2013-02-03, 16:40
Medlem
Hej,
Jag har skrivit ett äktenskapsförord just nu som jag och min fru skall skriva under.
Det jag vill få ut av det är att allt som te.x hon köper i äktenskapet skall vara hennes under äktenskapet samt vid en ev. skiljsmässa.
Detta gäller ALLT som hon köper te.x en dator, bil m.m.

Jag vill även att det skall vara ett krav att man måste kunna bevisa att man har köpt det genom te.x ett kvitto.
Detta för att man skall slippa skicka in förteckningar löpande.

Citat:
ÄKTENSKAPSFÖRORD

Undertecknande makar, NAMN, PERSONNR, och NAMN,
PERSONNR, har denna dag avtalat om följande äktenskapsförord.

All egendom som var och en av oss medfört i boet, under äktenskapet förvärvat eller hädanefter förvärvar ska vara vår enskilda som den andra maken inte har giftorätt i.
Detsamma ska gälla all avkastning av sådan egendom.

Den enskildes egendom skall kunna styrkas utav kvitto, gåvobrev eller annan intygan.

En förteckning bifogas endast över tillgångar som avsaknar skriftlig intygan.
Löpande så gäller villkoren som skrivits ovan.

Stockholm den 03 februari 2013,

……………………………… ……………………………..
xxxxx xxxx

Senast redigerad av Bits 2013-02-03 kl. 16:44.
Citera
2013-02-03, 16:51
Medlem
Jag är ytterst tveksam till att man i ett äktenskapsförord kan avtala om hur egendoms karaktär av enskild ska styrkas.
Citera
2013-02-03, 16:52
Medlem
Ja, det är giltigt. Vårat är handskrivet på vanligt vitt papper och betydligt enklare än ert, men giltigt och stämplat och klart vid tingsrätten.
Citera
2013-02-03, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LB542
Jag är ytterst tveksam till att man i ett äktenskapsförord kan avtala om hur egendoms karaktär av enskild ska styrkas.

Varför skulle man inte kunna göra det?
Skall man skicka in papper för varje grej man köper under äktenskapet?
Isf så lär SKV samt domstolen få in överflöd utav papper.
Citera
2013-02-03, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bits
Varför skulle man inte kunna göra det?
Skall man skicka in papper för varje grej man köper under äktenskapet?
Isf så lär SKV samt domstolen få in överflöd utav papper.

Vad som kan avtalas i ett äktenskapsförord är närmast uttömmande reglerat i ÄktB 7:3:

"Genom äktenskapsförord kan makar eller blivande makar bestämma att egendom som tillhör eller tillfaller någon av dem ska vara hans eller hennes enskilda egendom".

Det går alltså att avtala om huruvida viss egendom ska vara enskild eller inte - det är allt. Jag menar alltså att lagtexten inte ger utrymme för en sådan klausul som du intagit.

Klausulen är dessutom något missvisande. Har ni avtalat om att all egendom ska vara enskild så handlar det inte om att styrka att den ska vara just det (eftersom det redan framgår av avtalet att all egendom ska vara enskild), utan i så fall borde ni avse att man ska styrka äganderätten till viss egendom som tillfaller någon av er . Problem som kan tänkas uppkomma i detta avseende kan tänkas bli avhjälpta genom att ni dokumenterar de inköp som görs eller skriver avtal emellan er. Dessa måste inte skickas in till skatteverket.
Senast redigerad av LB542 2013-02-03 kl. 17:12.
Citera
2013-02-03, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LB542
Vad som kan avtalas i ett äktenskapsförord är närmast uttömmande reglerat i ÄktB 7:3:

"Genom äktenskapsförord kan makar eller blivande makar bestämma att egendom som tillhör eller tillfaller någon av dem ska vara hans eller hennes enskilda egendom".

Det går alltså att avtala om huruvida viss egendom ska vara enskild eller inte - det är allt. Jag menar alltså att lagtexten inte ger utrymme för en sådan klausul som du intagit.

Okej,
Då borde detta bli korrekt då eller?

Citat:
ÄKTENSKAPSFÖRORD

Undertecknande makar, NAMN, PERSONNR, och NAMN,
PERSONNR, har denna dag avtalat om följande äktenskapsförord.

All egendom som var och en av oss medfört i boet, under äktenskapet förvärvat eller hädanefter förvärvar ska vara vår enskilda som den andra maken inte har giftorätt i.
Detsamma ska gälla all avkastning av sådan egendom.

Stockholm den 03 februari 2013,

……………………………… ……………………………..
xxxxx xxxx
Citera
2013-02-03, 18:34
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bits
Hej,
Jag har skrivit ett äktenskapsförord just nu som jag och min fru skall skriva under.
Det jag vill få ut av det är att allt som te.x hon köper i äktenskapet skall vara hennes under äktenskapet samt vid en ev. skiljsmässa.
Detta gäller ALLT som hon köper te.x en dator, bil m.m.

Jag vill även att det skall vara ett krav att man måste kunna bevisa att man har köpt det genom te.x ett kvitto.
Detta för att man skall slippa skicka in förteckningar löpande.

ja det är smart av dig och för att svara kort det är absolut giltigt äktenskapsförord

klart bra att man sparar kvitto på bil osv lägg det i varsitt kuvert förvara helst i bankfack

fast en fråga bara gäller det att det du köper är ditt?

i så fall de kostnader som ni delat på tex ni betalat hälften var på bilen antingen får ni samdela den vid ev skillsmässa eller får den ene lösa ut den andra dvs ge summan den andre betalat

ärligt talat borde alla göra så här för att slippa strul, ovänskap osv ofta kommer ev barn i kläm egen erfarenhet
Citera
2015-06-15, 14:44
Medlem
gralehs avatar
Hittade denna tråd och tänker jag skriver här istället för att skapa en ny inom samma ämne.

Jag ska skriva ett äktenskapsförord och undrar om man verkligen tvunget måste skicka in den till Skatteverket? Räcker det inte med att man har den själv, undertecknad? Orka betala flera hundra för att de ska ha mina papper. Varje gång jag vill redigera den måste jag alltså skicka in en ny och betala ny summa..?

Så om jag gifter mig och sedan skiljer mig och har ett eget äktenskapsförord hemma, gäller inte det då?! Det är väl bindande ändå då vi båda skriver på!
Citera
2015-06-15, 16:01
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av graleh
Hittade denna tråd och tänker jag skriver här istället för att skapa en ny inom samma ämne.

Jag ska skriva ett äktenskapsförord och undrar om man verkligen tvunget måste skicka in den till Skatteverket? Räcker det inte med att man har den själv, undertecknad? Orka betala flera hundra för att de ska ha mina papper. Varje gång jag vill redigera den måste jag alltså skicka in en ny och betala ny summa..?

Så om jag gifter mig och sedan skiljer mig och har ett eget äktenskapsförord hemma, gäller inte det då?! Det är väl bindande ändå då vi båda skriver på!

Ja. Så illa är det.

Vilket tydligt framgår av Äktenskapsbalken 7:3

275 kronor är väl inte så mycket att bråka om?
Citera
2015-06-15, 17:51
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av graleh

Skojar du eller? 275 kr är typ 2-3 uteluncher, så tag med matlåda i några dagar så har du råd att registrera ett nytt äktenskapsförord. Sedan är jag tveksamt till att man behöver ända det så många gånger att kostnaden blir ett problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in