2013-03-22, 05:33
Medlem
.

Citat:
Ursprungligen postat av Calo
Bullshit. Folk måste sluta nojja.

Stämmer BRA det!

Citat:
Då var det en sur gubbe till busschaufför som nästan stirrade sig blind på biljetten i 30 sekunder, men vinkade till slut förbi mig.

Men det berodde ju på att han helt enkelt såg dåligt .... :-)

.
Citera
2013-03-22, 08:15
Medlem
Jag har aldrig blivit nekad, men det läggs betydligt mer tid från spärrvakternas sida att granska dem nuförtiden. Kan ju också vara att SL ledsnat och begär hårdare granskning. Vi märker ju när skeppet börjar sjunka, då kommer ju allt fler bli nekade, 'til then, happy hunting.
Citera
2013-03-22, 08:37
Medlem
boppaloozs avatar
Jag förstår inte riktigt hur man tänker ifall man reser regelbundet med fejkad SMS-biljett. Vi tar ett räkneexempel: Om jag skulle resa till och från jobbet på en äkta SMS-biljett så skulle dessa kosta 108 Kr/dag (två zoner=54Kr). Det blir 540 Kr/vecka eller lite mer än 2160 Kr/månad (4*5*2*54). Motsvarande 30-dagarsbiljett är inte gratis heller men kostar 790, dvs lite drygt en tredjedel. En motsvarande resa med kupong/reskassa kostar 37,50 Kr/resa jämfört med 54 för SMS, dvs ca 2/3. Är det inte då lite misstänkt redan från början ifall man regelbundet på samma busslinje/tåglinje dyker upp och visar upp en SMS-biljett, som är det klart dyraste alternativet ?
Citera
2013-03-22, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av completeness
Brainz: Jag ber om ursäkt om mina ord sårade dig. Mitt ordval, specifikt "osäkra ynglingar", var min samlade bild av personer som hade skrivit liknande inlägg som ditt tidigare i tråden. Det ligger en viss "spänning" i luften kring ämnet och min känsla var att många går igång på detta och ska testa vakterna på olika sätt. Sedan komma hit och sprida nyheterna att någon vakt minsann sagt något och nu funkar det inte längre!

Det blir mer emotionellt utagerande och ryktesspridning än någon produktiv rapportering. Jag ville agera motpol till detta fram för allt för att jag tycker att kollektivpriserna är på tok för höga och att det pågår en slags kollektiv inkomstmobbning i Stockholm. Priserna borde vara baserade på vad man har möjlighet att betala eftersom alla som bor här är helt beroende av kollektivtrafiken. Därför vill jag att så många som möjligt ska känna sig trygga i att ta sig fram på alternativa sätt som med denna utmärkta app.

Jo jag förstår, blev lite trött bara eftersom jag inte pratar om alla de gånger jag får skumma blickar och leenden och är ganska säker på att de sett att biljetten är falsk men i det läget finns det ingen grund för mig att hävda att det är så eftersom de lika gärna kan ge skumma leenden för att de blev blixtkära i mig eller nått, who knows.

Men när spärrvakterna är så säkra på sin sak att de inte tänker släppa in mig trots att jag inte erkänner att biljetten är falsk ligger det på en annan nivå. Hur som helst så verkar det som sagt ha vart någon tillfällig drive. Jag skulle tippa på att situationen är densamma som i det gamla systemet för Göteborg. En eller flera av siffrorna kodar antagligen för dag eller tid men använder sig av substitution, dvs det finns inget sätt vi kan knäcka koden på eftersom SL informerar vakterna om att idag ska 5e siffran vara 4,7 eller 2. Rent hittepå exempel förstås men poängen är att under de två åren som jag plankade i Göteborg verkade det som om Västtrafik bara brydde sig om att informera sina chaufförer om dagskoder några enstaka gånger. Anledningen till att jag känner till det här är att en chaufför försa sig och visade dessutom pappret han fått där det stod att idag skulle det vara bokstav K.

Det verkar ju dock inte som om SL försöker kontrollera biljetter på någon bred skala utan de verkar bara ha testat hur bra det fungerar i praktiken. Risken är ju dock att det varslar för sämre tider framöver, såvida de inte låter det va tills scanrarna kommer. Fick dock reda på igår att jag har en kompis kompis som jobbar som spärrvakt, ska jobba på att infiltrera honom och skaffa info.

//AlgoJerViA
Citera
2013-03-22, 14:22
Medlem
Luftfrikadelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boppalooz
Jag förstår inte riktigt hur man tänker ifall man reser regelbundet med fejkad SMS-biljett. Vi tar ett räkneexempel: Om jag skulle resa till och från jobbet på en äkta SMS-biljett så skulle dessa kosta 108 Kr/dag (två zoner=54Kr). Det blir 540 Kr/vecka eller lite mer än 2160 Kr/månad (4*5*2*54). Motsvarande 30-dagarsbiljett är inte gratis heller men kostar 790, dvs lite drygt en tredjedel. En motsvarande resa med kupong/reskassa kostar 37,50 Kr/resa jämfört med 54 för SMS, dvs ca 2/3. Är det inte då lite misstänkt redan från början ifall man regelbundet på samma busslinje/tåglinje dyker upp och visar upp en SMS-biljett, som är det klart dyraste alternativet ?

