2005-05-08, 16:06
Medlem
Billy13s avatar
Ibland när jag ska sova rycker det till i benen helt utan anledning. Jag har hört att det skulle vara någon slags reflex från långt tillbaka i utvecklingen. Stämmer det, och i så fall vad är det för slags reflex?
Citera
2005-05-08, 16:11
Medlem
Russinkungens avatar
Samma händer mig också. Precis när man ska sova så får man ett cp-ryck så att man vaknar till. Kan vara rätt irriterande när man har försökt länge med att lyckas somna och helt plötsligt blir klarvaken igen.
Citera
2005-05-08, 16:16
Medlem
Headquakes avatar
Yepp, precis i insomningsstadiet brukar jag få en ryckning med. Lite olika men benen än nog vanligast.
Det är inta alltid jag märker det själv men jag har fått det berättat att jag brukar få en ryckning i kroppen.
Citera
2005-05-08, 16:24
Medlem
Läste i Illustrerad Vetenskap för kanske 1 år sedan att fenomenet berodde på att våra förfäder ofta befann sig uppe i träd, och att detta skulle fungera som ett sorts varningstecken innan de somnade.

hulken
Citera
2005-05-08, 16:32
Medlem
Billy13s avatar
Det låter som en väldigt bra förklaring.
Citera
2005-05-08, 20:55
Medlem
hulken har rätt

Hulken har rätt. Det här fungerar som en varning. Man kan säga att kroppen vill göra dig uppmärksam på att du är på väg att somna. Det är därför du också blir relativt pigg efter det här rrycket
Citera
2005-05-08, 20:57
Bannlyst
Neee... Det låter inte vettigt...

När man rycker till så beror det på att man inte har riktigt somnat, och hjärnan har inte skickat ut signaler till musklerna, att inte svara på vad hjärnan vill typ...

Drömmar är ju ganska verkliga, och hur fan skulle det se ut om man rörde sig som man drömde att man gjorde. Visst, ibland händer detta, men då är det hjärnans fel...
Citera
2005-05-08, 21:51
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irganox
Neee... Det låter inte vettigt...

När man rycker till så beror det på att man inte har riktigt somnat, och hjärnan har inte skickat ut signaler till musklerna, att inte svara på vad hjärnan vill typ...

Drömmar är ju ganska verkliga, och hur fan skulle det se ut om man rörde sig som man drömde att man gjorde. Visst, ibland händer detta, men då är det hjärnans fel...
Detta stämmer, garanterat.
För det första, vem sover i träd? Det gjorde vi ju knappast, finns det någon antropolog som någonsin påstått att vi människor sov i träd?
Att apor gör det är en annan sak, vi är människor nu och har varit det länge, länge.

Rycket är alltså att vi stänger av receptorer i kroppen.
En kul sak som brukar hända mig är att jag "drömmer" att jag faller precis innan det här rycket.
Citera
2005-05-08, 21:53
insomnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
För det första, vem sover i träd? Det gjorde vi ju knappast, finns det någon antropolog som någonsin påstått att vi människor sov i träd?
Att apor gör det är en annan sak, vi är människor nu och har varit det länge, länge.

En kul sak som brukar hända mig är att jag "drömmer" att jag faller precis innan det här rycket.

Eller att en hund hoppar rakt mot en.
Citera
2005-05-08, 21:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine

Tror det kallas falldrömmar tillochmed...
Citera
2005-05-08, 22:07
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irganox
Tror det kallas falldrömmar tillochmed...
Mjae, alltså man sover ju inte riktigt utan det är ju något mellantillstånd, det var därför jag skrev drömmar inom "", men det är kul att kroppen vet att signalen är på väg och visar något sjukt i huvudet åt en för att jävlas eller nåt.
Citera
2005-05-08, 22:29
Medlem
007swedens avatar
hehe så är det för mig också iblabd, då känns det til och med som om jag flyger en jäkla halvmeter upp av vad jag spänner mig i hela allt typ.

då får man försiktigt kolla så man ligger kvar i sängen och fortsätta sova igen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in