet fattar politiska beslut för att bestraffa SD och den svenska befolkningen som lägger sin röst på dem, så är det svenska folket som måste skärpa sig? Vad kommer härnäst? Om EUSSR-kritiken upphör, så kommer vi gå ur EUSSR?

Ett väldigt konstigt resonemang. Om man har ett system som är till bristningsgränsen fylld med egon och prestige som begränsar förnuftigt beslutsfattande, så är det kanske systemet det är fel på? Har den tanken slagit dig, TS?

Visst kan jag hålla med om att alla inlägg här inne inte håller toppklass, men de inläggen har mycket lite med de faktiska problemen att göra. De är symptom på dem.

Och hur ska du ändra på systemet om det inte är mottagligt för kritik? Reptilhjärnan hos de aktörer som hörs idag är att skruva till den redan osakliga och inte speciellt intelligenta "kritiken" ett, eller varför inte flera varv till. Det enda man åstadkommer då är en cementering av det motsatsförhållande som råder. Det är betydligt enklare för Reinfeldt att FÖRSVARA den rådande politiken än att FÖRKLARA den. Motsättningsretorik är knappast den enda vägen framåt.
Citera
2013-02-07, 15:18
Medlem
Jag håller med om att folk som uttrycker sig kränkande och hatiskt agerar kontraproduktivt men att försvinnandet av det enda partiet i riksdagen som är emot den massinvandring som vi har idag skulle leda till minskad invandring har jag väldigt svårt att se.

Anledningen till att samtliga partier inom sjuklövern stödjer den nuvarande svenska invandringspolitiken tror inte jag är att de är rädda för att sammankopplas med SD och rasister utan att de helt enkelt tycker att det är en bra politik. Det är ju de själva som har infört den.

Sedan är det inte "rasistiska galningar" som har kidnappat diskussionen, det är den kulturmarxistiska åsiktseliten som har gjort det. En mer sansad debatt hade ju varit extremt önskvärd men så länge 40% av svenska journalister är miljöpartister kommer det knappast att ske.
Citera
2013-02-07, 15:31
Medlem
Ignatius Is avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElBoludo
Jag håller med om att folk som uttrycker sig kränkande och hatiskt agerar kontraproduktivt men att försvinnandet av det enda partiet i riksdagen som är emot den massinvandring som vi har idag skulle leda till minskad invandring har jag väldigt svårt att se.

Anledningen till att samtliga partier inom sjuklövern stödjer den nuvarande svenska invandringspolitiken tror inte jag är att de är rädda för att sammankopplas med SD och rasister utan att de helt enkelt tycker att det är en bra politik. Det är ju de själva som har infört den.

Sedan är det inte "rasistiska galningar" som har kidnappat diskussionen, det är den kulturmarxistiska åsiktseliten som har gjort det. En mer sansad debatt hade ju varit extremt önskvärd men så länge 40% av svenska journalister är miljöpartister kommer det knappast att ske.

Det finns ju en väljaropinion som stödjer minskad invandring och det är rimligt att anta att denna opinion kommer att användas av någon. Antigen ett etablerat parti, eller varför inte ett nytt.

Jag ser det inte alls som omöjligt att ett parti med en kritisk hållning till invandringspolitiken, som saknar ett nazistiskt förflutet och har en mindre konfrontatorisk linje skulle ha betydligt större framgångar i faktiskt politisk förändringar eftersom de går att samarbeta med. Så kommer inte ske med SD. Partiet är för oborstat.

Den "kulturmarxistiska åsiktseliten" (Hej Breivik?) har en ganska tacksam position då de gång på gång kan visa på vilka galenpannor som deras kritikers åsikter kan associeras med. Eller har du missat att "låter som SD" är det första (enda?) argumentet som dessa människor använder?
Citera
2013-02-07, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius I
Eller har du missat att "låter som SD" är det första (enda?) argumentet som dessa människor använder?

Nej, är det SDs fel menar du?

Citat:
(Hej Breivik?)

????????????????????????

Citat:
Jag ser det inte alls som omöjligt att ett parti med en kritisk hållning till invandringspolitiken, som saknar ett nazistiskt förflutet och har en mindre konfrontatorisk linje skulle ha betydligt större framgångar i faktiskt politisk förändringar eftersom de går att samarbeta med. Så kommer inte ske med SD. Partiet är för oborstat.

