2013-08-04, 17:42
Medlem
Äkta Biljett

H-A 17:32 367

EEOXOXOOAO
EEOOEXEXOO
EXEXEEXEOEO
EEEEEEEEEEE

SL biljett giltig till 17:32 2013-08-02
Helt pris 36 kr ink 6% moms
xxxx88566677367
m.sl.se

Kontroll-smset som jag fick

SL 355

Detta är ett kontroll-sms
för biljett:
HA: 2013-08-02 17:32

Biljettnummer:
xxxx88566677367

jag beställde från en iphon oxå kanske jag ska tillägga
Citera
2013-08-04, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nangfa
Jag är JÄTTE dålig på data! Vill du att jag ska skriva av kontroll smset eller "föra över kontroll smset från mobilen till data sen visa de på FB? Jag vet för 1 år ca så kunde man få ett kontroll sms på Fejkbiljetts appen. Men som du säger om man har en kontrolls smsbilljett så säger man ju bara när man kommer till kontrollanter att " jaha är de kontroll igen å visar kontrollbiljeten å hoppas dom tror att den redan är kollad eller?
Han öppnade en app i sin android mobil och jag antar att de var med den han fota min skärm på mobilen när jag visade upp biljetten. Då sa han att jag skulle få ett kontroll-sms. Efter 3-5 sekunder kom de upp, men han ville inte se de, han bara släppte iväg mig.
Citera
2013-08-04, 23:02
Medlem
JohnRims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nej. Jag säger att terminal-ID't _är_ med i kontroll-SMS. Jag säger bara inte att det är med i klartext. text
Enligt nangfas uppgifter är endast biljettens kontrollrad med i kontrollsmset. Får man fråga var du fått dina uppgifter ifrån?

Och med att det inte är klartext menar du att det är krypterat?

Eftersom de ser på direkten i sin terminal med kontakt mot centralservern om den inskannade biljetten är äkta eller ej antar jag att poängen med kontrollsmset är att omöjliggöra att folk uppvisar ett sms som man kopierat från en väns äkta biljett?
Citat:
Äkta Biljett

text
Tack för det! Det stod alltså SL355 i själva SMS:et, och avsändaren var också SL355 då antar jag?
Citat:
Han öppnade en app i sin android mobil och jag antar att de var med den han fota min skärm på mobilen när jag visade upp biljetten. Då sa han att jag skulle få ett kontroll-sms. Efter 3-5 sekunder kom de upp, men han ville inte se de, han bara släppte iväg mig.
Ah, han slarvade lite. Eller kollade han att du faktiskt fick ett sms från SL355 i din iphones statusbar (raden längst upp med batteri, kl mm)/liten popup på skärmen?
Senast redigerad av JohnRim 2013-08-04 kl. 23:13.
Citera
2013-08-04, 23:40
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnRim
Enligt nangfas uppgifter är endast biljettens kontrollrad med i kontrollsmset. Får man fråga var du fått dina uppgifter ifrån?

Som jag skrivit tidigare i tråden. Jag har viss yrkesmässig erfarenhet av system för datoriserade färdbevis. (Även om mina kollegor är långt mer involverade i just SL's lösning än jag själv)

Citat:
Eftersom de ser på direkten i sin terminal med kontakt mot centralservern om den inskannade biljetten är äkta eller ej antar jag att poängen med kontrollsmset är att omöjliggöra att folk uppvisar ett sms som man kopierat från en väns äkta biljett?

Det är såklart en del av det. En annan del är ju att säkerställa att man faktiskt får personens mobilnummer, och därmed kan spåra det tillbaka till en fysisk person genom betaltjänsten. (Jaja, jag vet också att man kan registrera sig med hitte-på-personuppgifter)
Citera
2013-08-05, 14:49
Medlem
Citat:

Och med att det inte är klartext menar du att det är krypterat?

Tack för det! Det stod alltså SL355 i själva SMS:et, och avsändaren var också SL355 då antar jag?
Ah, han slarvade lite. Eller kollade han att du faktiskt fick ett sms från SL355 i din iphones statusbar (raden längst upp med batteri, kl mm)/liten popup på skärmen?
i iphones statusbar står de SL 367 när jag beställde biljetten och efter han fotat den kom de upp en ny pratbubbla med SL355 nä han kolla aldrig att jag fick kontroll-sms han bara sa att jag skulle få ett.
Citera
2013-08-05, 16:03
Medlem
JohnRims avatar
Citat:
Varje terminal som används av kontrollanterna har ett ID. Detta kan läsas ut på kontroll-SMS'et. Vidare har ju även kontrollanten ett ID, som eventuellt även det används i kontrollfasen.

Så, sålänge du inte vet detta terminal-ID, så kan du inte generera ett kontroll-SMS som inte genomskådas på sisådär 0,5 sekunder.

Därutöver finns det ett pyyyttelitet problem till: Kontrollanten kan se den text som kontroll-SMS'et skall innehålla på sin terminal.
Citat:
Nej. Jag säger att terminal-ID't _är_ med i kontroll-SMS. Jag säger bara inte att det är med i klartext.
Citat:
Citat:
Som jag skrivit tidigare i tråden. Jag har viss yrkesmässig erfarenhet av system för datoriserade färdbevis. (Även om mina kollegor är långt mer involverade i just SL's lösning än jag själv)
Ok, du är en resurs i och med detta och det är bra...men Terminal ID _är_ bevisligen _inte_ med i SL:s kontrollsms - det är lite, pyyyttelite, irriterande att bli vilseledd. Hur vore det om du avstår från att göra uttalanden om sådant som du faktiskt inte är säker på? I framtiden uppskattas det om du räknar till sisådär 10 sekunder för att tänka efter innan du trycker på post knappen.

