Citat:
Ursprungligen postat av BajsFader
Jag tror tyvärr att du missförstår mig. Självfallet har Swedavia, eller då A-train som Beaumont hävdar att det egentligen handlar om, rätten att upprätta avtal med sina resenärer där de kan ta hur hutlösa summor som helst för att resenären ska få tillträde till deras tågperrong. Så länge avgiften avkrävs när man är utanför spärrarna till perrongen ser jag absolut inga problem med deras handlande.
Faktiskt så har du stora möjligheter att betala passageavgiften innan du går på tåget. Vissa tåg som går förbi arlanda har också konduktör där du kan köpa biljetten. Tittar du på reseinformationen som SL, UL, SJ har så ser du också att det står att det krävs en egen biljett (eller vanlig + passagebiljett) för att få gå av på Arlanda. När jag åkt förbi där så har föraren/konduktören i utropen också sagt att man ska spara biljetten för att ta sig igenom spärren.
Citat:
Problematiken uppkommer först när resenärer befinner sig innanför spärrarna och vill komma ut, men nekas utträde om de inte uppvisar giltig biljett. Ponera att en resenär - antingen culpöst, genom oaktsamhet eller utan uppsåt (det är faktiskt oväsentligt) - har brutit mot gällande regler för avstigning vid Arlanda C. Resenären har alltså inte erlagt nämnda avgift, men befinner sig hur som helst på Arlanda C. Resenären vill inte/kan inte köpa en ny biljett för att ta ett annat tåg därifrån, det enda resenären vill komma åt är sin rätt till frihet. Jag ser inga problem med att resenären, p.g.a. att h*n inte köper någon ny biljett, då blir nekad möjlighet att använda sig av tåg för att komma därifrån, som ni mycket riktigt påpekat är det ingen rättighet att åka tåg. Vad jag däremot finner problematiskt är att resenären, om h*n använder sina egna ben för att försöka ta sig ut till friheten, blir hindrad av spärrarna.
Det är bara att betala avgiften som stationen kräver, eller hoppa på ett annat tåg och åka till en annan station (och betala den nya biljetten som eventuellt krävs). Att resenären inte vill köpa den biljett som krävs är inget som ska gå ut över stationen. Resenärens rätt till frihet nullifierar inte i dessa fall stationens rätt till att avkräva passageavgiften. Är man innanför spärren så kommer man från en plats där det funnits möjlighet att erlägga avgiften, och det finns också möjlighet att betala den helt på plats.
Citat:
För att förenkla exemplet. Tänk er att biljettkontrollen till matchen Sverige - Argentina, som spelades för ett par timmar sedan, inte gjordes när besökarna var på väg in, utan istället när besökarna var på väg ut. Samtliga som ertappades utan biljett på väg ut blir då kvarhållna tills de erlagt biljettavgiften. Självklart har besökarna utan biljett handlat felaktigt genom att inte betala för sig. Men när arrangörerna hindrar dessa människor från att lämna arenan begår de då inte ett allvarligare brott än besökaren? Kan verkligen någon annan än rättsväsendet neka en individ sin frihet endast p.g.a. att man brutit mot ett avtal? Kan någon annan än rättsväsendet ges denna oerhörda makt, att stänga in folk, endast för att deras tolkning är att ett avtalsbrott begåtts? Detta måste väl ändå strida mot de grundläggande mänskliga rättigheterna, så som rätten till frihet, rättsprövning och inget straff utan brott?
Det är faktiskt inte ett helt bra exempel. Men för att svara på ditt exempel: Ja, arrangörerna får avkräva biljettavgiften. Och envarsgripa de som vägrar. De mänskliga rättigheterna är inte inblandade i detta. Men för att gå igenom de tre punkter du lagt upp:
Rätten till frihet: Ger ingen rätt att ta slippa betala och göra rätt för sig. Och har faktiskt inget med ditt exempel att göra.
Rättsprövning: Har inget med det här att göra heller.
Inget straff utan brott: För det första så är det inget straff, det är arrangörens rätt att avkräva dig betalt. För det andra så är det ett brott att nyttja transport och ta sig in och vara inne på arenor utan att betala för sig. Att de ger dig möjlighet att betala istället för att direkt kalla på polisen, det är bonus för dig. Det hade varit 100% lagligt att de hållt fast alla utan biljett i envarsgripande, ringt polisen, och låtit flera fall av åtal ske.
Du lägger in fel värden i de mänskliga rättigheterna, för de ger dig inte rätt att göra vad du vill. Att du inte vill/kan betala avgiften för att ta dig genom passagen på arlanda och inte vill/kan betala tågbiljeten för att åka vidare är inget som ska gå ut över tågoperatörernas samt A-trains rätt att få betalt för de tjänster du utnyttjar.