Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-02-06, 23:39
Medlem
Fotbollsagent, är ett konstigt yrke. Man hittar inget på arbetsförmedlingen och väldigt få vet vad de faktiskt gör. Men hela mitt liv har detta yrke fascinerat mig. Jag är även intresserad av både ekonomi och marknadsföring därför har detta spätt på mitt intresse. Det hela började för många år sedan och har detta har hela tiden utvecklas från en dröm till ett mål.

Jag kommer ihåg när jag var runt 15 år och satt och googla flera nätter i rad på football agent + USA eller liknande. Köpte även någon konstig bok som hette "How to be a Sport Agent" med min halvknackiga engelska på den tiden tog den ett tag att läsa ut och jag fick nog inte så mycket av boken men det var ändå väldigt intressant då jag brann för detta ämnet.

Åren gick men intresset slutade inte. Jag har tagit kontakt med massor av utländska och svenska agenter via mail och telefon. Ställt massor av frågor men fått många svaga svar. Antar att ingen vill ge tips i en sån här tätt bransch men fått bra svar av t.ex. Patrick Mörk som är väldigt känd.

Det finns faktisk högskolor som tar sig an denna bransch men inget som jag kommer söka lyckan i. Jag kommer formodlingen läsa en Kandidat i ekonomi i Stockholm, Lund eller Uppsala. För att sedan åka över Atlanten och studera ett management program där, och i USA finns det många bra skolor och utbildningar. Funderar på något i Kalifornien för att få in en fot där.

Kalifornien ligger nära sydamerika och är väl delstaten där "soccer" har störst inflytande de har även 3 lag i högsta divitionen:

Club Deportivo Chivas USA
Los Angeles Galaxy
San Jose Earthquakes

Detta gör att med lite tur kan jag få in en fot på en agent firma där. Alternativ försöka hemma i Sverige. Men USA verkar som ett äventyr samtidigt som jag tror fotbollen kommer utvecklas, kolla bara på vilka pengar som finns i USA. Som hade råd med Beckhem och Henry. Annars ligger kvaliteten och lönerna strax över Sverige.

Jag har fått höra att jag är för naiv och troligen kommer flashback med sin hårda hand försöka dra mig ner, och bara anta att jag försöker bli nästa Raiola. Pengar är inte varför jag valt denna karriär, utan för att jag vill ha ett roligt, spännande och ett jobb som flyter in i vardagen. Något som man kommer få ägna sig nästan hela sin vakna tid på och ett jobb där man får starta från absolut ingenting för att förhoppningsvis nå ända fram.

Jag placerade denna tråd i Fotboll då jag som de flesta här älskar fotboll, och tanken är med denna tråd att ni ska läsa denna och dela med er av era tankar och reflektioner som uppstår när ni läser detta. Men även reflektera över er egen situation och berätta vad just du har för mål.

Tack för mig.
Citera
2013-02-07, 00:05
Medlem
4522s avatar
Du vill bli agent och satsar på att ta en kandidat i ekonomi? Börja med att välja juridik istället parvel. Sen är inte din utbildning det viktigaste utan ditt kontaktnät. När du sitter med näsan i böckerna finns det alltid någon som är hungrigare än dig och dessutom på plats där det händer.
Citera
2013-02-07, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Du vill bli agent och satsar på att ta en kandidat i ekonomi? Börja med att välja juridik istället parvel. Sen är inte din utbildning det viktigaste utan ditt kontaktnät. När du sitter med näsan i böckerna finns det alltid någon som är hungrigare än dig och dessutom på plats där det händer.

Ekonomi, samt rikta in mig på marknadsföring. Sedan att jag skulle behöva så mycket Juridik är inte så självklart. Ofta låter man jurister skriva kontrakten. Klart jag behöver utbildning först. Ifall jag skulle slänga mig ut direkt på marknaden, det skulle aldrig gå. Vem skulle vilja ha en oerfaren 20 åring som deras agent. Därför är det bättre att vänta tills man är ~25 år och har lite kunskap som backar upp en. Kontakter är självklart viktigt och det får man försöka pussla ihop och bygga upp på vägen.
Citera
2013-02-07, 21:31
Medlem
Zhirgoyts avatar
Citat:

Varför juridik? Och varför kalla honom parvel?

TS: Jag önskar dig lycka till. Det verkar som sagt vara ett yrke där det främst krävs kontakter, men du kommer nog inte långt om du inte har en utbildning att falla tillbaka. Sports management låter som en bra idé!
Citera
2013-02-07, 22:47
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zhirgoyt
Varför juridik? Och varför kalla honom parvel?

TS: Jag önskar dig lycka till. Det verkar som sagt vara ett yrke där det främst krävs kontakter, men du kommer nog inte långt om du inte har en utbildning att falla tillbaka. Sports management låter som en bra idé!

