2013-02-03, 21:16
Medlem
S-cups avatar
Hej

Jag ska ordna med en windowspartition på min mac som har några år på nacken. Jag är inte ute efter de senaste spelen eller programmen, det enda jag vill göra är att spela Sim City 5 så problemfritt som möjligt.

Så jag kan välja mellan XP och uppåt. Är det bäst att välja XP eller finns det något mer optimerat system?
Jag har 4Gb RAM och 2.2 Core 2 duo
Citera
2013-02-03, 21:26
Medlem
Skitonds avatar
Jag skulle köra på XP eller 7
Citera
2013-02-03, 21:41
Medlem
Kungkrans avatar
Teoretiskt har ett 32-bitars OS stöd för 2^32 bitar, vilket grov räknat blir ca. 4GB. Eftersom hårdvaran i en dator "stjäl" minne ser man inte mer än ca. 3,25GB minne även om man har installerat 4GB.
Ett 64-bitars OS har stöd för 2^64 bitar, vilket blir ca. 16 millioner TB. Det är väsentligt mycket mer än vad ett 32-bitarssystem klarar.
Att Microsoft bygger in begränsningar i Windows är en helt annan sak. 64-bitars-OS klarar fortfarande av att hantera ca. 16 millioner TB internminne, teoretisk.

Copy/paste*

//Kungkran
Citera
2013-02-03, 21:48
Medlem
windows 7 ultimate
Citera
2013-02-04, 00:11
Medlem
Skadat godss avatar
Win 7 32-bit. 64-bit är tyngre att dra runt och buggar oftare med drivers och spel. Det du vinner med minneshantering med 64-bit förlorar du med råge i prestandatapp, om du inte har reellt behov av mycket RAM i något specifikt program förstås.
Citera
2013-02-04, 02:53
Medlem
Matees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Win 7 32-bit. 64-bit är tyngre att dra runt och buggar oftare med drivers och spel. Det du vinner med minneshantering med 64-bit förlorar du med råge i prestandatapp, om du inte har reellt behov av mycket RAM i något specifikt program förstås.

Säger du det?! Jag har inte haft problem med mitt windows 7 64-bit sedan release då mycket mjukvara inte hade stöd för 64-bitars datorer. Idag går ju även många 32-bits program att köras utmärkt.
har inte sett röken av de problem som skulle uppstå pga att jag har 64 bit på snart 3 år använder då datorn 6 timmar dagligen och installerar saker/spelar nästan varje dag.

med detta sagt skulle jag fortfarande säga att du bör köra 32-bit om du är osäker på om din hårdvara stödjer 64-bit. om du är säker på att den gör det, då skulle jag gå med 64-bit för förutsättningen till framtida uppgraderingar av hårdvara.
Citera
2013-02-04, 18:34
Medlem
S-cups avatar
Jag har en macbook pro från 2007 med officiellt 4Gb som max (har för mig att man kan få det till 6Gb), så någon uppdatering av hårdvara är det nog inte att tala om tyvärr. Den börjar bli lite slö och bucklig min trotjänare

Så det verkar som att det blir windows 7 32bitars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in