2013-02-05, 09:37
Medlem
02-02-2012s avatar
Har i en tråd fått inlägg bortplockade för att jag ifrågasatt topic för tråden och jag undrar lite om detta verkligen är rätt gjort. Som vi vet skapas det trådar av varierande kvalité och det beror oftast på första inlägget som görs. Frågan är nu hur man skall hantera en tråd med en underlig eller dålig topic. Skall det vara tillåtet för någon att ifrågasätta det första inläggets validitet för en tråd? Med det menar jag att om jag skriver något i en trådstart som folk inte håller med om (inte argumenten utan de grundläggande antaganden för tråden) skall dessa som inte håller med mig få ifrågasätta topic som så även om ämnet kan vara rätt?

Anledningen till att jag skriver detta kommer av att vi har en väldigt stor tråd som heter "Början på ett mediakrig om mångkulturen?" där jag hävdar att mångkultur inte längre är en politik som förs. Skall jag ha rätt att skriva detta i tråden och ha en diskussion inom den för att lägga fram min åsikt?

Svaret från er blir naturligtvis att jag skall starta en ny tråd så då blir min motfråga direkt: om jag startar en tråd om att jorden är platt, skall det vara förbjudet att ifrågasätta en platt jord i tråden? För det blir nämligen den naturliga följden om en tråds topic inte får diskuteras inom en tråd. Ni kan nog själva förstå att detta skulle bli väldigt konstigt och just en platt jord är det knappast någon som ser ett problem med att ifrågasätta men skall det samma inte då även gälla för frågor om filosofi, politik, religion och andra mjukare ämnen där vi saknar möjlighet att 'mäta' och 'väga' topic?

Som jag ser på frågan skulle det bli väldigt svår att diskutera ämnen om en topics riktighet inte får ifrågasättas. Givetvis menar jag inte nu att man skall ges rätt att ifrågasätta allt hela tiden men har man goda argument för sin sak tycker jag att detta borde vara tillåtet inom ramen för en tråd så länge det inte blir en handfull sidospår som lever sitt eget liv.

Vad säger forumet, i just detta fall tror jag det är OnT att diskutera trådens topic
Citera
2013-02-05, 09:49
Moderator
skunkensunes avatar
Om du i ett inlägg enbart påpekar att någon annans inlägg är off-topic skulle jag anse att även det inlägget är ot. Det är dessutom onödigt med sådana inlägg då vi har en rp-funktion.
Citera
2013-02-05, 12:41
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Har i en tråd fått inlägg bortplockade för att jag ifrågasatt topic för tråden och jag undrar lite om detta verkligen är rätt gjort. Som vi vet skapas det trådar av varierande kvalité och det beror oftast på första inlägget som görs. Frågan är nu hur man skall hantera en tråd med en underlig eller dålig topic. Skall det vara tillåtet för någon att ifrågasätta det första inläggets validitet för en tråd? Med det menar jag att om jag skriver något i en trådstart som folk inte håller med om (inte argumenten utan de grundläggande antaganden för tråden) skall dessa som inte håller med mig få ifrågasätta topic som så även om ämnet kan vara rätt?
Att i inlägg ifrågasätta TS grundläggande antagande kan vara nyttigt för diskussionen. Det kan också vara enbart störande. Vilket beror på två saker: Vad det handlar om och hur ifrågasättandet görs.
Citera
2013-02-05, 13:19
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Att i inlägg ifrågasätta TS grundläggande antagande kan vara nyttigt för diskussionen. Det kan också vara enbart störande. Vilket beror på två saker: Vad det handlar om och hur ifrågasättandet görs.
Frågan är mer om det skall räknas som OT ifall en tråds topic ifrågasatts, säger någon "Det är fel LoL!" + 10 smilies är det väl ingen som ifrågasätter om det är OT men när en diskussion pågår och tråden dessutom är ett par år gammal kanske man skall ha tillåtelse att ifrågasätta om trådens topic och omforma den till att bli mer tidsenlig?

