• 1
  • 2
2013-02-05, 00:21
Medlem
Solidaritet92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av praxe
Jag har inte, sedan abstinensen släppt, haft några faktiska problem att utföra mitt arbete. Snarare så har det förbättrats eftersom jag är mer arg och irriterad och tar tag i saker på ett helt annat sätt. (Snuset bedövar inte olustiga tankar på problem längre)

Det kan på så sätt vara en vinst av att sluta. Men fokuskänslan man får av en rejäl snus uppstår inte av sig självt ur ett vakum efter att man slutat. Jag har provat att röka och upplevt samma kick och välbefinnande igen.

Men det här med ökad produktivitet/ökat snille verkar mest vara en illusion, orsakad av hur gött det känns. Jämför med att vara snyggast och smartast under ett alkoholrus. Dumt att motivera ett fortsatt supande med att man aldrig kommer vara lika snygg eller lika smart igen.
Nu förstår jag inge mer snus då ska försöka kriga i pluggandet då exakt man blir mer irriterad och arg o känslorna utspelas mer när man inte har snusruset
Citera
2013-02-05, 11:43
Medlem
han tar 5 snus på en kram dosa ungefär, han snear ganska ordentligt, Jo..
från att ha snusat så som han gör till inget alls blir nog en chock för kroppen,
Citera
2013-02-07, 03:20
Medlem
ChristerNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solidaritet92
Som rubriken lyder kan det bli bättre eller kommer jag att ha svårare att lära mig och kunna koncentrera mig efter jag slutat snusa isf kommer jag börja igen

Jag tror man vänjer sig vid att vara utan nikotin. Men värst då man slutar. Man får svårt att koncentrera sig, blir lättirriterad, kan säga dumma saker.

Men det verkar som att nikotin har mycket positiva verkningar på hjärnan och tänkandet.
I tråden om IQ och nikotin, finns lite forsknings-resultat.

Jag citerar lite:
"Improvement in attention, learning, reaction time, and problem solving have been reported.... Different processes, including attention, stimulus evaluation, and response selection, appear to be involved in the effect of nicotine on human information processing." [Le Houezec J, Benowitz N L, "Basic and clinical psychopharmacology of nicotine," Clinics in Chest Medicine, 12(4):681-99, Dec l991].
http://www.forces.org/evidence/hamil...r/nicotine.htm

"In their experiment, they examined a section of mouse brain associated with hearing that contained a brain cell with an axon connecting to the cortex. Using nicotine, they stimulated the axon to determine how it would affect a signal the brain cell sent to the cortex. Without applying nicotine, about 35 percent of the messages sent by the brain cell reached the cortex. But when nicotine was applied to the axon, the success rate nearly doubled to about 70 percent. " (Aug. 19 in Nature Neuroscience. )
http://www.sott.net/articles/show/138489-Brain+cells+work+differently+than+previously+thoug ht:+Nicotine+helps+to+spark+creativity

Det finns en hel del författare, filosofer och forskare som rökt, och varit mycket kloka.
Jag röker för jag gillar känna att tankarna flyter underbart. Kreativiteten verkar öka då man tar en rökpaus och låter tankarna vandra lite fritt.
Kaffe, tee mm kanske är alternativ som piggar upp tänkandet?

Christer
Senast redigerad av ChristerN 2013-02-07 kl. 03:22. Anledning: rättelse
Citera
2013-02-08, 08:51
Medlem
jugbandbluess avatar
samma som med rökning, du kan inte sluta cold turkey, bara dumt. kör färre prillor i början, varva med onico om du inte fixar att ta färre prillor. har en polare som kört onico i fem år nu..
Citera
2013-02-12, 02:16
Medlem
Solidaritet92s avatar
Har varvat ner rejält men det är sjukt svårt att plugga man fastnar i tankar på annat än plugg osv är det värt att sluta eler ska man bara fortsätta o kunna koncentrera sig +
Citera
2013-02-12, 09:42
Medlem
praxes avatar
Citat:
Har varvat ner rejält men det är sjukt svårt att plugga man fastnar i tankar på annat än plugg osv är det värt att sluta eler ska man bara fortsätta o kunna koncentrera sig +

Härda ut så ger det med sig. Tänk på det som en lång baksmälla du måste genomlida. För många tar det 10-15 års snusnig att komma fram till att det egentligen suger. Tog ungefär 10 år för mig.

Misstänker att man inte inser alla dåliga effekter när man väl är i bruket för att:
  • Man har ingenting att jämföra med. För att jämföra med hur det är att vara snusfri, skulle man ju behöva sluta en vecka eller två.
  • Man har gradvis ökat dosen från väldigt låg, så alla bifeffekter har också gradvis smygit sig på. Som dålig cirkulation. Förändringar som inte kommer plötsligt är svåra att lägga märke till.

Jag var snusfri i ca 1,5 år, och sedan provade jag att snusa en kväll. Det var som att ta hela min snuskarriär på 10 år i repris under 1 dygn. Först mådde jag toppen, sedan blev jag förskräckt av hur händer och fötter blev iskalla, sedan insåg jag att jag hade svårt att sova, När jag vaknade var det cp-tungt att kliva upp och jag mådde förbannat illa, och mindes att precis så mådde jag varje morgon när jag snusade.

Och återigen stod det helt klart varför det är värt att sluta. Man mår så mycket bättre utan.
Citera
2013-02-12, 09:45
Medlem
Idioten456s avatar
Det är väl kanske för att din kropp är van vid kicken man får när man stoppar in snuset.
Citera
2014-03-26, 14:29
Medlem
jag har varit snusfri i 1,5 månad, snusat i 5 år. Jag har sänkt mig i varje ämne(sista året på gymnasiet och jag gick om pga hjärtfel). Jag skulle bara börja igen för pluggets skull, förövrigt har jag ADD men tar medicin mot det och jag har aldrig rökt en cigg under hela min livstid.
Citera
2014-03-26, 18:10
Bannlyst
Citat:
Så dopaminet ökar din koncentrationsformåga och fokus i arbete ? :O då ska fan inte jag sluta snusa om det är sant

Jag har läst att det mest är signalsubstansen acetylkolin nikotinet påverkar när det gäller inlärningsförmågan. Brist på acetylkolin ger också alzheimers. Det finns många olika sk smart drugs man kan ta som påverkar acetylkolin. "Racetamer" är en grupp som är populär, har själv bara provat Piracetam och tyckte den var sådär, men aniracetam, oxiracetam m.fl ska vara bättre.
Finns ganska mycket info på forumet om man söker.

Det är ju egentligen alzheimersmediciner (eller såna som ännu inte används som läkemedel) så det kanske inte är så bra, men de verkar inte skapa samma beroende som snusning och rökning.
Citera
2014-03-27, 12:55
Medlem
jymdjakets avatar
Håll ut - det går över. Är inne på dag fyra nu, och är mycket klarare i skallen redan.

Att du nojjar så mycket är nog en bieffekt av avtändningen det också (nikotinavtändning ger ofta depression som kan yttra sig som oro). Oroa dig inte - du har inte pajat hjärnan.
Citera
2014-03-27, 13:05
Medlem
Det kommer bli bättre men räkna inte med att kunna göra nånting vettigt första veckan när du precis slutat

Det tar lång tid för kroppen att lära sig den inte får mer nikotin men det kommer bli gradvis bättre för varje dag, -

nikotin fungerar genom att det liknar signalsubstanser i hjärnan och nu måste kroppen själv fatta att den måste producera dessa substanser och det tar lite tid.

Det går över men som sagt det tar lite tid, du kan trösta dig med att första veckan är värst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in