Citat:
Ursprungligen postat av feral
Ja, jag får massor med EOXA-meddelanden. Jag förstår inte vad jag ska göra med dem. Går det att lura någon med dem? Ska jag göra något för att få det att fungera bättre?
Du ska visa dem för spärrvakter och busschaufförer och dylikt som släpper in dig. Jag hävdar att de kan om de är förbereda se att den är falsk men det är mycket ovanligt, hur som helst är Fejkbiljett att se som ett olagligt brottsverktyg i syfte att minimera konflikt och upprätthålla plankandet på en värdig nivå. Dvs istället för att hoppa över spärrar och tvinga vakten att bete sig som en dagisfröken visar du helt enkelt upp biljetten och vakten släpper in dig utan tjafs.
Eftersom du verkar lite osäker så ska jag dra det allra viktigaste igen här... det är en förfalskad biljett som är olaglig att använda, det blir böter och till och med rättegång om du inte accepterar böterna. Detta står i kontrast till att bara planka som är ett avtalsbrott mellan dig och SL men inte angår staten, du får en tilläggsavgift från SL inte böter, betalar du inte går det till inkasso. Du kan se det som om du reser på faktura.
Det finns i princip bara ett sätt att åka fast på och det är att visa en falsk biljett för biljettkontrollanterna, gör aldrig det, det finns ingen anledning. Visst finns det historier om folk som klarat sig pga av tekniska problem med deras utrustning osv men det är rent vårdslöst att chansa på det. Avtalet du ingår med SL när du passerar spärren säger helt enkelt att antingen betalar du i förskott eller så betalar du mer i efterskott, följ det avtalet annars blir det rättssak.
Personligen tar jag tex alltid bort biljetten från telefonen när jag kommit in/på, de har ingen rätt att rota i din telefon men det finns ingen anledning att inte röja bevisen ändå. Ibland händer det ju knasiga saker där t.ex. kontrollanter bryter mot lagen och du får skit för det även om det också hör till ovanligheterna.
//AlgoJerViA