Aftonbladet stödde väl Nazi-Tyskland under andra världskriget. Har ju gått utmärkt för dem så fattar inte varför det inte skulle gå för SD.
Citera
2013-02-07, 16:01
Medlem
Det går ju inte att avfärda det TS skriver, det är möjligt att utan SD hade de andra partierna agerat lite mer åtstramande än idag. Om så faktiskt var fallet så tycker jag att det säger mer om de andra partierna än SD. Om sjuklövern, och då främst alliansen idag, vet att politiken de för är dålig men fortsätter, eller till och med driver ännu 'värre' politik endast för att inte likna ett parti de tycker har dålig bakgrund så kan i alla fall jag säga att de använt upp sitt förtroende att leda mitt land.
Det är dem som har satt sig i den här sitsen från början och det är dem som ska ta sig ur den. Att inte göra någonting eller driva omvänd politik i väntan på att motståndet magiskt ska försvinna fungerar inte. De får väl för fan ta tag i det och skita i att SD skriker att deras politik blir kopierad.

Jag ställer mig dock skeptisk till att de regerande partierna faktiskt skulle göra något för att reglera invandringen med hänsyn till det jag skrev ovan, man kan tycka att det torde vara politiskt självmord på sikt, och då de faktiskt verkar ha någon agenda bakom den.
Citera
2013-02-07, 16:07
Bannlyst
De hade ju 22 år på sig innan SD kom in i riksdagen och visade inga tecken på att vilja stoppa vansinnet då. Således vill jag påstå att du pratar skit och helt och hållet har missförstått våra makthavares intention och agenda.
Senast redigerad av Straybullet 2013-02-07 kl. 16:12.
Citera
2013-02-07, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straybullet
De hade ju 22 år på sig innan SD kom in i riksdagen och visade inga tecken på att vilja stoppa vansinnet då. Således vill jag påstå att du pratar skit och helt och hållet har missförstått våra makthavares intention och agenda.
Kunde inte sagt det bättre själv
Citera
2013-02-07, 17:07
Medlem
Fjodorovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straybullet

Men de existerade, därav den förda politiken.
Citera
2013-02-07, 18:38
Medlem
Nalin_Pekguls avatar
1. Varför bör någon lyssna på dig? Är du viktig?

2. Varför tog inte de övriga partierna tag i problemen innan SD kom in i riksdagen?
Citera
2013-02-07, 18:40
Medlem
Ministry.of.Truths avatar
Citat:
Om SD och motsvarande exempel på högerpopulism försvann, så skulle de etablerade partierna i Sverige ha betydligt lättare att genomföra viktiga förändringar i invandringspolitiken. Tack vare den beröringsskräck som finns kring partiet - vilken är motiverad sett till partiets historia och tonläge - så omöjliggörs idag detta, och debatten samt de politiska förslagen är fortsatt låsta.

De personer (varav detta forum har flera exempel) som argumenterar rasistiskt och som uppvisar en total avsaknad av pragmatism har således det största ansvaret för den situation de själva argumenterar mot. Om inte detta vore så tragiskt, hade det naturligtvis varit stor komik.

Oförmågan att uttrycka sig intelligent och att uppvisa normalt beteende är slående och lägger sig som en våt filt över diskussionen och understödjer missförhållanden. Det är ingen slump att sajten Avpixlat bjuds in till kvällens debatt för att prata om näthat.

Till exempel så saknas det idag ett tydligt argument till varför Sverige ska ha EU:s högsta invandringskvot per capita. Ett förhållande som knappast är ett naturtillstånd och som ansvariga politiker i normalfallet hade behövt förklara, om det inte vore så att de var upptagna med att säkerställa att sådan fullt normal politisk diskussion skulle kidnappas av rasistiska galningar.

Man kan också titta på den rent mediala diskussionen. I Danmark angrips en författare av en politisk våldsextremist och när en svensk krönikör tecknar en prenumeration på den tidning som författaren skriver för som en yttradefrihetsmanifestation får han genast kritik från ett helt gäng frihetshatande vänsterjournalister. Förutom att de uppvisar en total fräckhet och brist på självinsikt så kommer de dessutom undan med det. Aggressiviteten i publikationen i frågan och hos den nätsvans som stödjer den är så pass hög att all form av kritik mot den accepteras.

Så hur vore det om ni som skriver här tar och skärper till er?

om sossarna försvann vore det enklare att höja skatten... så ska sossarna också hålla käften?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in