Flashback bygger pepparkakshus!
2013-02-03, 17:29
Medlem
De gånger jag beger mig ut antingen på Internet eller i etern får jag ofta höra många osanningar och floskler. Ett mantra som oftast upprepas är "SD vill spela en offerroll, att de är förföljda och nedtystade" eller "Vi tjänar på invandringen ekonomiskt". Sedan kan det postas hur mycket som helst där man gång på gång påvisar de katastofala konsekvenserna som uppstår i massinvandringens farvatten.

För att ge ett ämne struktur så vill jag föreslå mano e mano debatter. En hederlig duell där endast två stycken får debattera, med max tre inlägg vardera. I twittertider så har man ingen vidare uppmärksamhetsvidd (attentionspan) och ens tålamod försvinner i allt högre grad när man måste beta av långa texter varför jag då föreslår att inläggen inte får överskrida 200 ord.

Exempel:

Jag utmanar X på en debatt rörande att "socioekonomiska faktorer inte är den mest avgörande faktorn vid kriminalitet utan etnicitet". Eftersom jag utmanar med en tes börjar jag skriva ett inlägg. X får då svara och komma med motargument.

Efter att de tre inläggen, som duellanterna har innestående, har förverkats kan duellen övergå till en tråd där alla får deltaga.

Fördelen med detta är att ett debattämne kan bli tämligen lättöverskådligt och en för och en mot debbatör får säga sin mening under enklare förhållanden än de som vanligtvis råder här på Facebook där intressanta frågor och inlägg drunknar i de större trådarna.

Synpunkter?
Citera
2013-02-03, 17:37
Medlem
om strukturen modererades med minsta lilla akademiska granskning skulle det kunna vara intressant. Dock vet man i förväg att det alrdig kommer ske här där FBare anger FB, avpixlat, Amerikanska rasister osv som källor osv
Citera
2013-02-03, 17:41
Medlem
JapanKinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBentham
om strukturen modererades med minsta lilla akademiska granskning skulle det kunna vara intressant. Dock vet man i förväg att det alrdig kommer ske här där FBare anger FB, avpixlat, Amerikanska rasister osv som källor osv

Det var det dummaste jag hört. Har du ens deltagit i de trådar där politisk debatt sker?

Faktum är att det finns gott om kompetenta debattörer på Flashback som inte hänvisar till media utan till källor av akademisk härkomst.
Citera
2013-02-03, 17:45
Medlem
Lobengulas avatar

Diskussion om hur vi ska diskutera är en så kallad metadiskussion och hör inte hemma i I&I

I&I => Flashback

/Mod
Citera
2013-02-03, 17:57
Medlem
johnny_viciouss avatar
Det du föreslår har redan prövats en gång, under namnet Flashback Debatt. Det blev (tyvärr) ingen hit och det berodde främst på att den ena debattören tog så lång tid på sig att svara så intresset dog ut hos den andre.
Citera
2013-02-03, 19:52
Moderator
^Eazs avatar
Tanken som sådan är trevlig.

Dock, som JV säger så har den testats, och misslyckats (tyvärr).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in