Du tänker rätt.

Spärrvakterna skiter totalt i om du åker 1000 ggr på samma dag med olika biljetter. Nekar de dig inträde i tunnelbanan hoppar du över spärren, eller hur?

När det va snökaos för två? år sedan sänkte SL priset på månadskortet till 500(?) kr och de hade ca 4 ggr så många sålda månadskort Bättre att sänka priserna då?
Citera
2013-03-23, 06:46
Medlem
ferals avatar
När jag använder den nya appen så ser det inte ut som de moderna sms-biljetterna. Det ser snarare ut som den gamla sorten som inte fungerar längre. Hur ska det här kunna lura någon?
Citera
2013-03-23, 12:39
Medlem
TRIMMARNs avatar
Jag vet inte om detta är ett bugg eller dylikt, men varje gång man bockar i reducerat biljett med en valfri zon så krashar appen med texten "Fejkbiljett har stoppats" Annars funkar det finfint med Hel-biljett.
Citera
2013-03-23, 13:24
Medlem
dkws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boppalooz

Vem bryr sig? Vad ska de göra lixom? Man får åka hur mycket man vill med sms biljett.

Jag åker samma linje varje dag, och har fått frågan om jag inte ska köpa ett periodskort istället.
Då svara jag istället att jag åker hur jag vill
Citera
2013-03-23, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TRIMMARN
Jag vet inte om detta är ett bugg eller dylikt, men varje gång man bockar i reducerat biljett med en valfri zon så krashar appen med texten "Fejkbiljett har stoppats" Annars funkar det finfint med Hel-biljett.

Det är en bug, ett } som hamnade några rader fel. Men utvecklarna verkar ju ha gått lite under jorden, någon nämnde nått om semester iofs. Får väl se, det är trivialt att fixa i varje fall. Dock krasar appen med jämna mellanrum ändå och det är lite lurigare.

//AlgoJerVIA
Citera
2013-03-23, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feral
När jag använder den nya appen så ser det inte ut som de moderna sms-biljetterna. Det ser snarare ut som den gamla sorten som inte fungerar längre. Hur ska det här kunna lura någon?

Om jag minns saker och ting rätt så hade SL en plan att installera scanrar och använda biljetter som liknar de de har idag. Det visade sig dock vara förknippat med massa problem och man gav upp och gick tillbaks till de gamla biljetter, kanske för att de passar bättre för manuella kontroller, vem vet. Hur som helst ska biljetterna ha en massa EOXA osv... är det så det ser ut är det rätt, annars har du råkat hitta någon helt annan app.

//AlgoJerViA
Citera
2013-03-24, 03:48
Medlem
ferals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brainz
Om jag minns saker och ting rätt så hade SL en plan att installera scanrar och använda biljetter som liknar de de har idag. Det visade sig dock vara förknippat med massa problem och man gav upp och gick tillbaks till de gamla biljetter, kanske för att de passar bättre för manuella kontroller, vem vet. Hur som helst ska biljetterna ha en massa EOXA osv... är det så det ser ut är det rätt, annars har du råkat hitta någon helt annan app.

//AlgoJerViA
Ja, jag får massor med EOXA-meddelanden. Jag förstår inte vad jag ska göra med dem. Går det att lura någon med dem? Ska jag göra något för att få det att fungera bättre?
Citera
2013-03-24, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feral
Ja, jag får massor med EOXA-meddelanden. Jag förstår inte vad jag ska göra med dem. Går det att lura någon med dem? Ska jag göra något för att få det att fungera bättre?

Du ska visa dem för spärrvakter och busschaufförer och dylikt som släpper in dig. Jag hävdar att de kan om de är förbereda se att den är falsk men det är mycket ovanligt, hur som helst är Fejkbiljett att se som ett olagligt brottsverktyg i syfte att minimera konflikt och upprätthålla plankandet på en värdig nivå. Dvs istället för att hoppa över spärrar och tvinga vakten att bete sig som en dagisfröken visar du helt enkelt upp biljetten och vakten släpper in dig utan tjafs.

Eftersom du verkar lite osäker så ska jag dra det allra viktigaste igen här... det är en förfalskad biljett som är olaglig att använda, det blir böter och till och med rättegång om du inte accepterar böterna. Detta står i kontrast till att bara planka som är ett avtalsbrott mellan dig och SL men inte angår staten, du får en tilläggsavgift från SL inte böter, betalar du inte går det till inkasso. Du kan se det som om du reser på faktura.

Det finns i princip bara ett sätt att åka fast på och det är att visa en falsk biljett för biljettkontrollanterna, gör aldrig det, det finns ingen anledning. Visst finns det historier om folk som klarat sig pga av tekniska problem med deras utrustning osv men det är rent vårdslöst att chansa på det. Avtalet du ingår med SL när du passerar spärren säger helt enkelt att antingen betalar du i förskott eller så betalar du mer i efterskott, följ det avtalet annars blir det rättssak.

Personligen tar jag tex alltid bort biljetten från telefonen när jag kommit in/på, de har ingen rätt att rota i din telefon men det finns ingen anledning att inte röja bevisen ändå. Ibland händer det ju knasiga saker där t.ex. kontrollanter bryter mot lagen och du får skit för det även om det också hör till ovanligheterna.

//AlgoJerViA
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in