Citat:
i iphones statusbar står de SL 367 när jag beställde biljetten och efter han fotat den kom de upp en ny pratbubbla med SL355 nä han kolla aldrig att jag fick kontroll-sms han bara sa att jag skulle få ett.
Förlåt, jag citerade dig klumpigt. Frågan syftade på kontrollsmset: Visst är det så att även avsändaren var SL 355 samt att det stod SL 355 på första i raden sjävla SMS:et som du skrev? Eller var avsändaren SL 355 och SL355 inte med som första rad, utan "Detta är ett kontroll-sms" var på första raden?
Senast redigerad av JohnRim 2013-08-05 kl. 16:23.
Citera
2013-08-05, 18:43
Medlem
Citat:
Ok, du är en resurs i och med detta och det är bra...men Terminal ID _är_ bevisligen _inte_ med i SL:s kontrollsms - det är lite, pyyyttelite, irriterande att bli vilseledd. Hur vore det om du avstår från att göra uttalanden om sådant som du faktiskt inte är säker på? I framtiden uppskattas det om du räknar till sisådär 10 sekunder för att tänka efter innan du trycker på post knappen.

Förlåt, jag citerade dig klumpigt. Frågan syftade på kontrollsmset: Visst är det så att även avsändaren var SL 355 samt att det stod SL 355 på första i raden sjävla SMS:et som du skrev? Eller var avsändaren SL 355 och SL355 inte med som första rad, utan "Detta är ett kontroll-sms" var på första raden?

SL367

----------------------------------------------------
H-A 17:32 367

EEOXOXOOAO
EEOOEXEXOO
EXEXEEXEOEO
EEEEEEEEEEE

SL biljett giltig till 17:32 2013-08-02
Helt pris 36 kr ink 6% moms
xxxx88566677367
m.sl.se

----------------------------------------------------

"detta står inte i sms. Ny pratbubbla i samma avsändare från SL367 de nedanför"

-----------------------------------------------
SL 355

Detta är ett kontroll-sms
för biljett:
HA: 2013-08-02 17:32

Biljettnummer:
xxxx88566677367
-----------------------------------------------
Citera
2013-08-05, 19:00
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Hur vore det om du avstår från att göra uttalanden om sådant som du faktiskt inte är säker på? I framtiden uppskattas det om du räknar till sisådär 10 sekunder för att tänka efter innan du trycker på post knappen.

...eller så väntar vi och ser hur kontroll-SMS'et ser ut när någon visar en fejkbiljett för en scanner.

...eller så är det en kommande kontrollmöjlighet. Koden finns i systemet. Jag lovar
Senast redigerad av EckiEcki 2013-08-05 kl. 19:02.
Citera
2013-08-08, 22:35
Medlem
BlazeEveryDays avatar
Dem funkar inte längre, dom har nya regler.
Är den versionen i länken en ny?
Citera
2013-08-10, 17:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BlazeEveryDay
Dem funkar inte längre, dom har nya regler.
Är den versionen i länken en ny?
Vad snackar du om? Funkar ju utmärkt.
Citera
2013-08-10, 20:16
Medlem
BlazeEveryDays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teguin
Vad snackar du om? Funkar ju utmärkt.
Blev stoppad i Stockholm. Kontrollanten snackade om några nya regler eller något. Orkade inte lyssna på henne så jag hoppade över spärren istället, men ja har inte vågat använda den igen och måste åka kommunalt nu när terminen börjar
Citera
2013-08-10, 21:49
Medlem
Xiztecs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlazeEveryDay
Blev stoppad i Stockholm. Kontrollanten snackade om några nya regler eller något. Orkade inte lyssna på henne så jag hoppade över spärren istället, men ja har inte vågat använda den igen och måste åka kommunalt nu när terminen börjar

Låter som skitsnack, antingen har du en gammal version av SMS-biljetterna eller så prövade kontrollanten helt enkelt hur du reagerade på anklagelsen.

Pröva ett par gånger till och sluta säg att den inte fungerar bara för att du blev nekad en gång!

Citat:
Åkte till Medborgarplatsen i går. Läste sen på Twitter att dom hade kontroll där så jag beställde en äkta biljett. Väll framme stod tre kontrollanter där. Han tog fram sin mobil och öppna någon app och fota min sms biljett sen sa han att jag skulle få ett sms som var en kontroll biljett. Och mycket riktigt kom de upp ett sånt under min äkta sms biljett.

Du behöver ALDRIG visa någonting för dessa ISS-kontrollanter som har blå jackor, de har inga befogenheter att hålla dig eller stoppa dig whatsoever. Gå bara därifrån, känner du för det så ge dem en smäll för underhållning.

EDIT: Uppmanar givetvis inte till brott genom att slå kontrollanterna, men gör det gärna teoretiskt sett om du skulle drömma om ett konfrantationsscenario.
Senast redigerad av Xiztec 2013-08-10 kl. 21:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in