2005-05-09, 14:33
Medlem
Som rubriken lyder. Hur märker man kroppsligt av att man är alkolist?
Citera
2005-05-09, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manta Atlantica

Kroppsligt behöver det inte märkas/synas/kännas. Jag är känslomässigt beroende av alkohol och måste bli aprak minst en gång i veckan :/

Sjukt jobbigt när man är 32 bast och ska föreställa vuxen/seriös...
Citera
2005-05-09, 16:27
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manta Atlantica

Kroppsligt kan man väl märka av smärtor i leverområdet, samt att du känner en fysisk abstinens, dvs du mår dåligt om du inte får i dig sprit. Observera skillnaden på att man vill och festa (psykiskt) och att vara tvungen att dra i sig sprit för att fungera (fysiskt).

Sen kan man ju också kolla upp hur ofta, hur mycket, och när och vad man dricker. Dricker du flera dar i veckan större mängder starksprit (oberoende dag) så är chansen att du har problem med spriten ganska stor. Att ta en grogg efter maten några dar är inte så farligt, att ta en kvarting varje dag efter maten.. problem..
Citera
2005-05-09, 20:12
Medlem
SnuskigGubbes avatar
du darrar,skakar,smärtor i leverområdet,hjärtklappningar,yrsla,klåda,mm....
välkommen i klubben
Citera
2005-05-09, 21:40
Medlem
marcarolos avatar
Röd i ansiktet när man dricker brukar vara ett säkert tecken

Citera
2005-05-09, 21:43
Medlem
ljungbackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo
Med antabus, ja.

Ont nertill i ryggen(njurarna). Behöver inte vara ett tecken på alkolism,
du kan ha festat hårt en period.
Citera
2005-05-09, 22:02
Medlem
pentrys avatar
Jag har sedan en tid tillbaka accepterat att jag lever ett liv där gränsen mellan "normalt" drickande och "alkholism" är väldigt suddigt. Visst, jag har känt smärtor i levern, känt mig ofokuserad och "nojjig" och där alkoholen gett mig det lugn jag eftersträvar. Dock, jag klarar av de vardagliga sysslor som krävs av mig för att betraktas som en medborgare som bidrar till samhället snarare än lever på det. Darrighet, ett direkt begär samt ont i levern samt irritation och osäkerhet i tankarna skulle jag personligen betrakta som mer eller mindre ett tecken på alkoholism.
Citera
2005-05-09, 23:02
Medlem
Emirens avatar
Att känna sug efter några bärs under dagarna eller som jag, en virre eller två till frukost för att återställa kan väl inte räknas som alkoholism?
Citera
2005-05-09, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emiren
Att känna sug efter några bärs under dagarna eller som jag, en virre eller två till frukost för att återställa kan väl inte räknas som alkoholism?

Jag har under en längre tid fått ovanan att ta ett antal öl om dagen. Tar en öl på morgon kvisten. Sedan några till innan lunch och sedan slinker det gärna ner några till på eftermiddagen. Och värsta scenariot är när det kommer sjömänn med i bilden. (Jag är inte prostituerad ha ha ha ha) Men i mitt arbete så kommer jag i kontakt med sjö männ så gott som dagligen.

Sedan någon vecka tillbaka så har jag börjat känna mig yr och allmänt konstig+ lite små darrig. Det som hjälper är medicinen för en äkta viking. Men ack jag tror jag trillat dit. Och vet ej hur jag ska ta mig ur den här situationen.
Citera
2005-05-09, 23:25
Medlem
Grårävs avatar
Låter som att några av er ska börja tänka er för
Citera
2005-05-09, 23:26
Medlem
jag vet faktiskt inte om jag har problem det e mer på helgen..jag är inte en som e glad i att festa men om jag inte dricker blir jag typ nervös.
Citera
2005-05-10, 02:00
Bannlyst
Problem med spriten har du då du utan sprit erfar följande. Speciellt efter en bläcka.
Irritation, aggression, rastlöshet.
Paniksyndrom, ångest, oro.
Milda "smärtor" i magtrakten vid fysisk anstränging. (Som tex en promenad ner till bolaget.)
Yrsel, darrningar, fel på finmotoriken (Inte kunna skriva effektivt på tangentbordet tex)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in