2013-02-04, 19:03
Medlem
http://www.barometern.se/ledare/elektrikerna-drar-ut-sladden(3633875).gm

"De stora facken har under de senaste åren visat ansvarstagande, pragmatism och nytänkande. Metall accepterade krisavtal. LO förhandlade trots allt om en jobbpakt med regeringen. Kommunal bejakar alternativ i välfärden. "

Metall har accepterat krisavtalet med elektrikerförbundet gör det inte. Således vill elektrikerförbundet vägra Metall's arbetare att arbeta. Hur kan det vara någon solidaritet i det?

Inte nog med detta, elektrikerförbundet har även varit i farten under en tid att strida mot EU's lagar. Lagar om hur man ska få ta ut utgifter, samt även hur de spenderat dessa pengar på sina "personalmöten" (läs: fester).

"En granskning från revisionsfirman Deloitte talar om leasingbilar, höga pensionsavsättningar för ombudsmän och kryssningar. 7,6 miljoner kronor gick till annan verksamhet 2007. En miljon mindre året därpå.
Kontrollavgiften är för övrigt lika hög i en tid med IT och datorstöd som den var när ackordssedlar användes. Revisionsfirman undrar också varför så många som 16 personer är sysselsatta med ackordsarbetet som borde vara betydligt effektivare.
"

Ni som är med i facket. Hur kan ni gå med på det här? Vad säger ni till era medarbetare? Har ni insyn i ert fackförbund och hur de beter sig?
Är det verkligen okej att elektrikerförbundet ska kunna slå ut industrin på detta viset eller behöver vi kanske arbetsmarknadsreformer för att hålla in så facken inte gör sådant här?
Citera
2013-02-04, 19:12
Medlem
Nlesjems avatar
Elektriker borde få högre lön pga riskerna i sitt jobb.
Gäller iofs många fler arbeten..
Edit,Offtopic kanske?
Citera
2013-02-04, 19:36
Bannlyst
De gör alldeles rätt hårt skall sättas mot hårt.
Citera
2013-02-04, 19:39
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fislurken

Word! Det är alldeles för mjäkigt i svensk fackföreningsrörelse, konflikt och ställ krav för fan annars får man ingenting!

Heja elektrikerförbundet som inte viker ner sig.
Citera
2013-02-04, 19:53
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Word! Det är alldeles för mjäkigt i svensk fackföreningsrörelse, konflikt och ställ krav för fan annars får man ingenting!

Yes, det känns skönt att något utav de mjäkiga arbetarförbunden vågar ta striden mot de giriga arbetsgivarna
Citera
2013-02-04, 20:28
Medlem
Citat:
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Yes, det känns skönt att något utav de mjäkiga arbetarförbunden vågar ta striden mot de giriga arbetsgivarna

Så betala fackpamparna massvis, ingen får högre lön. Massvis med folk förlorar jobben. De får dock festa loss och bryta mot lagen.

Det är bra? Ni är ju efterblivna om ni tror det. De andra fackförbunden gick med på att gå ner lite i lön, för att folk skulle kunna behålla jobb och t.om. se fler anställas. Sen kommer ett annat fack in och bara skriker och hojtar om mer pengar, så får ingen behålla jobbet. Hur är det bra? Varför är det bra? För att facket gjorde det? Som en satans religion i det här landet att tro fack är bra. Nej det är dem inte. Läs på.

Eller är det för att det är hårt och internetkrigarna vill verka hårda? Okej, men vad konstruktivt. Ingen av er kan ju jobba inom industrin. Sitta där och säga att det bra att folk förlorar jobbet. Något fel på er.

Förstår mig inte på folk i det här landet. Hurra-rop för att stänga ner svensk industri? Måste ju vara snorungar i farten.
Citera
2013-02-04, 20:53
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visf
Så betala fackpamparna massvis, ingen får högre lön. Massvis med folk förlorar jobben. De får dock festa loss och bryta mot lagen.

Det är bra? Ni är ju efterblivna om ni tror det. De andra fackförbunden gick med på att gå ner lite i lön, för att folk skulle kunna behålla jobb och t.om. se fler anställas. Sen kommer ett annat fack in och bara skriker och hojtar om mer pengar, så får ingen behålla jobbet. Hur är det bra? Varför är det bra? För att facket gjorde det? Som en satans religion i det här landet att tro fack är bra. Nej det är dem inte. Läs på.

Eller är det för att det är hårt och internetkrigarna vill verka hårda? Okej, men vad konstruktivt. Ingen av er kan ju jobba inom industrin. Sitta där och säga att det bra att folk förlorar jobbet. Något fel på er.

Förstår mig inte på folk i det här landet. Hurra-rop för att stänga ner svensk industri? Måste ju vara snorungar i farten.

