2013-02-06, 17:19
Medlem
Hej,

Jag har blivit erbjuden jobb på en bank som privatrådgivare. Jobbar även idag på en konkurrerande bank fast med andra arbetsuppgifter på företagssidan. Här har jag arbetat i nästan exakt två år. Innan det studerade jag och har en ekonomiexamen kandidat inom företagsekonomi. Jag har bytt tjänst en gång på nuvarande arbetsplats till närliggande arbetsuppgifter fast med mycket mer kundkontakt och uppsatta mål. Nuvarande lön ligger på 26 500:- och när jag sökte det nya arbetet la jag mig ganska högt 32 000:- med en minimigräns på 30 000:-. Jag har nu blivit erbjuden 28 000:- istället. Allt annat med förmåner och anställningsform är samma som på nuvarande. Jag skulle inte tveka att ta anställning om jag blev erbjuden 30 000:- men nu ligger vi ett par tusen under min minimigräns och bara 1 500:- högre än vad jag har idag, lägg därtill att jag inte får löneförhandla innevarande åt på den eventuellt nya arbetsplatsen. Hur ska jag agera? Jag ska lämna besked imorgon. Går det att försöka dra upp det åtminstone till 29 000:- eller kommer det uppfattas som att jag bara är ute efter pengarna? Är lönesättningen låg med tanke på erfarenheten av bank? Eller ligger lönerna för privatrådgivare såhär lågt generellt sett?
Citera
2013-02-06, 17:21
Medlem
Bongmons avatar
1: Ta jobb.
2: Knakrka på fritiden.
:3 gå till jobbet, sköt så bra du pallar.

Lönen är skitsaMMA, i vår värld handlar alltidng om pengar, men newsflash, finns massor av pengar, bara o skaffa NYA. kan en pundare på plattan få ihop till heroin för 6000/dag så kan andra också.
Citera
2013-02-06, 17:28
Medlem
Rallarsvingens avatar
Kan du inte säga just detta imorgon när du pratar med dem. Att arbetet, iom den lönen de erbjuder inte är lika attraktiv för dig, med tanke på den lön du har nu (samt möjligheter till löneök)?
Lägger man sig lönemässigt lågt i starten av ett jobb så hänger ju det med resten av tiden man arbetar...
Citera
2013-02-06, 17:30
Medlem
Står det mellan dig och en annan? Går du från ftg till priv så borde du kräva högre lön än nuvarande. Tycker du ska kräva 30 lakan. Ville dom ha dig (vilket dom vill) så slantar dom upp den marginella mellanskillnaden.
Citera
2013-02-06, 17:37
Medlem
manodepressivs avatar
Tror det blev en nolla för mycket va? Skulle vilja träffa den person som pular i sig knark för sex lakan om dagen..

Ont:
Strunta i nya jobbet. Lojalitet väger tyngst. Stå ut med nuvarande lön fram till nästa förhandling och nämn då att du tackat nej till ett jobb hos en konkurrent trots att det var bättre pröjs hos dem. Arbetsgivaren bör då skjuta till och ge dig motsvarande siffra.

Detta har funkat för mig. Visserligen inom industri, utan slips och kundkontakt, men chefer lär ju vara chefer oavsett bransch.
Citera
2013-02-06, 17:52
Medlem
Det ska även nämnas att jag bad dem möta mig halvvägs på 30 000:- och de sa att även det är för högt... Tufft läge. Jag tror ändå att jag ska lägga upp det som att jag verkligen vill ha jobbet och att de inte kommer ångra sig, bara de möter mig halvvägs. Annars får jag nog tacka nej.
Citera
2013-02-06, 18:09
Medlem
Om du absolut vill bli privatrådgivare så tycker jag du ska ta jobberbjudandet. Men trivs du på nuvarande arbete stanna. Du vet inte hur du kommer att trivas på den nya arbetsplatsen. Dessutom ökar dina möjligheter att avancera inom företaget med tiden. Jag hade personligen inte accepterat en lön under min minimigräns. Kan nog också medföra att det blir svårare att löneförhandla i framtiden.
Citera
2013-02-07, 00:06
Medlem
DenLilleHemskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Da2
Hej,

Jag har blivit erbjuden jobb på en bank som privatrådgivare. Jobbar även idag på en konkurrerande bank fast med andra arbetsuppgifter på företagssidan. Här har jag arbetat i nästan exakt två år. Innan det studerade jag och har en ekonomiexamen kandidat inom företagsekonomi. Jag har bytt tjänst en gång på nuvarande arbetsplats till närliggande arbetsuppgifter fast med mycket mer kundkontakt och uppsatta mål. Nuvarande lön ligger på 26 500:- och när jag sökte det nya arbetet la jag mig ganska högt 32 000:- med en minimigräns på 30 000:-. Jag har nu blivit erbjuden 28 000:- istället. Allt annat med förmåner och anställningsform är samma som på nuvarande. Jag skulle inte tveka att ta anställning om jag blev erbjuden 30 000:- men nu ligger vi ett par tusen under min minimigräns och bara 1 500:- högre än vad jag har idag, lägg därtill att jag inte får löneförhandla innevarande åt på den eventuellt nya arbetsplatsen. Hur ska jag agera? Jag ska lämna besked imorgon. Går det att försöka dra upp det åtminstone till 29 000:- eller kommer det uppfattas som att jag bara är ute efter pengarna? Är lönesättningen låg med tanke på erfarenheten av bank? Eller ligger lönerna för privatrådgivare såhär lågt generellt sett?
Du är väl ändå inte så sjukligt girig så att du skapar ett problem pga 1 500 kr ?

Värderar du pengar så högt kommer du att falla väldigt tungt den dagen du upptäcker att dom absolut värdefullaste sakerna här i livet inte går att köpa för pengar !
Citera
2013-02-07, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenLilleHemske
Du är väl ändå inte så sjukligt girig så att du skapar ett problem pga 1 500 kr ?

Värderar du pengar så högt kommer du att falla väldigt tungt den dagen du upptäcker att dom absolut värdefullaste sakerna här i livet inte går att köpa för pengar !
Det är inte det att pengarna är det viktigaste här men när vi ligger såpass långt ifrån varandra från början så känns det bara rättvist att mötas någonstans på vägen, speciellt med tanke på vart jag ligger idag lönemässigt. Varför ska jag vara villig att gå ner när dem inte är villiga att gå upp? Det bör ju betyda att jag vill ha jobbet mer än dem vill ha mig. Nu får vi ju avvakta och se hur det blir i slutändan.
Citera
2013-02-07, 13:05
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Om du verkligen vill ha 30k så säg att det är ditt minimum annars måste du tacka nej. Får du inte jobbet så har du ju ändå ditt gamla kvar och fler jobb lär dyka upp i framtiden.
Citera
2013-02-07, 16:44
Medlem
Jag ringde och sa att jag jättegärna vill ha jobbet och fortfarande är intresserad men att 28 000:- är för lågt då jag ligger kring det i dagsläget, samt att jag vid kommande löneförhandling har chans att komma över 28 och att det inte vore schysst mot mig själv. Jag sa även att 30 var min nedre gräns men att jag är villig att gå ner till 29 500:- för att jag verkligen vill ha jobbet. De ska höra av sig imorgon.
Citera
2013-02-07, 17:22
Medlem
Pulpas avatar
Och efter att ha läst här, kommer vi att erbjuda dig 27k så har du ändå höjt din lön med 500kr.
Vi nöjda och du nöjd!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in