2013-02-06, 18:25
Medlem
mrdrutts avatar
Har i stort sett bestämt mig för en eu moped Vespa som komplement till bilen för kortare turer. Blir nog en helt ny eftersom begagnade också är väldigt dyra. Sanslöst bra andrahandsvärde.
Undrar dock om någon vet hur 2 taktarmodellen och 4 taktsmodellen står sig mot varandra?? Tänker troligen låta butiken ta bort strypningen direkt.
Antar att 2 taktaren axar lite bättre men kan någon som testat dessa bekräfta eller dementera?
Bränsleförbrukning är också av intresse
Citera
2013-02-06, 18:45
Medlem
majordoes avatar
2-takt: Snabbare, bättre acceleration, lättare motor, enklare och trimma.

4-takt: Slöare, sämre acceleration, tyngre motor (I teorin, det skiljer från modell till modell, såklart)
men en 4-takt drar mindre bensin.

Citat:
Ursprungligen postat av mrdrutt
Har i stort sett bestämt mig för en eu moped Vespa

25km/h, eller 45km/h?

En "scooter" inte vespa.
Citera
2013-02-06, 18:58
Medlem
mrdrutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majordoe

4-takt: Slöare, sämre acceleration, tyngre motor (I teorin, det skiljer från modell till modell, såklart)

25km/h, eller 45km/h?

En "scooter" inte vespa.

Tack för info. Lutar nog åt tvåtaktaren. Framgick nog inte men modellen jag troligen köper är Piaggio Vespa lx50 eller s50. 45km/h
Senast redigerad av mrdrutt 2013-02-06 kl. 19:12. Anledning: glömt uppgift
Citera
2013-02-06, 19:10
Medlem
LightClouds avatar
Jag hade helt klart valt en 2T. Fyrtaktarna hos mopederna är så oerhört jäkla långsamma att det nästan går snabbare att gå. Mopeder ska vara tvåtakt, så är det bara. Det är när kubiken börjar öka som fyrtakt kan komma på tal.
Citera
2013-02-06, 19:17
Medlem
mrdrutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LightCloud
Jag hade helt klart valt en 2T. Fyrtaktarna hos mopederna är så oerhört jäkla långsamma att det nästan går snabbare att gå. Mopeder ska vara tvåtakt, så är det bara. Det är när kubiken börjar öka som fyrtakt kan komma på tal.

Blir en tvåtaktare. Enligt en försäljare går 2 taktaren riktigt bra när strypningen tas bort. 60-65 km/h.
Låter det rimligt?
Citera
2013-02-06, 19:29
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LightCloud
Fyrtaktarna hos mopederna är så oerhört jäkla långsamma att det nästan går snabbare att gå.
Är det typ baotian basic du kört? de ligger på ~2.2Kw men det finns fyrtaktare som är betydligt starkare, ex: honda zoomer ligger på 3Kw(4hk)

Citat:
Ursprungligen postat av majordoe
Enkel motorkonstruktion som gör den lättmekad och måste ha 2-taktsolja för att inte gå sönder.

Citat:
Mer komplicerad motorkonstruktion som bl.a kräver mer skötsel.
Citera
2013-02-06, 20:04
Medlem
lillaliljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Är det typ baotian basic du kört? de ligger på ~2.2Kw men det finns fyrtaktare som är betydligt starkare, ex: honda zoomer ligger på 3Kw(4hk)

Enkel motorkonstruktion som gör den lättmekad och måste ha 2-taktsolja för att inte gå sönder.

Att den är mer komplicerad håller jag med om, men vad är det som kräver skötsel förutom ventiljustering? 4t håller ju mycket bättre på crossar iaf.
Citera
2013-02-06, 20:09
Medlem
LightClouds avatar
Citat:

Har inte kört Zoomer, dock någon annan märkesmoped av fyrtakt. Detta var några år sedan dock, så kan ju ha utvecklats. Jag jämför med Aerox och liknande, som känns mycket piggare än de fyrtaktare jag kört!
Citera
2013-02-06, 20:48
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillalilja
[/b]

Att den är mer komplicerad håller jag med om, men vad är det som kräver skötsel förutom ventiljustering? 4t håller ju mycket bättre på crossar iaf.
Tänkte mer långsiktigt, till exempel vid ramlagerbyte är det mycket mer grejer att hålla reda på, sen finns det fler delar som kan gå sönder och fler ställen det kan läcka olja från.
Citera
2013-02-06, 20:55
Medlem
lillaliljas avatar
Citat:
Tänkte mer långsiktigt, till exempel vid ramlagerbyte är det mycket mer grejer att hålla reda på, sen finns det fler delar som kan gå sönder och fler ställen det kan läcka olja från.

Jo det kan du ju ha rätt i, dock verkar det inte som att Ts är den personen som skruvar själv. Förhoppningsvis ska ju inte heller något börja läcka eller så då moppen är helt ny.
Citera
2013-02-06, 21:14
Medlem
Citat:

Citat:
Jo det kan du ju ha rätt i, dock verkar det inte som att Ts är den personen som skruvar själv. Förhoppningsvis ska ju inte heller något börja läcka eller så då moppen är helt ny.

Nu var det ju inte det du skrev, du skrev att 4T "kräver mer skötsel" än 2T och byta ramlager kan man ju knappast anse vara "skötsel".

Visst är det mer komplext att plocka isär en 4T motor än en 2T motor men en 4T kräver inte mer skötsel än en 2T sett över hur många mil man kör mellan varje service.

En 4T motor är däremot väldigt mycket driftsäkrare än en 2T.
Citera
2013-02-06, 21:17
Medlem
mrdrutts avatar
Citat:

Nä jag har ingen lust eller kunskap att skruva själv. Köper nytt för att slippa skruva och förhoppningsvis få en problemfri moped. Blir väl någon service då och då såklart. En ny vespa 50cc är rätt kostsam...ca 29000 för 2t och någon tusenlapp till för 4t. Klart är att 4t verkar ha bättre bensinförbrukning .
Svårt val
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in