Felet är på dig som är en mes och tror att maktkampen mellan arbetsmarknadens parter inte behövs.
Citera
2013-02-04, 21:19
Medlem
christerys avatar
Citat:
Felet är på dig som är en mes och tror att maktkampen mellan arbetsmarknadens parter inte behövs.

Håller med.

Finns ett tredje alternativ, och det är att gå från jobbet. Jag gjorde det när dom skulle sänka lönen. Facket var med på det (att sänka lönen) och arbetsgivaren jublade väl.

Men jag konkurrerar inte på dom villkoren. Elektrikerförbundet kritiserade våran lösning, och fick fan för det åxå.

Är inte facket starkt, vad skall man då ha det till?
Citera
2013-02-04, 21:22
Bannlyst
Citat:

Hur i helvetet kan du fått bli moderator här som är så innehelvetet dum i huvudet, så du rackar ner på alla fackliga förbund.
Finns det något fel i huvudet på någon här så står du i främsta ledet.
Det är ju helt bedrövligt vilken jävla pajas du är.
Citera
2013-02-04, 22:45
Medlem
Citat:

Om det är så dåligt kan de väl sluta. Varför ska de tvinga hundratusentals personer att förlora jobbet?

Sen är det nog snarare så att din uppfattning om vad fack gör är mer än saga likt rödluvan än en verklighetsbeskrivning. Vilket gör dig till en normal svensk som läst den normala sosse-propagandan.

Fack är fiender till andra arbetare. I det här fallet är elektrikerförbundet fiende till i princip alla andra i Sverige. De försöker hålla ut så de får lön på varenda annan arbetare i Sverige. Jag tycker det är skadat och destruktivt. Jag tycker det är vidriga egoister. Jag tycker inte vi borde tillåta det, jag anser vi borde ta bort licensen av detta fack och sen får de som tycker det är så hemskt jobb helt enkelt sluta jobba. Så det borde vara.

Så jag tycker det det är ganska vidrigt att de går ut i strejk och även tvingar svensk industri att stänga. Du kanske är för att förlora jobbet, att Sveriges ekonomi går i botten, folk går arbetslösa och är fattiga. Men det är ganska efterblivet att vara för det så jag känner mig ganska trygg i att tycka du är korkad.

Citat:
Hur i helvetet kan du fått bli moderator här som är så innehelvetet dum i huvudet, så du rackar ner på alla fackliga förbund.
Finns det något fel i huvudet på någon här så står du i främsta ledet.
Det är ju helt bedrövligt vilken jävla pajas du är.

Fan vilket bra svar.

Låt mig gissa, du jobbar inte i industrin?

Klart som fan man rackar ner på facken. Har man mer vett i skallen än att tro på LO's jävla propaganda eller Sossarnas skitsnack, ja då händer det att folk som jag tar och läser saker som nationalekonomi och lär oss om vad fack gör. Fack höjer inte löner exempelvis, fack sänker bara lönerna hos de som inte är i deras fack eller skapar mer arbetslöshet. Du kan väl tro annorlunda, du kan även tro att jultomten är på riktigt, men det är precis lika rätt att tro på båda. Känns bra gör det väl kanske dock, är nog därför många gillar tro sådant strunt.

Citat:
Ursprungligen postat av christery
Håller med.

Finns ett tredje alternativ, och det är att gå från jobbet. Jag gjorde det när dom skulle sänka lönen. Facket var med på det (att sänka lönen) och arbetsgivaren jublade väl.

Är det enda alternativet jag respekterar.

Citat:
Men jag konkurrerar inte på dom villkoren. Elektrikerförbundet kritiserade våran lösning, och fick fan för det åxå.

Bra. Varför ska du hindra andra från att arbeta? Varför ska du stänga ner hela svensk industri för att du vill ha några ören mer. Sådana giriga egon kan gå arbetslösa eller hemma.

Citat:
Är inte facket starkt, vad skall man då ha det till?

Upplösa det tycker jag. De gör ingen nytta. Bara enorm skada.

Finns bara massa feluppfattningar om fack. Sen är det väl lite vårt fel också som vet bättre, att vi är så jävla less på hur obildade och hjärntvättade Svenssons är att de tar sosse-dasen långt ner i halsen gladeligen.
Senast redigerad av Visf 2013-02-04 kl. 22:48.
Citera
2013-02-04, 22:53
Medlem
sucuks avatar
Skrämmande hur obildade en del är när det gäller svensk arbetsmarknad, maktbalans mellan arbetsmarknadens parter och hur saker och ting i den svenska modellen hänger ihop

I sverige har vi med internationella mått mätt väldigt få konfliktdagar (strejk) just för att parterna sätter sig vid förhandlingsbordet istället.
Citera
2013-02-04, 22:56
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:

Mot arbetsgivarna måste man sätta hårt emot hårt. De andra fackförbunden gav med sig på kort sikt, elektrikerförbundet satsar långsiktigt! Det spelar ingen roll om industrin försvinner utomlands, det viktigaste är att skydda elektrikernas löner!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in