Citat:
Ursprungligen postat av Da2
Hej,
Jag har blivit erbjuden jobb på en bank som privatrådgivare. Jobbar även idag på en konkurrerande bank fast med andra arbetsuppgifter på företagssidan. Här har jag arbetat i nästan exakt två år. Innan det studerade jag och har en ekonomiexamen kandidat inom företagsekonomi. Jag har bytt tjänst en gång på nuvarande arbetsplats till närliggande arbetsuppgifter fast med mycket mer kundkontakt och uppsatta mål. Nuvarande lön ligger på 26 500:- och när jag sökte det nya arbetet la jag mig ganska högt 32 000:- med en minimigräns på 30 000:-. Jag har nu blivit erbjuden 28 000:- istället. Allt annat med förmåner och anställningsform är samma som på nuvarande. Jag skulle inte tveka att ta anställning om jag blev erbjuden 30 000:- men nu ligger vi ett par tusen under min minimigräns och bara 1 500:- högre än vad jag har idag, lägg därtill att jag inte får löneförhandla innevarande åt på den eventuellt nya arbetsplatsen. Hur ska jag agera? Jag ska lämna besked imorgon. Går det att försöka dra upp det åtminstone till 29 000:- eller kommer det uppfattas som att jag bara är ute efter pengarna? Är lönesättningen låg med tanke på erfarenheten av bank? Eller ligger lönerna för privatrådgivare såhär lågt generellt sett?
Du är väl ändå inte så sjukligt girig så att du skapar ett problem pga 1 500 kr ?
Värderar du pengar så högt kommer du att falla väldigt tungt den dagen du upptäcker att dom absolut värdefullaste sakerna här i livet inte går att köpa för pengar !