2013-02-07, 13:08
Medlem
Jag ska göra en betalning till ett utländskt företag och de vill att jag skriver ner mina kortuppgifter (inkl. CVV) på ett formulär de skickat till mig. Jag är 99% säker på att företaget inte kommer att försöka blåsa mig på pengar men det känns ändå lite otryggt att lämna ut kortuppgifterna på det här sättet. Vad händer om företaget råkar ut för ett inbrott eller om de i företaget byter ägare?

Tyvärr så kan jag inte ansluta mitt kort till Swedbanks e-korttjänst. Finns det några alternativ till denna tjänst? Såg att Pressbyrån och 7-Eleven har något som kallas för Spendon men tyvärr är maxbeloppet man kan fylla på de korten endast 1500:-.
Citera
2013-02-07, 13:29
Medlem
Paypal?
Citera
2013-02-07, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
Paypal?
Tyvärr så accepterar företaget bara kortbetalningar.
Citera
2013-02-07, 13:58
Medlem
Ufojesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanguard
Tyvärr så kan jag inte ansluta mitt kort till Swedbanks e-korttjänst.

Varför? Byt kort/bank. Någon form av temporärt kort är tyvärr en nödvändighet i dessa fall om du vill undvika krångel med reklamationer etc. senare.
Citera
2013-02-07, 14:06
Medlem
Fantomsmaertas avatar
later som ett blufforetag.

varfor vill de ha din cvv skriftligt?
Citera
2013-02-07, 14:06
Medlem
SchackMatts avatar
Citat:
Jag ska göra en betalning till ett utländskt företag och de vill att jag skriver ner mina kortuppgifter (inkl. CVV) på ett formulär de skickat till mig.
Det ska du absolut inte göra. En handlare får aldrig spara CVV. Det ska mycket till för att de ens ska få spara fullständigt kortnummer. Det låter extremet suspekt att de vill ha dessa uppgifter.

Handla någon annanstans eller skaffa ett engångskort. Du kan överväga till exempel Entropay eller Wirecard, som ger dig ett virtuellt kort.
Citera
2013-02-07, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ufojesus
Varför? Byt kort/bank. Någon form av temporärt kort är tyvärr en nödvändighet i dessa fall om du vill undvika krångel med reklamationer etc. senare.
Vill betala med mitt företagskort och de går tydligen inte koppla till e-kort. Blir alldeles för mycket jobb med att byta bank tyvärr då jag har både bankgiro och e-bokföring hos Swedbank.

Citat:
Ursprungligen postat av Fantomsmaerta
later som ett blufforetag.

varfor vill de ha din cvv skriftligt?
Nja, tror företaget är grönt, handlar nog bara om att dem är omoderna och otekniska (de saknar t.ex. en ordentlig webshop, de har bara slängt upp sina produkter på en hemsida sedan får man faxa in ett formulär med artikelnummer osv. för att beställa).

Citat:
Ursprungligen postat av SchackMatt
Det ska du absolut inte göra. En handlare får aldrig spara CVV. Det ska mycket till för att de ens ska få spara fullständigt kortnummer. Det låter extremet suspekt att de vill ha dessa uppgifter.

Handla någon annanstans eller skaffa ett engångskort. Du kan överväga till exempel Entropay eller Wirecard, som ger dig ett virtuellt kort.
Jo, det känns lite väl riskabelt att lämna ut kortnummer och CVV sådär. Skulle något inträffa så antar jag att jag inte kommer få någon ersättning från banken iom att jag själv lämnat ut uppgifterna.

Har du någon erfarenhet av Entropay eller Wirecard? Satt och sneglade lite på Payoneer som verkar vara något liknande. Vilken tjänst är bäst och billigast?
Citera
2013-02-07, 15:10
Medlem
SchackMatts avatar
Citat:
Jo, det känns lite väl riskabelt att lämna ut kortnummer och CVV sådär. Skulle något inträffa så antar jag att jag inte kommer få någon ersättning från banken iom att jag själv lämnat ut uppgifterna.
Det beror på vad som inträffar, men det är en betydligt längre och mer invecklad process än vid ett vanligt kortköp.

Citat:
Har du någon erfarenhet av Entropay eller Wirecard? Satt och sneglade lite på Payoneer som verkar vara något liknande. Vilken tjänst är bäst och billigast?
Så vitt jag minns är Wirecard billigast av dessa tre.

Du har också alternativ som Netellers Net+ och Moneybookers/Skrill. Hos Neteller kan både du skapa virtuella kort eller begära ett fysiskt kort. Vill minnas att du bara betalar 1,87% för upptoppning och ingenting mer för virtuella kort.
Citera
2013-02-07, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SchackMatt
Det beror på vad som inträffar, men det är en betydligt längre och mer invecklad process än vid ett vanligt kortköp.

Så vitt jag minns är Wirecard billigast av dessa tre.

Du har också alternativ som Netellers Net+ och Moneybookers/Skrill. Hos Neteller kan både du skapa virtuella kort eller begära ett fysiskt kort. Vill minnas att du bara betalar 1,87% för upptoppning och ingenting mer för virtuella kort.

Toppar man upp med "Instant bank transfer" på Neteller så är det inte 1.87% i avgift. Det är 0% ( förutom deras valutamarginaler ).
Citera
2013-02-07, 18:03
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Citat:
Vill betala med mitt företagskort och de går tydligen inte koppla till e-kort. Blir alldeles för mycket jobb med att byta bank tyvärr då jag har både bankgiro och e-bokföring hos Swedbank.

Nja, tror företaget är grönt, handlar nog bara om att dem är omoderna och otekniska (de saknar t.ex. en ordentlig webshop, de har bara slängt upp sina produkter på en hemsida sedan får man faxa in ett formulär med artikelnummer osv. för att beställa).

Jag forstar men normalt sett sa ar det ju sa att nar man shoppar pa natet och uppger sin cvv kod sa ges den inte ut till den som hanterar webshoppen det enda som hander ar att webtjansten verifierar ditt kort plus kod mot banken och sedan sparas inte cvv koden. Om nagon har ditt kortnummer plus kod sa kan de bestalla sa att ditt kort debiteras. Det maste finnas andra stallen du kan kopa vad det nu kan vara. Dessutom som nagon redan papekat ar det alltsa helt och hallet emot reglerna for webhandlare att spara cvv den far alltsa inte ens skrivas ned pa en papperslapp om det skulle vara sa att en medarbetare pa webshoppen tar en bestallning over telefon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in