2005-01-11, 16:23
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Schmerz
En orkan, tyfon eller cyclon (kärt barn har många namn) är väl en virvelformad storm som byggs upp över öppet vatten för att sedan dra in mot land. Det som drabbade Sverige var väl inget annat än en ovanligt hård storm?

Storm med orkanvindar <- rätt
Orkan <- fel

Enligt SMHI: "Orkan är en allmän beteckning för medelvindhastigheter över 32 m/s, en hastighet som kan uppnås i flera olika typer av luftvirvlar."

Källa: http://www.smhi.se/kund_t/vindar.htm
Citera
2005-01-11, 16:29
Medlem
Här kommer mitt bildgalleri.

Hoppsan. En halvfärdig lada har blåst bort! Endast taket återstår. Och det ligger på marken.

Från ett annat håll (förstorad)

Närbild (förstorad)

Ännu en närbild (förstorad)

Ett träd har fallit

Ett träd har fallit 2

Så här ser en trädrot ut

Ja, det är inte lätt i Skåne alltid!
Citera
2005-01-11, 16:51
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
Jag tänker på alla akvarium, stackars fiskarna

Många som har kött i frysen som går åt helvete också. Och en massa annan mat också såklart.
Citera
2005-01-11, 17:37
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Enligt SMHI: "Orkan är en allmän beteckning för medelvindhastigheter över 32 m/s, en hastighet som kan uppnås i flera olika typer av luftvirvlar."

Källa: http://www.smhi.se/kund_t/vindar.htm

Där ser man. Jag trodde att orkan var specifikt sådana stormar som drabbar USA och västindien varje sommar.
Citera
2005-01-11, 17:46
Medlem
Mellanläges avatar
Citat:
Jag tänker på alla akvarium, stackars fiskarna
Pling. Dagens I-Landsproblem.
Citera
2005-01-11, 18:00
Medlem
LadyTieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanläge
Pling. Dagens I-Landsproblem.
vi bor i ett i-land, människor kan ta vara på sig själva och klä på sig, fiskrna kan inte det, som akvarie entusiats är det bara självklart att jag tänker på dem.
Citera
2005-01-11, 18:07
Medlem
Mellanläges avatar
Citat:
vi bor i ett i-land, människor kan ta vara på sig själva och klä på sig, fiskrna kan inte det, som akvarie entusiats är det bara självklart att jag tänker på dem.
Jaså, du är en sån där Akvarie entusiast. Jag tror jag håller mig till mina dammråttor som just för tillfället är i micron. De frös lite, och eftersom de inte riktigt kan ta vara på sig själva så är det bäst jag hjälper dem...
Citera
2005-01-11, 18:08
Medlem
Stofoluss avatar
i min tidnings stog de att de va en orkan... som hette gudrun
Citera
2005-01-11, 18:22
Medlem
Rolzs avatar
En virvelvind som drar fram kallas väl för tornado. Men detta måste ha varit en orkan.
Citera
2005-01-11, 18:23
Medlem
beos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Schmerz
En orkan, tyfon eller cyclon (kärt barn har många namn) är väl en virvelformad storm som byggs upp över öppet vatten för att sedan dra in mot land. Det som drabbade Sverige var väl inget annat än en ovanligt hård storm?

Storm med orkanvindar <- rätt
Orkan <- fel

Gör om, gör rätt.

En virvelformad storm kallas tromb (tornado på engelska). Det var en liten sådan på Lidingö för några år sedan vill jag minnas, kändes rätt absurdt men vädernissarna sade att dessa inte är så ovanliga.

Ovanligt hårda stormar har namn utifrån sina vindstyrkor, hur orkan definieras ser du längre upp i tråden.
Citera
2005-01-11, 18:24
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rolz
En virvelvind som drar fram kallas väl för tornado. Men detta måste ha varit en orkan.

Tornado är en liten, kortlivad virvelvind. Jämför med våra svenska tromber. Orkaner är aningen större, och oftast stora virvelstormar (med undantag tydligen)

Citat:
Ursprungligen postat av beo
Gör om, gör rätt.

En virvelformad storm kallas tromb (tornado på engelska). Det var en liten sådan på Lidingö för några år sedan vill jag minnas, kändes rätt absurdt men vädernissarna sade att dessa inte är så ovanliga.

Ovanligt hårda stormar har namn utifrån sina vindstyrkor, hur orkan definieras ser du längre upp i tråden.

Tänka sig, det visste jag redan. Det är en viss skillnad i storlek på tornados/tromber och orkaner. Orkanenerna som drabbar amerika, cyclonerna i indiska oceanen och tyfonerna i stilla havet är stora virvelstormar.

Jag har suttit mitt inne i en tromb två gånger, så jag vet precis hur starka de är.

EDIT: fel av mig.
Citera
2005-01-11, 18:31
Medlem
tokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rolz

von Schmerz tänker på en virvelformad storm. Engelska Hurricane, översatt tropisk cyklon. En tropisk storm är ett intensivt lågtryck som uppstår över havet. Det krävs varmt ytvatten och fuktig luft. Som nämnt ovanför måste vindhastigheten uppnå 32,7 meter per sekund, även här.

Som jag nämnde ovanför så heter tropiskt cyklon Hurricane i USA: I Ostasien heter den Tyfon och i Indien och Australien Cyclone.

Att kalla det vi hade här i Sverige för orkan är helt rätt. Man döper dem (denna till Gudrun) för att hålla reda på stormarna om det finns flera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in