2013-02-03, 21:46
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Kan det finnas anledning att tillsätta kryddor någonstans mitt i receptet?
Citera
2013-02-03, 21:47
Medlem
DrBums avatar
I vad för recept?
Citera
2013-02-03, 21:48
Medlem
st0ckiss avatar
Kryddor gör sig ju bäst om de får koka in i maten, så att stoppa i de på slutet känns bara menlöst
Citera
2013-02-03, 21:52
Medlem
DrBums avatar
Vissa saker kan så klart läggas i senare då vissa saker tenderar till att bli beska eller tappa smak över en längre kokning.

Salta till servering eller att tex pressa citron på efteråt är ju en sak man kan göra..

Det beror på vad det är för mat och tillfälle!
Citera
2013-02-03, 21:52
Medlem
JBGoodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Kryddor gör sig ju bäst om de får koka in i maten, så att stoppa i de på slutet känns bara menlöst
Kryddor som är t ex blad eller vitlök för den delen tillsätts sist, annars försvinner smaken.
Citera
2013-02-03, 21:54
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Kryddor mår bra av att koka med, men ta i lite i underkant, så kan man alltid smaka av & öka på slutet om det blir för lite kryddat, speciellt saltet.
Citera
2013-02-03, 22:35
Moderator
evilhoneys avatar
Det beror ju helt på vad du lagar och vilka kryddor du pratar om. Vissa utvecklar smaken om de får koka längre medan andra tappar smaken helt om de kokas sönder.

I bla indisk matlagning börjar man ju med kryddorna som först fräses i lite olja för att få ur smaken ur dem.

I korthet så går torkade, träiga kryddor att koka länge medan gröna och färska inte vill ligga med för länge. Men sen beror det som sagt på maträtt och vilken smak man är efter och faktiskt eget tycke. =)
Citera
2013-02-03, 23:15
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JBGoode
Kryddor som är t ex blad eller vitlök för den delen tillsätts sist, annars försvinner smaken.

Jag håller inte med om vitlöken; det är sällan rå vitlök passar i varma rätter. Man bör dock vara försiktig när man steker den, då den lätt blir besk. Färska örter däremot är det ingen mening att tillsätta förrän i slutet.
Citera
2013-02-04, 11:07
Medlem
JBGoodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Jag håller inte med om vitlöken; det är sällan rå vitlök passar i varma rätter. Man bör dock vara försiktig när man steker den, då den lätt blir besk. Färska örter däremot är det ingen mening att tillsätta förrän i slutet.
Det kvittar vad du håller med om och vad du inte håller med om, vitlöken börjar förlora smak direkt, skär den tunnare så är den inte rå när du äter maten. Jag gissar att det är dina bristande knivfärdigheter som ger dig den åsikten.
Citera
2013-02-04, 11:39
Medlem
En tumregel brukar vara att tillsätta torra kryddor i början och färska kryddor/örter mot slutet. Sen beror det ju självklart på vad det är du lagar. Persiljekvistar (utan blad) brukar jag slänga i i början av koket för att få ur smak, för att sedan lyfta ur. Det samma gäller rosmarinskvistar med blad.
Vitlök brukar jag skära ner i början av koket också, för att sedan smaka av med mer i slutet.
Citera
2013-02-04, 19:18
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JBGoode
Det kvittar vad du håller med om och vad du inte håller med om, vitlöken börjar förlora smak direkt, skär den tunnare så är den inte rå när du äter maten. Jag gissar att det är dina bristande knivfärdigheter som ger dig den åsikten.

Det du kallar förlora smak kallar jag ändra smak, för det är det det handlar om. Jag föredrar helt enkelt smaken av vitlök tillagad framför rå eller kokt vitlök i fett i de flesta rätter. Misstänker att jag inte är ensam, med tanke på hur många recept som börjar med att steka vitlök och andra aromatiska växter i någon form av fett. Gissa igen, med andra ord.
Citera
2013-02-04, 19:20
Medlem
JBGoodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Det du kallar förlora smak kallar jag ändra smak, för det är det det handlar om. Jag föredrar helt enkelt smaken av vitlök tillagad framför rå eller kokt vitlök i fett i de flesta rätter. Misstänker att jag inte är ensam, med tanke på hur många recept som börjar med att steka vitlök och andra aromatiska växter i någon form av fett. Gissa igen, med andra ord.
Låter du vitlöken få färg så är det en helt annan sak.

Du pratade om att vitlöken var rå eller inte rå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in