Varför juridik? Dels är det en del i provet du måste ta för att få licens, visserligen inga svåra saker men likväl bättre att plugga än "ekonomi". Och vad tror du inger mest respekt i branschen? Att vara expert inom affärsjuridik eller kunna Kotlers 4P? Det räcker väl med att kolla på Carl Fhager. Allt som du lär dig på en ekonomilinje kan du läsa dig till själv, juridiken däremot är mer tungrodd och kräver seriösare studier.
Citera
2013-02-07, 23:05
Medlem
Viking-s avatar
Citat:
Varför juridik? Dels är det en del i provet du måste ta för att få licens, visserligen inga svåra saker men likväl bättre att plugga än "ekonomi". Och vad tror du inger mest respekt i branschen? Att vara expert inom affärsjuridik eller kunna Kotlers 4P? Det räcker väl med att kolla på Carl Fhager. Allt som du lär dig på en ekonomilinje kan du läsa dig till själv, juridiken däremot är mer tungrodd och kräver seriösare studier.
Även om juridik och kontakter troligen ger bra mycket mer än ekonomi inom agentyrket så är din sista kommentar högst subjektiv. Mer avancerad ekonomi kräver väldigt seriösa studier och innehåller bra mycket mer komplicerade teorier än Kotler eller Adam Smith, för att inte nämna all stödkunskap som behövs för att förstå dessa teorier.

Dock behöver man självklart inte förstå sig väldigt mycket på exempelvis makroekonomi för att bli en bra agent, även om det inte skadar. Däremot kan alternativkostnaden för att plugga ekonomi bli hög om tiden inte spenderas på mer relevanta studier och kontaktnät.
Citera
2013-02-09, 00:00
Medlem
Flashbacks egna superagent 4522 har rätt, allt handlar om kontaktsnät, sen kan det nog behövas lite juridik kunskaper. Varför behöver du plugga ekonomi? räcker med lite basic kunskaper inom ämnet...

Kan man grunda företag utan ekonomi utbildning så behövs de nog ingen för att bli agent/alternativt starta eget " agent bolag ", bara lite basic kunskaper som sagt...
Senast redigerad av xeezer 2013-02-09 kl. 00:12.
Citera
2013-03-04, 16:57
Medlem
Parniels avatar
Är också otroligt intresserad av detta. Tänkt på detta länge. Fotbollen är en stor del av mitt liv. Älskar fotboll, min stora passion i livet. Tyvärr föddes jag inte med gåvan att bli den nye Maradona. Utan jag har alltid haft ett skarp sinne och talets gåva. Jag mailade en agent här i Sverige. Han sa att läsa Sport Management på högskolan kan vara en bra start. Man ska inte stressa in i yrket.

Som sagt handlar inte yrket om utbildning egentligen, det ger väl dig mest en grund att stå på. Tenta av provet hos SvFF, få godkänt så är du agent. Men kontakterna, det är de man vill ha.

Som Jorge Mendes, en agent som har b.la Cristiano Ronaldo, Di Maria, Falcao, Mourinho, Pepe och massa andra som klienter. Han ägde typ en sportbar innan han kom in i yrket.

Om du är insatt, skulle du isf kunna PMa mig lite bra information? Tex bra sidor osv där man kan läsa mer om detta. Är som sagt otroligt intresserad av detta.

MVH
Citera
2013-03-20, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parniel
Är också otroligt intresserad av detta. Tänkt på detta länge. Fotbollen är en stor del av mitt liv. Älskar fotboll, min stora passion i livet. Tyvärr föddes jag inte med gåvan att bli den nye Maradona. Utan jag har alltid haft ett skarp sinne och talets gåva. Jag mailade en agent här i Sverige. Han sa att läsa Sport Management på högskolan kan vara en bra start. Man ska inte stressa in i yrket.

Som sagt handlar inte yrket om utbildning egentligen, det ger väl dig mest en grund att stå på. Tenta av provet hos SvFF, få godkänt så är du agent. Men kontakterna, det är de man vill ha.

Som Jorge Mendes, en agent som har b.la Cristiano Ronaldo, Di Maria, Falcao, Mourinho, Pepe och massa andra som klienter. Han ägde typ en sportbar innan han kom in i yrket.

Om du är insatt, skulle du isf kunna PMa mig lite bra information? Tex bra sidor osv där man kan läsa mer om detta. Är som sagt otroligt intresserad av detta.

MVH

Har tyvärr inte så mycket att ge. Försökt ringt runt lite, och ringde den svenska agenten George Friedman, och han var riktigt spydig i telefonen även ifall man bara ville ställa några korta frågor om utbildning.

Trampar mycket vatten just nu men är ju bara 18 år. Enklaste och bästa är väl att fundera på en annan karriär tills man är runt 30 år tills man blir tagen seriöst.

Kan PMa dig lite sidor dock som man kan läsa på regler, om licensen och om yrket.
Citera
2015-01-13, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freakonomics
Har tyvärr inte så mycket att ge. Försökt ringt runt lite, och ringde den svenska agenten George Friedman, och han var riktigt spydig i telefonen även ifall man bara ville ställa några korta frågor om utbildning.

Trampar mycket vatten just nu men är ju bara 18 år. Enklaste och bästa är väl att fundera på en annan karriär tills man är runt 30 år tills man blir tagen seriöst.

Kan PMa dig lite sidor dock som man kan läsa på regler, om licensen och om yrket.

Hur går det?
Citera
2015-01-13, 07:56
Medlem
mishimas avatar
De har väl släppt på kunskapskraven nu eller ska?
Citera
2015-01-13, 16:20
Medlem
1 april slopas agentlicensen. Jag läste om en väldigt ung agent, född 1991, för ett tag sedan. Här kommer länk, kanske kan vara intressant för TS.

http://www.bt.se/sport/agent-med-sik...84584035%29.gm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in