I just vetenskap skulle det bli ett stort problem om någon liknande OT tolkning blev gällande då många trådar där handlar om att just ifrågasättande. Sedan kan man alltid dra gränsen för när innehållet och när topic ifrågasätts men jag skulle vilja se ett mer klart ställningstagande i frågan.
Citera
2013-02-05, 14:06
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Frågan är mer om det skall räknas som OT ifall en tråds topic ifrågasatts, säger någon "Det är fel LoL!" + 10 smilies är det väl ingen som ifrågasätter om det är OT men när en diskussion pågår och tråden dessutom är ett par år gammal kanske man skall ha tillåtelse att ifrågasätta om trådens topic och omforma den till att bli mer tidsenlig?

I just vetenskap skulle det bli ett stort problem om någon liknande OT tolkning blev gällande då många trådar där handlar om att just ifrågasättande. Sedan kan man alltid dra gränsen för när innehållet och när topic ifrågasätts men jag skulle vilja se ett mer klart ställningstagande i frågan.
På din generella fråga kan just jag inte ge dig ett annat svar än det generella svar du fick. Möjligen skulle jag klara det om frågan blev tydligare.

Dina enskilda modereringsärenden får du ta den gängse vägen: https://www.flashback.org/t951568
Citera
2013-02-05, 14:50
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Om man tar exemplet med en platt jord som utgångspunkt så beror det lite på hur man formulerar sig. Startar jag t ex en tråd där jag berättar att jag är övertygad om att jorden är rund och vill ha tips på argument för att backa upp min ståndpunkt så är det utan tvekan OT att i den tråden börja tjafsa om att jorden visst är rund - frågeställningen rör ju själva argumenten i sig och inget annat.

Det går nog tyvärr inte att ge några generella och allmängiltiga svar på huruvida det är okej att ifrågasätta TS eller inte, utan det får bedömas från fall till fall.
Citera
2013-02-16, 19:03
Medlem
Fula Gubbens avatar
Jag har flera trådstarter som återkommande råkar ut för folk och halv-troll som försöker skjuta ned topic i sina inlägg, snarare än att diskutera ämnet. Lösningen är att de istället startar en egen tråd som handlar om det de anser vara "rätt".

Ett enkelt exempel är den populära "Medievänsterns propaganda-vokabulär" i M & J. Då och då dyker det upp tomtar som säger att det "inte finns" någon medie-vänster. Det är emellertid ett OT-inlägg.

Lösning: starta en egen tråd som heter "Myten om medie-vänsterns existens".

Svårare än så är det inte. Den nya tråden blir ofta idiotisk och kortlivad, men det är en annan sak.

Nej, jag tycker inte att man ska ifrågasätta topic. Topic är en sorts inbjudan till "lek" enligt de regler som framkommer av första posten (samt FB:s regelverk). Gillar man inte lekens regler så får man gå till en annan sandlåda och starta en egen lek.

Det här är en viktig princip, då det tycks bli allt vanligare med destruktiva tråd-nappare, smyg-troll och allmänna OT-glappkäftar på FB.
Citera
2013-02-18, 12:18
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Om man tar exemplet med en platt jord som utgångspunkt så beror det lite på hur man formulerar sig. Startar jag t ex en tråd där jag berättar att jag är övertygad om att jorden är rund och vill ha tips på argument för att backa upp min ståndpunkt så är det utan tvekan OT att i den tråden börja tjafsa om att jorden visst är rund - frågeställningen rör ju själva argumenten i sig och inget annat.

Det går nog tyvärr inte att ge några generella och allmängiltiga svar på huruvida det är okej att ifrågasätta TS eller inte, utan det får bedömas från fall till fall.

För att ytterligare dra parallellen med den platta eller runda jorden, så tycker jag att man allt oftare ser följande exempelscenario: TS skapar en tråd om storcirkelnavigering & dess teknikaliteter.
En debatt om olika aspekter av denna navigering påbörjas. Ganska snart kommer det in någon som istället direkt börjar ifrågasätta om jorden är rund och den icke-euklidisk geometrin verkligen existerar. Nästan alltid utan några belägg för påståendet. Vilket får till följd att andra i tråden blir förbannade & sedan är pajkastningen igång.

Ofta är det samma personer som återkommer & det blir oftast uppenbart att syftet bara är att sabotera tråden & dra bort fokus från det ursprungliga ämnet.

Detta tycker jag blivit ett allt större problem på senare tid & jag undrar om det inte delvis är en rest av ssu-kampanjen som inte blev så lyckad från start direkt men där man nu verkar ha ändrat taktik till att istället försöka spåra ur misshagliga trådar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in