2013-02-06, 13:02
Medlem
kontorsboegens avatar
Jag har arbetat med sjukpenning/sjukersättning/samordning/rehabilitering på Försäkringskassan i tio år. Svarar gärna på frågor. Svarar gärna på frågor om mitt arbete men kommer inte svara på frågor om politik. Shoot! :-)
Citera
2013-02-06, 13:15
Medlem
grohlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kontorsboegen
Jag har arbetat med sjukpenning/sjukersättning/samordning/rehabilitering på Försäkringskassan i tio år. Svarar gärna på frågor. Svarar gärna på frågor om mitt arbete men kommer inte svara på frågor om politik. Shoot! :-)

Vad för utbildning kräver ditt yrke?
Varför måste jag alltid ringa 4 minst för att förklara hur ni ska göra rätt innan det blir så?
Citera
2013-02-06, 13:15
Medlem
Keyzs avatar
Citat:

Jag är för tillfället i utlandet och söker jobb (utanför EU) och blev kallad till AF för möte. Har inte berättat om min utlandsvistelse och undrar hur jag kan kringgå mötet? Har redan sjukanmält mig från ett möte i förra veckan men fick sedan ny tid. Det är tydligen inte okej att söka jobb utanför EU.
Citera
2013-02-06, 13:18
Medlem
Rallarsvingens avatar
Citat:

Känner du att ditt arbete blivit tuffare (menar då för dig själv, mentalt/ta med sig jobbet hem etc.) efter att reglerna har skärpts för sjukpenning/sjukersättning? Mao - ger du ex avslag idag på ärenden som du vet inte hade avslagits för några år sedan?
Citera
2013-02-06, 13:24
Medlem
kontorsboegens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grohler
Vad för utbildning kräver ditt yrke?
Varför måste jag alltid ringa 4 minst för att förklara hur ni ska göra rätt innan det blir så?

Fråga 1:
Högskoleutbildning med medicinsk/juridisk/beteendevetenskapling utbildning. Lite oklart exakt vilka kunskaper det är man egentligen behöver ha med sig in i jobbet tycker jag.

Fråga 2:
Finns nog flera skäl. Ett problem är att man får prata med Försäkringskassans "kundcenter" som tar emot och förmedlar det du säger till din handläggare via en journalanteckning i ärendehanteringssystemet. Finns ju t ex inget utrymme för motfrågor och dialog i ett sådant system.
En annan förklaring är att du är dum i huvet eller att din handläggare på Försäkringskassan är det.
Citera
2013-02-06, 13:32
Medlem
kontorsboegens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keyz
Jag är för tillfället i utlandet och söker jobb (utanför EU) och blev kallad till AF för möte. Har inte berättat om min utlandsvistelse och undrar hur jag kan kringgå mötet? Har redan sjukanmält mig från ett möte i förra veckan men fick sedan ny tid. Det är tydligen inte okej att söka jobb utanför EU.

Fel myndighet.

Citat:
Ursprungligen postat av Rallarsvingen
Känner du att ditt arbete blivit tuffare (menar då för dig själv, mentalt/ta med sig jobbet hem etc.) efter att reglerna har skärpts för sjukpenning/sjukersättning? Mao - ger du ex avslag idag på ärenden som du vet inte hade avslagits för några år sedan?

Nej, det var värre på den tiden då reglerna var flummiga och oförutsägbara. Då förväntades man vara "tough guy" och hota med indragen ersättning om sjukskrivna personer inte verkade tillräckligt entusiastiska i sin rehabilitering. Så var det i praktiken innan rehabiliteringskedjan infördes.
Nu för tiden vet de flesta att reglerna är tuffa, men det finns en trygghet från alla sidor i att man inte kan "prata sig till" pengar från sjukförsäkringen.
Citera
2013-02-06, 13:37
Medlem
Rallarsvingens avatar
Citat:
Nu för tiden vet de flesta att reglerna är tuffa, men det finns en trygghet från alla sidor i att man inte kan "prata sig till" pengar från sjukförsäkringen.
Så en kritisk följdfråga blir då: ett "åtsnävat" handlingsutrymme för dig som handläggare är mao något du förespråkar?
Citera
2013-02-06, 13:39
Medlem
Fråga.

Vad blir konsekvenserna av att arbeta heltid fastän man är sjukskriven på tex 50% o får sjukpenning.
Hur bra koll har ni?
Citera
2013-02-06, 14:40
Medlem
kontorsboegens avatar
För rättssäkerhetens skull tror jag det är bra. När jag började på kassan kunde man hitta på vad fan man ville. Dra in sjukpenningen eller köp ett busskörkort till grabben. Gör det som känns rätt! :-/

Jag jobbade i samverkan AF/FK ett tag och det var uppbyggt kring någon sorts olustig good cop/bad cop-rutin. Man jobbade enligt något som hette FAROS-modellen där en sjukskriven arbetstränade i ett år med en arbetsförmedlare som följde upp. Så var det uppföljningar med FK då och då. Och när året var slut så skulle man ha provat att arbetsträna så mycket som möjligt, och så var tanken att man skulle ansöka om sjukersättning (dvs förtidspension) på den tid som blev kvar. Men det fanns ett problem. För att få 50% sjukersättning så måste man ha provat att arbetsträna mer än 50%. Men det "glömde" alltid Arbetsförmedlingen bort (speciellt när man visste att det bara fanns jobb på halvtid). Resultatet blev att personen fick jobb på halvtid, indragen sjukpenning och ingen förtidspension. Personlig katastrof för den sjukskrivne, bra statistik för AF, FK blev bad guy.

Det är generellt ett problem att när man förklarar exakt hur stelbent socialförsäkringen är (och egentligen alltid har varit) så är det ingen som tror en. Till stor del beroende på att det har slarvats och setts genom fingrarna med saker och ting på Försäkringskassan något så fruktansvärt genom åren.

Citat:
Ursprungligen postat av Rallarsvingen
Så en kritisk följdfråga blir då: ett "åtsnävat" handlingsutrymme för dig som handläggare är mao något du förespråkar?
Citera
2013-02-06, 14:45
Medlem
kontorsboegens avatar
Försäkringskassan ska ju ha löpande kontakter med arbetsgivaren för rehabilitering, så chansen/risken är ju att det kommer fram den vägen. Värre är det om du är egen företagare. Dom har vi ruskigt dålig koll på.
Är det så att du har en sjukersättning och därmed har en låg SGI baserad på halvtidsarbete så kommer en automatisk impuls om utredning igång om du plötsligen deklarerar mycket högre inkomst än vanligt. Men som du säkert förstår så blir ju den impulsen ganska sen.

Citat:
Ursprungligen postat av rydahklyde
Fråga.

Vad blir konsekvenserna av att arbeta heltid fastän man är sjukskriven på tex 50% o får sjukpenning.
Hur bra koll har ni?
Citera
2013-02-06, 14:54
Avslutad
Hur mycket är garantiersättningen på?
Citera
2013-02-06, 15:56
Medlem
Kan man säga att försäkringskassan är det nya Stasi? Ni har tillgång till intima detaljer om befolkningen.
Ni har även "agenter" som kollar befolkningen? Är de beväpnade? Varför använder ni inte polisen om ni vill spionera på folket?

Vilka andra myndigheter (får officiellt) samköra med era otroligt digra och högst komprometterande samt extremt detaljerade - register? Utöver skattemyndigheten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in