Jag har rakat mig med rakapparat sedan flera år tillbaka men gick över till Gilette Fusion Rakhyvel för några månader sedan eftersom jag upplevde att det alltid var svårt att raka bort allt hår vid halsen med en rakapparat. Man fick liksom använda mycket tryck och alltid när jag gjorde det så fick jag små röda prickar vid hakan/käkkanten och på halsen.
Efter någon vecka med rakhyvel, då jag hade fått in rätt teknik och anpassat skägget så gick det faktiskt bättre än när jag använde rakapparat.
Av min personliga erfarenhet, så får man röda utslag på halsen eftersom man har rakat alldeles för hårt mot huden, det blir irriterat och man får utslag särskilt på halsen eftersom huden är ömtåligare där än i ansiktet.
Om man använder rakhyvel så är det viktigt att man inte rakar på samma område flera gånger om eftersom även huden rakas av. Man bör göra max 2 drag på samma område, inte fler. Ifall man trycker för mycket eller om man rakar flertal gånger på samma område så skrapas huden av och den kommer börja torka ut och sedan flagna i några dagar efteråt. Detta brukade oftast hända mig när jag var nybörjare med rakhyveln, särskilt så fick jag det på kinderna och under/sidan om ögonhålorna.
Mina tips är:
- Ta en varm dusch eller ånga/tvätta med varmt vatten i ansiktet innan du rakar dig för att mjuka upp håren.
- Använd gärna en förberedande ansiktstvätt för att få bort smuts och bakterier innan rakning.
- Låt raklöddret sitta på i 5 minuter innan du börjar rakningen.
- Använd en fin rakhyvel för att få en jämn och fin rakning, det är värt att köpa en rejäl hyvel istället för en massa engångs plastskit på ICA. Det är lika mycket skillnad som att köra en Golf och en Ferrari. Lägg någon hundralapp extra för kvalité, det är det värt.
- Lär dig att använda rätt tryck mot huden samt att du bör endast göra max 2 drag på samma område.
- Dagen efter så kan du använda en rakapparat för att torr-raka på kinderna för att få en len och fin hud utan strävhet av stubb.
- Använd alltid en after-shave balm, eftersom ansiktsvatten med alkohol torkar ut huden.
- Använd alltid en bra fuktkräm dagen efter, etc.
Edit:
- Använd ALLTID en REN handduk för att torka ansiktet efter rakning.